Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Trespa vragen (freesdiameter, boren, zagen, mogelijkheden etc)

Beste allemaal,

Na jaren van meelezen, open ik nu zelf ook een topic.
    Ik ben bezig met een project, waarbij ik een aantal buitenmeubels wil gaan maken uit Trespa (Izeon/Mateon, diverse kleuren, 6mm, dubbelzijdig).
    De volgende bewerkingen zijn hierop van toepassing:
    - Rechte lijnen zagen met een invalzaag
    - Curves voorzagen met een decoupeerzaag
    - Afwerken curves met een bovenfrees icm mal.
    - Gaten boren, voornamelijk met verzonken kop
    - Randen afronden met bovenfrees
    - Gaten (ramen) uitfrezen in vol materiaal

Ik heb een Makita RT0700CX2J tot mijn beschikking, deze heeft 710 watt. Ik heb nog niet veel ervaring met Trespa icm een bovenfrees.

Bij Ecotools heb ik diverse freesjes, cirkelzaagbladen en decoupeerzaagbladen gekocht die, indien van toepassing, speciaal voor Trespa geschikt zijn gemaakt.
    Voor diverse onderdelen wil ik een freesmal maken. De platen wil ik dan iéts overmaats op maat zagen met de invalzaag, en nafrezen volgens de frees/boormal icm kopieerring. (ook ivm aanwezigheid curves). Het zijn niet alleen kanten die ik moet frezen, maar ook bijvoorbeeld het uitfrezen van een raam. Hierbij zit ik in vol materiaal.
    De volgende bewerkingsvoorschrift heb ik doorgenomen:
    http://www.trespa.info/Images/codeN3...cm37-43482.pdf

Ik heb een aantal algemene vragen:

- Freesdiameter Hoe kies je de optimale freesdiameter? Hoe groter de frees in diameter, hoe meer je moet verspanen. Hoe kleiner de frees, hoe meer hij mogelijk gaat trillen? Kies ik bijvoorbeeld liever 10mm, of liever 4mm, of verschilt dat per bewerking (grotere diameter bij randafwerking, kleinere diameter bij frezen in vol materiaal?)
    De diameter heeft immers invloed op de uiteindelijke maatvoering van de mal, ivm de kopieerring.
    - Toerental Klopt het dat je voor mijn gevoel een hoog toerental moet kiezen? Dit komt zo uit het bewerkingsvoorschrift van Trespa. Voor een 10mm frees kom ik op zo'n 40.000 toeren; meer dan mijn bovenfrees levert (30.000)
    - Materiaal mallen Wat is het beste materiaal om mallen mee te maken, kan dat gewoon met MDF, of kies ik beter voor een ander materiaal?
    - Hoogte-instelling invalzaag Klopt het dat ik de cirkelzaag 15mm onder de plaat moet laten doorsteken? Dit houdt in dat ik een redelijk dikke onderlegplaat moet hebben, er vanuitgaande dat ik de plaat niet enkel op balken mag leggen tijdens het zagen. Wat gebeurt er als ik bijvoorbeeld 5mm kies? Mijn invalzaag heeft een blad van 160mm.
    - Boor, tophoek. Trespa noemt een tophoek van 60 tot 80 graden. Dat is een heel puntige boor als je het vergelijkt met metaalboren (118/130gr). Of bedoelt Trespa de andere hoek, dus 180-(60/80) = 100-120? Pas je een houtboor toe, of beter een 118gr metaalboor?

Ook ben ik benieuwd naar al jullie tips en tricks met betrekking tot het bewerken van Trespa.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Je kunt trespa plaat gewoon op een paar balken leggen om te zagen. Zorg dat beide delen goed ondersteund worden (zodat er niets afbreekt). Ik laat mijn zaagblad altijd 1 volledige zaagtand boven(of onder) het te zagenmateriaal uitsteken. Geen wetenschappelijke onderbouwing, maar ook nooit problemen hiermee gehad.

Bij bredere frezen een lager toerental kiezen. Breedte van de frees is afhankelijk van wat je wilt frezen. Nooit teveel in 1 keer willen afnemen, beter om meerdere keren dezelfde freesbaan te maken en de frees steeds 1 a 2 mm dieper steken, zeker bij hard materiaal.

Met standaard HSS metaalboren heb ik altijd prima kunnen boren in Trespa, geen idee wat de hoek van de boorkop was.

Ben wel benieuwd naar wat je wilt maken? Bedenk dat Trespa loeischerpe randen heeft en ik weet niet of afronden makkelijk gaat (geen ervaring mee). Het heeft ook niet veel draagvermogen zover ik weet en breekt makkelijk bij belasting. Het is volgens mij niet echt materiaal voor meubels (meer voor bekistingen, gevelbekleding, boeiboorden etc.).

Dank voor je tips!

Zou je nog kunnen aangeven welke freesdiameter ik het beste kan kiezen? Kies je in zijn algemeenheid eerder groter, of zo klein mogelijk? Het lijkt me dat je voor frezen in vol materiaal minder vermogen nodig hebt als je frees 4mm kiest ipv 10mm, maar het lijkt me wel instabieler.

Ik frees de randen in 1 beweging als ik niet veel hoef af te nemen. De doorfrezing in vol materiaal doe ik in 2x3mm of in 3x2mm.

Ik ben bezig met een prototype van een product dat al een tijdje in mijn hoofd zit. Op dit moment kan ik er nog niet teveel over loslaten, maar als het vormen aanneemt, dan zal ik dat hier plaatsen!

Bij het bewerken van trespa draait alles om het voorkomen van splinteren.
    Hoe lager het freestoerental (of liever: hoe lager de omtreksnelheid van de frees) hoe meer materiaal wordt afgenomen per snede en des te groter de kans op splinteren.
    Vandaar dat advies voor een hoog toerental. Je kunt natuurlijk ook de aanzetsnelheid wat lager nemen.
    Verder werkt trespa erg afstompend op gereedschap. Gebruik indien mogelijk hardmetalen (widia) snijmateriaal. HSS decoupeerzaagjes hebben een korte standtijd, verwissel die dus vaak. Maar ook HM-freesjes slijten vrij snel op trespa.
    Boren gaat probleemloos met gewone HSS boren (wel af en toe slijpen). Maak niet de fout om klein voor te boren en dan groter uit te boren, want de kans dat de grote boor zich als een kurketrekker naar beneden werkt is groot, met alle gevolgen van dien.

Ik hou de cirkelzaag altijd zo oppervlakkig als mogelijk, dus maar nèt door het materiaal heen.
    Bij zagen met de decoupeerzaag werkt het goed om de te zagen naad met plakband te beplakken en dus door het plakband heen te zagen. Zet de pendel op een lage stand maar niet op nul. Zagen met een "omgekeerde" decoupeerzaag (die de tanden andersom heeft staan) is mij nog nooit goed gelukt.
    Zorg ervoor dat je genoeg voortgang houdt bij zagen/boren/frezen. Te langzaam geeft schroei.

Een grotere freesdiameter geeft een mooiere snede dan een kleintje.

O ja, pas op voor je ogen: die trespa-splinters zijn erg gemeen. En de damp is ook niet fijn voor de gezondheid.

Veel plezier,
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Hartelijk dank Wim!

Ik frees nu met HM freesjes. Mocht het project van de grond komen, dan zal ik zeker kijken naar verbruiksartikelen met een langere standtijd.
    De decoupeerzaag heb ik eventjes gebruikt, maar daarmee krijg je gewoon lastig een mooie afwerking die goed genoeg is voor een 'echt' product in plaats van een eenmalig iets. Ik ben daarom nu aan het kijken naar zagen met een invalzaag, en de radiussen (1000-2500mm straal) maken met een mal en de bovenfrees.

Zou je mijn uitgangspunt van een 10mm frees goed vinden, of zou je eerder groter of kleiner gaan?

ik zou de grootste frees pakken die je kan gebruiken voor de rondingen die je gaat maken.

omdat de snijsnelheid daarvan hoger is bij een gelijk toerental en hij minder snel warm wordt

Wel grappig; ik had het precies andersom in mijn hoofd. Kleinere frees is minder verspanen, dus minder warmte, en minder vermogen nodig.

In theorie kan ik veel grotere frezen pakken. Om het een beetje normaal te houden zou ik dus beter voor frees 20mm kunnen gaan (grootste met 6mm schacht bij Ecotools), met een bijpassende kopieerring?

Houdt even rekening mee dat je een relatief lichte bovenfrees hebt en deze nogal warm kan worden. Zeker aangezien je veel meters gaat maken. Ik heb ook zo'n bovenfrees, maar niet op trespa toegepast.

De Makita is een opvolger van mijn Parkside (lidl) 1300 watt bovenfrees. Die bovenfrees héb ik nog wel. Zou het de moeite waard zijn om die hiervoor van stal te halen, of lever ik op andere gebieden dan tóch weer in ?

Gewoon eerst even je bewerkingen op een proefplaatje uitvoeren met je eigen spullen, merk je vanzelf wat wel en niet werkt...

Je lijkt alle spullen al te hebben, daar moet je het dus in principe gewoon mee doen..... een dat raam dat wordt na boren en de decouperzaag toch gewoon het frezen van een randafwerking. Je hebt geen zware frees maar randafwerkingen als je kleine stappen maakt moeten gewoon prima kunnen.
    Laatst gewijzigd door GH1; 05-06-19 om 14:17.

Forum Rechten