Resultaten MINIforum

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Voor Wouter nog even een foto van bovenaf. Hier zie je goed de stralenkrans van binnen naar buiten. Je blijft er naar kijken - nu nog mooie sieraden erin.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Houtsoort: PEROBA DEL CAMPOS
Gekregen tijdens MINIforum. Van wie ook weer???
Prachtig hout om te draaien.
Het is een distel vaasje naar antiek Romeins model, zoals dat door glaskunstenaars in Italië voor onze jaartelling werd gemaakt. Als je hem op de kop ziet herken je de steel, de distelknop en een pluim als bloeibegin.
HxD13x7 cm. Geheel uitgehold als een seiradendoosje.
De gekseltje is van ebbenhout. Ik heb "klassieke" versiering aangebracht op voet en deksel.
Geschuurd tot korrel 1200 en daarna Shellacpasta en Shellacwas. Een heel lief doosje.
vr.gr.Jan Pranger.

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hoi Rick.
Houtdraaien gaat misschien wel sneller dan het restaureren van beitels en blokschaven. Die komen vast nog in deze rubriek. Volgens mij Wilco al lang bezig met de beitels. Wacht maar.
Typfout verbetering in tekst bij het doosje: de gekseltje moet natuurlijk - het dekseltje zijn van ebbenhout. Sorry.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nog een vergroeiing van de ent van een appelboom gekregen van .......
Deze was nog nat dus heb hem eerst voorgedraaid. Gauw een foto gemaakt en direct volledig in de goedkoopste witte houtlijm gezet. Gewogen. Staat nu te drogen in de garage. Over een maand maar eens weer wegen.
Dit is in ieder geval het basismodel dat ik er uit gehaald heb.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
O ja, 337 gram - schoon aan de haak. Kijken hoe snel ie afslankt.
Als je gewend bent altijd kurkdroog hout te draaien, dan is vers hout echt een verademing. Moet ik vaker gaan doen!
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Henk.
Ik gebruik D2 van bison in een emmertje. Ik leng het aan met water. Dat maakt het (nog) goedkoper en kan ik er bovendien tijden mee toe. Bij stammen en voorgedraaide grote stukken smeer ik twee keer in.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Het appel ent stuk was nu droog genoeg: gewicht van 337 naar 256 gram. Helaas was de bovenzijde rond de opening geheel gescheurd - hetgeen te verwachten was bij zulk warrig hout.
Bovendien was de bolle vorm geheel vervormd. Een onmogelijk ovaal gedrocht.
Maar wel een mooie tekening.
Dit is het schaaltje wat er maximaal nog in zat. Afm: HxD=5x12 cm.
Ik heb er een tuimelschaaltje van gemaakt. Afwerking schellac. Geschuurd tot korrel 1000.
Van wie kreeg ik die ent ook al weer??????????????????
Ik kijk met plezier terug op de miniforumdag!!
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Van burijn ;)

Ik zal de foto doorsturen naar de fruitteler, een mooie achtergrond voor het buroblad op zijn computer.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
jan pranger zei:
Houtdraaien gaat misschien wel sneller dan het restaureren van beitels en blokschaven. Die komen vast nog in deze rubriek. Volgens mij Wilco al lang bezig met de beitels. Wacht maar.
vr.gr. Jan Pranger.

Het heeft inderdaad een beste tijd geduurd, maar vandaag heb ik eindelijk een van de beitels die ik toen van Jan heb gekregen weer in ere hersteld.

Het is een oude, gelamineerde Nooitgedagt beitel, zo'n 14 mm breedt. Helaas was de beitel flink krom, en daarom heb ik hem ook zo lang laten liggen. Maar toch wilde ik het nog eens proberen met die beitel. Ik had al eens geprobeerd om het staal weer recht te meppen, ingeklemd in de bankschroef. Maar dat hielp helemaal niks. De kromming was wel zodanig dat hij onbruikbaar was.

Als laatste de brander erop gezet en de kromme plekken warmgestookt. Toen voorzichtig rechtgetikt, en direct afgekoeld in koud water. Ik hoop dat het staal nu zijn hardheid behouden heeft. Daarna gevlakt op de slijpsteen, geslepen en van een nieuw essenhouten handvat voorzien. Hopelijk zal ie nog lang dienst doen.

En Jan, nogmaals bedankt!

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.