Balanceren tol

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Heeft iemand een idee om een wat zwaardere tol op een simpele manier te balanceren?
Nu begint zo’n tol vrij snel te wiebelen door onbalans en valt dan om.

gr,
Leo

04243AD4-A46E-4B81-AA58-A01CD7CF46C8.jpg
Hoogte tol ca 14cm en diameter 7cm.
 
Laatst bewerkt:

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
Is het mogelijk om het zwaartepunt te verlagen? Oftewel het breedste punt zo laag mogenlijk en mischien de vorm van de punt een andere hoek?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
@ jellevK, dat zou kunnen, maar dan ben ik natuurlijk het model kwijt:cool:
@ Willempie, dat gaat natuurlijk niet werken, want of het kan niet of de onbalans wordt nog groter.
Onderin zit nu een kogeltje van 5mm.
@ thomasz, die spijker onder en boven gaat niet en bovendien krijg je die nooit meer precies in het midden natuurlijk.

Ik heb op youtube een keer een filmpje gezien van een Japanner welke dit deed, maar ik kan het niet meer vinden.
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
Je ziet soms van die tollen met een trek touw waarmee je met een beetje oefening je tol flink hard kan laten draaien en daardoor langer balans laat houden is dat een optie om ervoor te maken?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Dat helpt, zo'n fotootje.
Wat ik nog heb verzonnen is dat je de tol in een bakje water legt. De zwaarste kant draait dan vanzelf naar beneden. Maar misschien dat dit ook niet kan omdat de tol onbehandeld is en zich dan volzuigt
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een houten tol zal nooit perfect in balans zijn om dat hout geen constante dichtheid heeft. Beschimmeld hout is wat dat betreft slechter dan gewoon hout, als er aan de ene kant meer hout 'opgegeten' is door de schimmel, zal de tol nooit goed in balans komen. Dit is trouwens ook de reden dat voor grote schalen zware draaibanken gebruikt worden, bij een groot stuk hout zal het hout ook nooit perfect in balans zijn.

In water leggen zou ik zéker niet doen, daarna zal de tol waarschijnlijk zelfs niet rond meer zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.