Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Balanceren tol

Balanceren tol

Heeft iemand een idee om een wat zwaardere tol op een simpele manier te balanceren?
    Nu begint zo’n tol vrij snel te wiebelen door onbalans en valt dan om.

gr,
    Leo

04243AD4-A46E-4B81-AA58-A01CD7CF46C8.jpg
    Hoogte tol ca 14cm en diameter 7cm.
    Laatst gewijzigd door handig18; 05-06-19 om 06:35. Reden: Foto toegevoegd
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Is het mogelijk om het zwaartepunt te verlagen? Oftewel het breedste punt zo laag mogenlijk en mischien de vorm van de punt een andere hoek?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Iets zwaars onderin maken , een spijker of zo .

Succes er mee , Willem .

@ jellevK, dat zou kunnen, maar dan ben ik natuurlijk het model kwijt
    @ Willempie, dat gaat natuurlijk niet werken, want of het kan niet of de onbalans wordt nog groter.
    Onderin zit nu een kogeltje van 5mm.
    @ thomasz, die spijker onder en boven gaat niet en bovendien krijg je die nooit meer precies in het midden natuurlijk.

Ik heb op youtube een keer een filmpje gezien van een Japanner welke dit deed, maar ik kan het niet meer vinden.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Een fotootje van een tol kan in dit geval verhelderend werken

Je ziet soms van die tollen met een trek touw waarmee je met een beetje oefening je tol flink hard kan laten draaien en daardoor langer balans laat houden is dat een optie om ervoor te maken?

Dat helpt, zo'n fotootje.
    Wat ik nog heb verzonnen is dat je de tol in een bakje water legt. De zwaarste kant draait dan vanzelf naar beneden. Maar misschien dat dit ook niet kan omdat de tol onbehandeld is en zich dan volzuigt

Een houten tol zal nooit perfect in balans zijn om dat hout geen constante dichtheid heeft. Beschimmeld hout is wat dat betreft slechter dan gewoon hout, als er aan de ene kant meer hout 'opgegeten' is door de schimmel, zal de tol nooit goed in balans komen. Dit is trouwens ook de reden dat voor grote schalen zware draaibanken gebruikt worden, bij een groot stuk hout zal het hout ook nooit perfect in balans zijn.

In water leggen zou ik zéker niet doen, daarna zal de tol waarschijnlijk zelfs niet rond meer zijn.

Forum Rechten