Oude schoolkast namaken

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Je kunt ook een vlakke deur kopen en dan met sierlijsten/decorlijsten werken. Die heb je in allerlei vormen en maten. Het voordeel is dat je zelf de vorm en ontwerp kunt kiezen. Ik bedoel lijsten zoals op deze link. De Gamma of een andere Genkse DIY-winkel heeft die vast ook.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Alles wat we zien is vaak te klein, onze plafonds zijn 283 cm, dus we hebben die 220 cm hoogte minstens nodig.
Enkel de twee deuren kan ik niet maken, tenzij jullie me door het proces helpen.
Dikke planken van 30 à 32 MM.
In dat bedrag zit dan niets voor de deuren omdat ik niet weet wat ik nodig heb.

Ga je voor 'den', dan mag ik yellow pine aanraden. Lange draad & stabiel.
Verf je de kast, dan is 'yellow popular' een alternatief. Hard & stabiel.
Wat ga je doen met de hoogte boven de kast ?
Is een bijna-plafondhoge-kast met daarboven een smalle afwerklijst esthetisch verantwoord ?
Vrije ruimtes tot aan het plafond worden snel stofverdiepingen of open bergplekken waaruit allerlei spul puilt dat erop gegooid wordt 'omdat er nergens anders plaats voor is'.
Zo'n deuren maken is een koud kunstje. Helaas is Genk redelijk ver.
 
Laatst bewerkt:

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
15
0
Dag zot van hout, allemaal terechte opmerkingen. Plafond is 283, de kast 220. Ik heb al 2 plafondhoogte inbouwkasten gemaakt, een derde, op de plek waar deze moet komen, gaat te veel worden, ah jammer dat je te ver woont. Eigenlijk, om eerlijk te zijn. Zou ik nog veel liever iemand betalen om deze kast te maken. Ik werk enkel met MDF, en echt hout schrikt me af. De gereedschappen die ik heb, werken perfect bij mdf, maar op echt hout weet ik dat ik dingen anders ga moeten instellen. Dus ja, mocht er iemand deze kast helemaal willen maken, laat maar horen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.