Oude schoolkast namaken

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
15
0
Wil een oude schoolkast namaken. Is een kast in den, 226 hoog, 150breed, 40 diep.
Ideaal als schoenenkast, heeft 9 leggers. Eigenlijk heb ik een bod gemist op marktplaats en zo een kast kom je geen 2 keer tegen. De structuur van de kast vind ik heel eigenaardig. Lijkt alsof eerst een open rek gemaakt is, waar nadien een kast van gemaakt is.
Ik kan geen timmerman vinden hier die zich eraan waagt, dus maar weer zelfbouw.
Dat interne rek bestaat uit geschaafde balkjes van 44x44. Mooi rechte balkjes, hoe kom ik aan die balkjes? In de houthandel rechte balkjes vinden in materiaal den is utopisch.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Heb je een foto?

Voor rechte balkjes misschien naar een goede houthandel. Kan me haast niet voorstellen dat de niet-bouwmarkten geen recht materiaal hebben.
Maar wellicht denk ik er te licht over.
 

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
15
0
Bedankt voor jullie reacties, hoop dat het opladen van foto's gelukt is.
Ik ga toch nog eens langs een paar houthandel, in totaal heb ik 14 balkjes van 3 meter nodig. 4 voor de verticale dragers,
10 voor de horizontale, 3m in twee gezaagd.

De deuren zijn vakdeuren en dat heb ik nog nooit gemaakt. Mijn kunde beperkt zich tot MDF, veel inbouwkasten. Twee bedden gemaakt uit lariks maar nu dus twee deuren.

Wederom all hulp is welkom.

De deuren zijn 630 breed, 32 dik.
 

Bijlagen

  • IMG-20190528-WA0000.jpg
    IMG-20190528-WA0000.jpg
    24,8 KB · Weergaven: 381
  • IMG-20190528-WA0008.jpg
    IMG-20190528-WA0008.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 387
  • Screenshot_20190515-183202.jpg
    Screenshot_20190515-183202.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 385
  • Screenshot_20190515-183214.jpg
    Screenshot_20190515-183214.jpg
    34,6 KB · Weergaven: 386

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mooi dat er solidariteit tussen de leden is.
Kan bg-woodworking ons een benaderend idee van zijn woonplaats geven ?
Dan kunnen we oordelen of het zin heeft om medewerking aan te bieden.
Al bij al lijkt deze klus mij een fluitje van een eurocent.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Dit soort kasten zijn er toch voldoende te koop?
Misschien niet met 9 legplanken, maar wel met een bijna zelfde uiterlijk en deuren.
Is het geen idee om zo'n kast te kopen dan keeplatten erin?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Volgens mij zal het afhangen van hoe BG dit bekijkt.
Er is altijd een spanningsveld tussen maken & kopen.
Heeft de vreugde van het maken de bovenhand, dan begin je er zelf aan.
Kijk je vooral naar de kosten en de inspanning, dan is de kans groot dat je dit koopt.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
BG geeft in zijn openingspost aan dat hij er van baalt dat hij het bieden op Marktplaats op deze kast gemist heeft.
 

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
15
0
Beste, ik woon in Genk. Inderdaad speelt de eer vh zelfmaken me parten, maar wij zoeken echt al lang nr een kast in die maten en stijl.

Alles wat we zien is vaak te klein, onze plafonds zijn 283 cm, dus we hebben die 220 cm hoogte minstens nodig.

Groot en imposant past toevallig op de voorziene plek.

Ze zal dienst doen als schoenenkast, waardoor ik eindelijk niet meer zal vallen over die kolonie zelfkwekende schoenen in de gang. Dus die leggers zijn ook nodig.

Ben op jullie aanraden in de plaatselijke houthandel geweest en vond enkel 4rx44 sld, afgeronde hoeken dus. Dat wordt dus alle hout bestellen.

Heb de kast nagetekend en begrijp nu hoe ze in mekaar zit, echt gewoon een rekje met planken rond. Enkel de twee deuren kan ik niet maken, tenzij jullie me door het proces helpen.

Online al effe gekeken en al het hout, den, kost geleverd een 420 euro.

Dikke planken van 30 à 32 MM.
In dat bedrag zit dan niets voor de deuren omdat ik niet weet wat ik nodig heb.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi!

Leuke kast. Mocht je alles inderdaad uitgetekend hebben en kom er niet aan hout, dan kun je misschien Masavehout of een lokale fijnhouthandel eens aanschrijven met een zaaglijst en een offerte laten maken.

Kunnen gelijk, indien gewenst alles op maat maken, schaven etc. en sturen het per post (ophalen is schijnbaar wel leuker en goed voor je "meubel-netwerk" :)
Kosten zullen helaas blijven, het is nu eenmaal geen ikea kast maar een uniek stuk (wat ergens lijkt op een kast die ooit op marktplaats te koop was maar dan beter).

Er zijn op youtube voldoende filmpjes over hoe je een deur kunt maken, zelfde eigenlijk voor een kast.

Linksom of rechtsom alvast heel veel plezier met het maken.

HTBL.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Beste, ik woon in Genk. Inderdaad speelt de eer vh zelfmaken me parten, maar wij zoeken echt al lang nr een kast in die maten en stijl.

Alles wat we zien is vaak te klein, onze plafonds zijn 283 cm, dus we hebben die 220 cm hoogte minstens nodig.

Groot en imposant past toevallig op de voorziene plek.

Ze zal dienst doen als schoenenkast, waardoor ik eindelijk niet meer zal vallen over die kolonie zelfkwekende schoenen in de gang. Dus die leggers zijn ook nodig.

Ben op jullie aanraden in de plaatselijke houthandel geweest en vond enkel 4rx44 sld, afgeronde hoeken dus. Dat wordt dus alle hout bestellen.

Heb de kast nagetekend en begrijp nu hoe ze in mekaar zit, echt gewoon een rekje met planken rond. Enkel de twee deuren kan ik niet maken, tenzij jullie me door het proces helpen.

Online al effe gekeken en al het hout, den, kost geleverd een 420 euro.

Dikke planken van 30 à 32 MM.
In dat bedrag zit dan niets voor de deuren omdat ik niet weet wat ik nodig heb.

Een bedrag van €420 voor den lijkt mij behoorlijk hoog. In Genk kun je eens kijken bij Genk Hout of de Slagmolen (Bilzen). Genk Hout is meestal goedkoper, maar bij de Slagmolen ben je verzekerd van betere kwaliteit. Let er goed op dat je droog hout koopt. Enkel luchtgedroogd zal waarschijnlijk niet voldoen. Bij beide geldt dat langsgaan beter is dan bellen of mailen. Eventueel kun je ook nog kijken bij Ecomat (minder keus, wel goede service).
 

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
15
0
Bedankt voor alle reacties!
L. N., jij moet uit de buurt zijn.

Genk Hout ken ik niet, maar Spurk wel(slagmolen), had ik nog niet aan gedacht.
Ik ben bij Kevok geweest en online op Gadero.

Ik ga zeker die lijst maken en Massave laten quoten. Recht hout heeft zijn prijs. Die kast is dus echt gemaakt uit den, misschien dat scholen die dingen lokaal lieten maken, zo goedkoop mogelijk?

Ik wou origineel een gewone inbouwkast in mdf maken, 283x200x40, maar dit is eens iets anders. Dus het moet ook nu in den.

Nogmaals bedankt, eerst volgende is dat lijstje.

De deuren zijn 34mm dik, en middenstuk is dunner zowel aan binnen als buitenkant.

Die dikte heb ik niet, wat zou stevig genoeg zijn op zo een grootte? De deur is 610, de binnenplaat is 410mm breed, hoog nog niet bekend maar schat een 1500.

Gaat toch snel 8 dik moeten zijn?
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Er zijn er nog een paar hoor Houthandel Liesens Tongeren.
Claesen / Jean Tongeren goede uitleg en een meedenker .
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik werk in Genk en woon net over de grens, dus ik ken Genk wel. Kevok is voor massief hout niet de beste (weinig keus, mindere kwaliteit). Plaatmateriaal is wel okay daar.

Voor mijn gevoel is 32 mm erg dik voor een dergelijk kast (m.u.v. de deuren). De corpus kun je ook wel van dunner materiaal maken (22-24 mm, misschien wel 18 mm) en dat scheelt een stuk in de kosten. Overigens kun je de kast ook maken uit plaatmateriaal, waarbij je de keus hebt om de deuren van massief hout te maken of ook uit plaatmateriaal. Het gaat er natuurlijk wel strakker uitzien bij plaatmateriaal en ik weet niet of dat de bedoeling is. Een andere optie is timmerpanelen gebruiken. Hoewel ik daar minder de meerwaarde van in zie, omdat die veel duurder zijn dan plaatmateriaal, maar geschilderd er hetzelfde uit zien.

De gewenste look zal vooral de materiaalkeuze bepalen. Moet je het idee hebben dat het een oude kast is (wat kieren door krimp, noesten, hout(nerf) zichtbaar door de verf, etc.) dan zul je voor planken moeten gaan. Eventueel kunnen timmerpanelen ook. Mag/moet het helemaal strak zijn, zoals bij een nieuwe kast, dan kun je ook voor plaatmateriaal gaan (MDF, multiplex). Dat is goedkoper en gemakkelijker. Het zal ook afhangen van de tijd die je er in wilt steken om de kast te maken en welke machines je hebt. Fijngezaagd hout is goedkoper dan geschaafd hout, maar je moet wel de tijd en machines hebben om het zelf te kunnen schaven. Met plaatmateriaal werken is in dit geval ook sneller dan werken met planken.
 

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
15
0
De originele kast is loodzwaar en extreem massief, ook de leggers zijn 27 dik, gekke maten maar goed, oud spul. De kast moet inderdaad niet superstrak zijn, plaatmateriaal had ik ook al aan gedacht, maar 18mm is gewoon te licht.
De prijs vh hout valt mee omdat het den is, ik vertrek van geschaafd hout.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
27 mm is nog steeds een gangbare maat voor vloerdelen (130 breed meestal); vroeger was een duim wat dikker dan tegenwoordig. Had ook te maken met meervoorkomend gebruik van ongeschaafd hout.
 

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
15
0
Geweldig forum hier, nooit gedacht zoveel nuttige tips te krijgen.
Gisteren wat gezocht op paneeldeuren, en inderdaad zijn die in alle maten en vormen te vinden.
Ik ga dus 2 deuren zoeken en de maten aanpassen aan die deuren, verder nr de Slagmolen en zien wat mij bruikbare afmetingen opleverd.
Dan uittekenen, hout halen en klaar. Zie het weer helemaal zitten dankzij jullie adviezen.

Zal wat foto's nemen tijdens het proces.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.