Kregg-schroeven

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Staat de tork bit ook ergens op de site? Ik heb dat alieexpress setje ook gekocht maar dat bit wat er bij geleverd wordt is echt een nachtmerrie :)

De set bij gereedschappro besteld en gelijk 2 bits mee besteld. Die pockethole jig uit china is prima maar die schroeven kan je vuilnisbak in mikken :)
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
MJV,

Ik heb de bovenste link in winkelmandje gedaan vandaag :) zal morgen of volgende week wel binnen komen. Kan ik voorlopig weer vooruit.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
dank voor de tip
ik gebruik de boormal van kreg
heb ook de schroeven met robertson-kop (vierkant nr 2) gekocht
die in een met de mal geboord gat plaatsen lukt nog
maar de bit slipt steeds uit de robertsonkop wanneer ik ze gebruik zonder dat er een boorgat is waarin de bit geleid wordt
goed om te weten dat er gelijkaardige schroeven met een torxkop zijn
 

vernum

Nieuw lid
18 mrt 2014
17
0
Vaak lees ik vragen over welk type pocktehole-schroef gebruikt moet worden voor welk hout, welke dikte hout en welke omstandigheid. Er zijn veel hulpmiddelen verschenen. Oa van kreg the Wheel (erg omslachtig omdat deze in inches is), of de schroeven poster (in het Nederlands maar alleen te gebruiken voor projecten waarbij de 2 te verbinden stukken hout gelijk zijn). Nu is er een nieuwsberichtje verschenen op kreg-shop.nl. Er is nu een nog veel handiger hulpje gekomen. Namelijk een app in het nederlands. Zie https://www.kreg-shop.nl/handige-app-voor-het-vinden-van-pockethole-schroeflengtes/

Alleen jammer dat het er nog niet is voor mijn iphone...
 

WR1944

Oud hout
Toen ik begon met het gebruiken van de Kreg potgaten heb ik geprobeerd het systeem te analyseren.
Je boort onder een hoek van 15 graden. De plaats waar de schroef het hout verlaat ligt ongeveer in het midden van de dikte. Het aanlegvlak van de schroef ligt zo'n 5 mm onder de plaats waar de boor het hout in duikt. Met deze gegevens kun je zelf uitrekenen welke schroeven je nodig hebt bij elke houtdikte.
M'n Kreg mal heeft vaste stops in het blok dat op en neer gaat. Maar door de kraag op de boor te positioneren kun je het één en ander zeer precies afstellen.
Ik had een tekening gemaakt van de doorsnede van een potgat met een lange centerlijn voor de schroef. Op een stukje doorzichtig tekenpapier had ik een horizontale maatverdeling gemaakt. Ik verschoof dit papier verticaal tot dat de centerlijn samen viel met het midden van de dikte van het hout. Nu wist ik waar de onderkant van het hout was. Door de dikte van het tweede stuk hout er onder te denken kon ik de lengte van de schroef bepalen. De punt van de schroef moest eindigen net een paar millimeter voordat het door het hout zou komen.
Op deze manier kon ik een potgat gebruiken bij elke dikte van hout en de bijpassende schroef bepalen. Maar als je de mal langer gebruikt dan leer je er mee te spelen. In de praktijk is het niet zo kritisch zolang de schroef maar voldoende in het tweede stuk hout wordt geschroeft. De paar gangen draad bij de punt zijn namelijk het minst draagkrachtig.

P1010400q.jpg
Met deze doorsnede krijg je een goede indruk van configuratie.
 

WR1944

Oud hout
Voor dat ik in 2008 voor het eerst naar Amerika ging had ik als redelijke leek op houtgebied nog nooit van verbindingen met potgaten gehoord. In Amerika was dat een veel gebruikte verbindingsmethode. Toen ik hier begon met klussen was een Kreg Junior mal één van m'n eerste aankopen. En ik gebruik het systeem nog steeds regelmatig tenzij ik een traditionele verbinding wil gebruiken.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Voor Android is er tegenwoordig een applicatie die per dikte berekend welke schroef je moet gebruiken. Heb de applicatie al wel op me telefoon gezet maar nog niet gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.