Review Metabo HC260 vlak/vandiktebank

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Inleiding

In mijn eerdere review van de HBM heb ik deze vergeleken met de Metabo HC 260. De review van de HBM is hier te vinden. Nu is het tijd dat die Metabo een eigen review krijgt. Ik heb een aantal jaren een Inca vlak/vandiktebank gehad en deze is vervangen door de Metabo. De belangrijkste reden hiervoor is dat de Metabo een langere langsgeleider heeft, waardoor het vlakken van planken beter gaat en de Metabo heeft een hoger vermogen.

In het verleden heeft Metabo Elektra Beckum opgekocht en een aantal van de producten van Metabo zijn doorontwikkelingen van de EB producten. Eigenaren van een Elektra Beckum HC260 zullen dan ook veel van de Metabo in hun eigen machine herkennen.

a01IMG_2960.jpg

De Metabo die ik hier review is uit 2011en ondertussen heeft het model een upgrade gekregen. Ik weet niet wat er allemaal veranderd is, maar in elk geval is de bescherming boven de messen veranderd en wordt de optionele wielkit nu standaard bij de machine geleverd. De prijs van een nieuwe Metabo is net boven de €1000. Voor de Metabo is ook een langgat-installatie te koop.

a02IMG_2961.jpg

Record Power verkoopt de PT260. Ik weet niet of het een door Metabo gebouwde machine is of in licentie is gebouwd. De PT260 heeft een iets lichtere motor (1,9 kW) en een ander onderstel met wielen. Vreemd genoeg is de Record Power (€899 bij Baptist) net iets goedkoper dan de Metabo.

Mocht je een kleine vlak/vandiktebank overwegen, kijk dan ook eens naar dit overzicht.

a03IMG_3029.jpg

Specificaties

De onderstaande specificatie is van mijn machine. Er is ook een iets sterkere versie met een 2800W of zelfs 3100W motor en die laatste 2 zijn zowel in 230V als 400V te koop.

• Motorvermogen 2200 Watt / 3 Pk (230V).
• Toerental 6500 O/min.
• Aantal messen 2
• Afmetingen vandikte tafel 400 x 260 mm.
• Afmetingen vlaktafel 1.040 x 260 mm
• Max afname van dikte 3 mm.
• Max afname vlakken 3 mm.
• Max capaciteit van dikte van 5 tot 160 mm.
• Max werkbreedte 260 mm.
• Diameter afzuigmond 100 mm.
• Gewicht ca. 70 Kg.
• Garantie 3 jaar

De afmetingen zijn niet heel anders dan bij de meeste andere vlak/vandiktebanken. Wel is de langsgeleider langer en hoger dan bij een aantal andere vlak/vandiktebanken, waardoor deze beter geschikt is voor het schaven van lange planken.

A06IMG_3032.jpg

Het gewicht is maar liefst 70 Kg en daarmee is deze een stuk lichter als een stationaire machine, maar een stuk zwaarder dan ander vlak.vandiktebanken. De HBM 10” weegt bv maar 40 Kg. Het hoge gewicht maakt dat de machine te zwaar is om handig mee te nemen als je op locatie werkt. De Metabo zal dus eerder een (semi)stationaire plek krijgen in een werkplaats.

In mijn geval heb ik er een zelfbouw motorheftafel onder gezet. Op deze manier kan ik de Metabo onder mijn werkbank plaatsen als ik deze niet gebruik. De werkhoogte kan ik instellen, waardoor ik ergonomisch kan werken. Meer info over de aanpassing is hier te vinden.

Bouwkwaliteit en designkeuzes

De bouwkwaliteit van de Metabo is zeer goed, maar dat was ook wel te verwachten van een machine in die prijsklasse. Alle tafels zijn machinaal gevlakt en zijn ook na 8 jaar nog vlak. De langsgeleider is ook vlak en buigt niet door. Als je deze haaks instelt, dan blijft deze ook haaks. De hoogte instelling van de vlak/vandiktetafel gaat soepel.

07IMG_3039.jpg

Op de Metabo zitten een aantal microswitches, waardoor de machine niet kan draaien als een van de kappen verwijderd is. Het zorgt er ook voor dat je niet kunt schaven zonder de spaanderkap in het vandiktegedeelte te installeren. Dat heeft als nadeel dat je niet nog even een plank kunt schaven zonder deze kap te installeren. De uitvoertafel wordt, net als bij de EB’s, verwijderd door 2 hendels over te halen. Deze hendels moet je in de juiste positie zetten, want ook deze werken met een microswitch.

08IMG_3037.jpg

De hendel voor de hoogteinstelling van het vandiktegedeelte steekt aan de onderzijde van de machine uit (aan de kant van de uitvoertafel). Dat is een handige plek bij het vandikteschaven, maar niet bij het installeren van de spaanderkap. Die wordt door de vandiktetafel op zijn plaats “geklemd”. Om dit te doen moet je deze van de invoertafel-kant op zijn plaats houden en dan de vandiktetafel omhoog draaien. Daarvoor moet je bij de hendel zijn die aan de andere kant van de machine zit. Ook is de draairichting anders dan bij de meeste ander vlak vandiktebanken, waardoor ik mij nog steeds vaak vergis (dus als ik de vandiktetafel omhoog wil draaien, dan draai ik deze omlaag).

10IMG_2962.jpg

De machine is goed bij te stellen. Zowel de vandiktetafel als de schaftafels zijn met kleine imbussen bij stellen en daarmee snel en gemakkelijk vlak te zetten.

A04IMG_3030.jpg

De zijkant van de bescherming boven de messen heeft een “verende” kant, waardoor je deze bij het schaven kunt gebruiken al een soort featherboard om een plank goed tegen de langsgeleider te houden. Dit werkt goed bij mijn model. Bij de nieuwere modellen is de bevestiging van deze bescherming veranderd, waardoor ik niet weet of deze nog steeds zo goed werkt.

09IMG_3035.jpg

Het ombouwen vlakken naar vandikteschaven en weer terug is iets meer werk dan zou moeten. Je draait de vlaktafel naar beneden om de spaanderkap er uit te halen. Vervolgens haal de uitvoertafel weg door 2 hendels los te halen. Je zet de bescherming boven de messen op de hoogste stand. Je klapt een gedeelte van de spaanderkap om en bevestigd daar door een plastic moet de rest van de spaanderkap op. Als laatste laat je de bescherming boven de messen weer zakken om de spaanderkap op zijn plaats te houden. Door de microswitches moet je alles goed doen, want anders werkt de Metabo niet. Dit alles duur niet heel lang, maar wel langer dan bij de meeste andere vlak/vandiktebanken.

11IMG_3047.jpg

De Metabo gebruikt 2 (niet-herslijpbare) dubbelzijdige wisselmessen. Dit heeft als voordeel dat de messen snel en gemakkelijk vervangen kunnen worden, waarbij de messen niet opnieuw ingesteld hoeven te worden. De messen kunnen aan 2 zijdes gebruikt worden en zijn voor €17,50 - €20,00 per set van 2 te vinden. Dit is ongeveer evenveel als 2 keer messen laten slijpen, waardoor de kosten in gebruik vergelijkbaar zijn. Woodford Woodworking Tooling is een relatief goedkope verkoper van messen voor de Metabo. Ze hebben ook messen voor andere modellen, waaronder Inca, Kity en Scheppach. Er is een ombouwset verkrijgbaar waardoor je herslijpbare HSS- of HM-messen kunt gebruiken.

05IMG_3031.jpg

De aan-en-uitknop zit aan de zijkant van de machine en steekt nogal uit. Het is een beetje een onhandige plek als je de machine aan wilt zetten met een stuk hout in jouw hand. Daarnaast steekt deze zo ver uit dat je er soms tegen aan loopt bij het schaven.

Schaven

Het belangrijkste van een vlak.vandiktebank is natuurlijk het schaven en daar kan ik bij deze machine kort over zijn: de resultaten zijn heel goed. Het schaven gaat goed en vlot en de grote langsgeleider maakt het schaven van een lange plank of balk gemakkelijk. De messen zijn nauwkeurig in te stellen, waardoor je een mooi schaafbeeld krijgt.

Bij het vandikteschaven is er geen snipe te zien. De machine gaf geen kik toe in er 20 cm eiken door duwde en er 2 mm af haalde. Het toerental liep niet terug, zoals bij de HBM. Het vermogen van de Metabo is meer dan voldoende.

De spaanderafzuiging is voldoende, maar er vliegen toch nog genoeg spaanders naast de machine. Maar dat is bij elke vlak.vandiktebank te geval.

Conclusie

De Metabo is een zeer fijne en kwalitatief goede machine met een zeer goed schaafresultaat. De machine heeft meer dan genoeg vermogen om zwaardere taken aan te kunnen. De langsgeleider is lang, waardoor de machine ook zeer geschikt is voor het schaven van de zijkanten van langere planken. De Metabo maakt gebruik van 2 wisselmessen, waardoor het wisselen snel gaat. De messen zijn niet duurder dan het slijpen van messen, waardoor je kosteneffectief kunt werken.

De machine is zwaar en daardoor minder mobiel. De Metabo is daardoor niet erg geschikt voor iemand die op locatie werkt. Het ombouwen van vlakken naar aandikte schaven is wat onhandig en duurt langer dan bij andere vlak/vandiktebanken.

Het is een prijzige machine, waardoor sommige gebruikers mogelijk beter af zijn met een oudere Elektra Beckum of andere tweedehands vlak/vandiktebank. Maar de machine is de prijs meer dan waard.

Pluspunten


  • Schaafresultaat
  • De lange langgeleiders
  • Vermogen
  • Stabiele machine
  • Zijkant messenbescherming werkt als featherboard

Minpunten


  • De machine is zijn prijs (€1000) waard, maar zal voor veel hobbyisten meer zijn dan ze aan een vlak/vandiktebank willen uitgeven
  • Ombouwen duurt langer dan noodzakelijk
  • Door het hoge gewicht niet echt mobiel
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
GH1, de machine is de prijs ook waard en is natuurlijk een stuk goedkoper dan een stationaire machine. Maar Woodworking is natuurlijk ook (vooral?) een forum voor hobbyisten en voor veel van hen is €1000 veel geld voor een machine die je niet heel veel gebruikt. Ook al is het een essentiële machine. Ik kan mij voorstellen dat ze dan liever voor een tweedehands Kity, Inca of EB gaan of een nieuwe Scheppach of HBM. Dan ben je maar de helft of nog minder kwijt.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
L.N. Dank voor je review. T is weer een fraaie review geworden! Kijk nu al uit naar de volgende haha :p
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
De Record Power PT260 is op dit moment nog steeds 900 euro en ik kan bevestigen dat het (op het motorvermogen na dus) praktisch een kopie hiervan is. Deze werkt voor mij ook al enkele jaren naar grote tevredenheid en kan ik aanraden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
In Engeland of Duitsland koop je ze voor minder dan 800- euro. Waarom weet ik helaas niet.
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Hey L.N.

Super topic (samen met het andere overzicht van Vlak/vandikte banken).

Vraagje,

Enig idee of er met de overname van EB door Metabo een groot verschil te merken was in kwaliteit ?

Ik ben namelijk aan het denken om een oude EB HC260 van 1981 (motor aan zijkant) te vervangen door een "nieuwe" Metabo HC260 C van 2009 (nog in blauwe kleur). Volgens het "motorplaatje" zou deze nog in MEPPEN gemaakt zijn; dus ik veronderstel nog in de oude Elektra Beckum fabriek.

Aangezien ik op internet vaak lees dat de nieuwe Metabo's HC260 allemaal in China worden gemaakt, vreesde ik voor een kwaliteitsverlies. Maar mogelijks was dit in 2009 nog geen al te groot probleem (voor zover dat China verhaal waar is hé).

Dus kortgezegd, heeft Metabo bij de overname van EB "bespaard" op kwaliteit ?

Mvg,
Martein
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Mijn Metabo is al een groene en daarmee nieuwer dan degene die jij op het oog hebt (ben niet thuis, dus weet het exacte jaartal niet). Van mijn Metabo heb ik niet het idee dat het een andere bouwkwaliteit heeft dan de eerdere EB's. De kwaliteit lijkt hetzelfde en de mijne is eerder een doorontwikkeling en heeft wat extra veiligheidsmaatregelen.

De kwaliteit van de nieuwe in China gemaakte Metabo's ken ik niet, want ik heb er nooit 1 gehad. Op dit forum heeft iemand (Trigger?) een nieuwe Metabo gekocht en daar was vanalles mee mis. Nu weet ik niet of hij pech heeft gehad of dat de kwaliteitscontrole bij Metabo zo slecht is geworden.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi, ik heb in het voorjaar ook een HC260 gekocht (zoals op het eerdere plaatje). Ook een “made in China” maar hij lijkt te doen wat ie moet doen, redelijk stil.

Bij trigger kwam er een borgpen los waardoor de aandrijving niet naar behoren werkte en was het aanslagprofiel hol. Lijkt mij mij mee te vallen maar er zit wat “flex” op in de langsrichting (wat niet echt uit lijkt te maken als je aan het vlakken bent).

In vergelijk met de machine van LN is de manier waarop de beschermkap voor het vlakken op zijn plek wordt gehouden fundamenteel anders. Zelf vind ik die bij LN compacter/slimmer uitgevoerd.

De machine is zwaar en hoewel er inderdaad wieltjes bijzitten is een extra onderstel met 4 wielen (HBM motorlift, Bora of zelf maken) van harte aan te raden.

Een ander punt is de spaankap/afzuigkap die op precies de juiste manier geplaatst moet worden voordat de machine aan kan. Lukt niet altijd meteen de eerste keer en is een punt van frustratie.

Mochten er vragen zijn over de “nieuwe” HC260 dan beantwoord ik ze graag.

Vriendelijke groet,

HTBDTL
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie review, dank! Zo geef je de medeforummers een goed beeld als ze een machine willen kopen in een markt met best veel aanbod.

Zag gister nog een filmpje van een duitse YT'er die er ook tevreden over is.

jaap

 
Laatst bewerkt:

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Is al weer even geleden deze review maar ondertussen lijkt mijn voorkeur uit te gaan naar deze machine. Op het eerste gezicht een ideale vvd voor wat serieuzer werk af en toe in combinatie met de compactheid voor een kleine werkplaats.

Wat ik mij wel nog af vroeg, heeft iemand hier op dit forum deze machine geüpgraded met een spiraal as ? Dat is wel iets wat ik ook graag zou doen als ik mag geloven wat voor verschil dat maakt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Een spiraalas kost ongeveer even veel als deze Metabo, waardoor ik denk dat niet veel gebruikers geupgrade hebben. In veel gevallen zullen ze eerst naar een grotere gietijzeren vlakvandiktebank gaan en dan pas naar een spiraalas.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Een spiraalas kost ongeveer even veel als deze Metabo, waardoor ik denk dat niet veel gebruikers geupgrade hebben. In veel gevallen zullen ze eerst naar een grotere gietijzeren vlakvandiktebank gaan en dan pas naar een spiraalas.
De helft. Dan kom je op ongeveer 2.000 voor een relatief kleine spiraal as vvd machine van 26cm breed. Ruimte voor een grotere machine heb ik niet, vandaar dat ik deze optie overweeg. Kan hem natuurlijk eerst een tijdje proberen zonder upgrade :)
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
wellicht goed om twee aspecten mee te geven:
  1. ik had de machine onkundig gebruikt en Metabo heeft deze gratis gerepareerd en ze hebben voor de verzendingen gezorgd. Top service dus!
  2. ik begreep van de medewerker van Metabo in Breukelen, dat er een levertijd is van bijna een jaar. Wellicht goed om alvast te checken of dit inderdaad het geval is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.