Boomstam tafel voor dochterlief

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Vandaag maar eens de laatste eiken bladen en balken opgeruimd ivm de bouw van de nieuwe werkplaats
Kwam tevens nog wat tafelpoten tegen die ik ooit eens gelast heb
Het eiken is 3 1/2 jaar geleden gezaagd en lag nog opgeslagen achter de stal
Viel me niet eens tegen hoe recht ze waren

Dochterlief nr 2 wilde toch nog een boomstamtafel hebben
Dus maar eens een begin gemaakt
Nu twijfelen ze nog tussen gewoon een stam aan elkaar gelijmd of een epoxy rivier in de midden

Maar vandaag eerst maar eens wat platen geschaafd , diktes waren 5 en 7 cm
Nu geschaafd naar 4,5 cm en al aardig vlak , ze worden 4 cm denk ik
Vocht zal nog wel tegenvallen vrees ik , maar aangezien ze huisje einde deze maand betrekken zien we wel wat het wordt

20190525_083232177_iOS.jpg20190525_083303956_iOS.jpg20190525_083958665_iOS.jpg
Hier een paar platen zoals ze eruit kwamen en de oude verroeste poten die ik nog vond
Die worden gepoedercoat binnenkort

20190531_070744130_iOS.jpg20190531_101522610_iOS.jpg20190531_101640379_iOS.jpg

Ruw op maat zagen en even vlakken en door zagen

20190531_101910127_iOS.jpg20190531_104921096_iOS.jpg
Hier net uit de vandikte bank
Waar ik ze te ruw en niet echt fantastisch vond , vonden dochter en schoonzoon het weer super mooi
Zo zie je smaken verschillen

Morgen ochtend nog even met motorzaag of kettingzaag schijf op de slijptol de boel ronder maken
 

Bijlagen

  • 20190525_081734849_iOS.jpg
    20190525_081734849_iOS.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 619

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Als je er zo'n epoxy rivier tafel van gaat maken, volg ik met veel belangstelling.
Om dat goed te doen, is niet makkelijk.

Als je er een gewone tafel van gaat maken, volg ik overigens niet met minder belangstelling!
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Als je er zo'n epoxy rivier tafel van gaat maken, volg ik met veel belangstelling.
Om dat goed te doen, is niet makkelijk.

Als je er een gewone tafel van gaat maken, volg ik overigens niet met minder belangstelling!
Voor mij ook de eerste keer met epoxy
Zal eerst een klein proefstukje doen denk ik
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Op YouTube staan verschillende filmpjes hoe ze het aanpakken.
Eentje echt tot in detail (die ik helaas zo snel niet kan terugvinden)
Wat ik zelf heel opmerkelijk en bijzonder vond, is dat hij het hele tafelblad door een brede vandiktebank haalt.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Het vochtpercentage van het hout en prijs van de epoxy lijken me de twee grootste invloeden op de keuze :) Leuk om zo'n dingen te maken voor je eigen kinderen!
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Het vochtpercentage van het hout en prijs van de epoxy lijken me de twee grootste invloeden op de keuze :) Leuk om zo'n dingen te maken voor je eigen kinderen!

Ja ik vrees ook nog wel dat het niet droog genoeg is , alleen is hun huis ook nog heel vochtig
Heel oud huis waar alles nu goed in de isolatie zit
Alle muren gestuct is en hout vloer eruit en beton erin , dus veel vocht
Maandag wil ik even vocht meten

Anders maken we hem gewoon en dan volgend jaar of wanneer maar weer een ander blad of tafel maken
 
Laatst bewerkt:

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Poe! Indrukwekkende machines, is het een beetje te doen om zulke grote planken te vlakken?
Op zich ging het vlakken best redelijk goed
Zoals je ziet waren ze niet echt krom
Eerst in zijn geheel door een 60 cm vandiktebank gehaald
Vervolgens plank erop geschroefd om hem vervolgens recht door de midden te zagen en toen gevlakt

Dit zijn niet mijn machines ,maar is op 1 van onze locaties
Nadeel is dan dat je moet afwachten hoe scherp de messen zijn en hoe alles haaks afgesteld staat
Dat viel hier dus erg tegen gisteren ,vandaar dat ik nog een marge heb van ruim 8 mm om het straks netter te krijgen
Messen waren bot en beschadigd en vlakbank moest eerst 90 graden worden afgesteld

Maar mijn eigen schuurtje is nu leeg ivm de aanstaande sloop
Kan niet wachten tot mijn "nieuwe"machines hier staan te draaien
[SUB][SUP]
[/SUP][/SUB]
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
grote planken zijn alle zwaar
met goede voorbereiding en machines geschikt voor die afmeting en een hulpje bij het tillen is het niet moeilijker dan korter hout
(uiteraadt moet je wel de redelijke vlakke uitzoeken en de kromme verzagen voor de kortere stukken)
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Vanmorgen nog even wat verder gegaan
De motorzaag maar niet gebruikt ivm het tijdstip
Gewoon met de accuslijptol met een kettingzaag blad erin van Ali
Ging perfect
Daarna met grove schuurschijf erop de boel wat ronder en gladder gemaakt
Nu genieten van het weer20190531_124855830_iOS.jpg20190531_125456123_iOS.jpg20190531_130354477_iOS.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Even lopen zoeken maar ik denk dat onderstaand filmpje (zijn 2 delen) je een heel eind op weg helpen. Maat van mij wil het ook gaan doen en ik heb gelukkig een overbuurmeisje wiens vriendje dit heel vaak doet :)

 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Dit is het filmpje wat ik gisteren bedoelde, maar niet meer kon vinden!
In het 2de deel zie je in het begin hoe hij het hele blad door een vandiktebank haalt.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Deze kende ik nog niet
Wat me opviel is dat ze het spinthout toch allemaal eraf steken
Mijn dochter vond dit juist mooi ,maar misschien toch beter van niet
Tevens het stukje over van tevoren zijkant en onderkant in te smeren voor je verder gaat met epoxy

Nadeel wat ik wel heb is dat ik niet alles in 1 keer door vlakbank kan halen aangezien die "maar" 60 cm is
Maar denk dat ik de 2 zijkanten er later aan zet en bijwerk met een spuitje met epoxy waar nodig

Hier vlak in de buurt zit wel een oude zaagmolen waar ze zag ik tot 120 kunnen schuren in de machine

Leuke leerzame video ,bedankt hiervoor
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
De maker van de tafel in het filmpje ging ook naar een groot bedrijf waar ze zo'n brede vandiktebank hadden.
Moet in Nederland toch ook vast te vinden zijn? Voor een kleine/middelgrote bijdrage?
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Spinthout haal ik zelf eraf met een kleine scherpe bijl, dat gaat best snel. Dan met grove schuurschijf op de slijptol. Soms gaat het verbranden en dan moet je wisselen. Maar als het loopt dan kun je mooi de natuurlijke nerf volgen. Net door een laag heen schuren en dan door. Geeft wel een mooie rand
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
De maker van de tafel in het filmpje ging ook naar een groot bedrijf waar ze zo'n brede vandiktebank hadden.
Moet in Nederland toch ook vast te vinden zijn? Voor een kleine/middelgrote bijdrage?

Hij heeft het wel over een super brede vandikte bank. Maar zo te zien is het een breedband schuurmachine, en met meerdere aggregaten. Zo'n ding kan wel iets op de goede dikte krijgen maar dat gaat vele malen langzamer dan een vandikte bank. Maar deze machines zijn zeker ook in Nederland te vinden!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Deze gasten hebben wel heel veel ervaring en gaan over op een nieuw merk epoxy. Ondertussen wordt wel heel veel informatie gegeven over het gieten met oud en nieuw. Verder zijn er van hun filmpjes waarbij ze vlakken met een robotarm.

 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Gaat nog wel even duren voor ik groot blad ga maken met epoxy
Vanmorgen even vocht gemeten in het hout , en vanavond in de woning door een vloerenlegger
Beide waardes vielen nog best tegen , vooral voor epoxy lijkt mij

Dus nu eerst een gewone boomstamtafel maken en maar afwachten hoe dit er volgend jaar uit ziet
Kunnen we altijd nog zien of het mee is gevallen ,of dat het verzaagd of ergste geval haardhout wordt

Epoxy al wel besteld dus van wat rest stukken na het zagen wat kleine tafeltjes maken om te testen hoe het me afgaat
Vandaag mezelf voor straf maar beloond met een nieuwe eigen lamellenfrees
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.