Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Boomstam tafel voor dochterlief

Vandaag maar eens de laatste eiken bladen en balken opgeruimd ivm de bouw van de nieuwe werkplaats
    Kwam tevens nog wat tafelpoten tegen die ik ooit eens gelast heb
    Het eiken is 3 1/2 jaar geleden gezaagd en lag nog opgeslagen achter de stal
    Viel me niet eens tegen hoe recht ze waren

Dochterlief nr 2 wilde toch nog een boomstamtafel hebben
    Dus maar eens een begin gemaakt
    Nu twijfelen ze nog tussen gewoon een stam aan elkaar gelijmd of een epoxy rivier in de midden

Maar vandaag eerst maar eens wat platen geschaafd , diktes waren 5 en 7 cm
    Nu geschaafd naar 4,5 cm en al aardig vlak , ze worden 4 cm denk ik
    Vocht zal nog wel tegenvallen vrees ik , maar aangezien ze huisje einde deze maand betrekken zien we wel wat het wordt

20190525_083232177_iOS.jpg20190525_083303956_iOS.jpg20190525_083958665_iOS.jpg
    Hier een paar platen zoals ze eruit kwamen en de oude verroeste poten die ik nog vond
    Die worden gepoedercoat binnenkort

20190531_070744130_iOS.jpg20190531_101522610_iOS.jpg20190531_101640379_iOS.jpg

Ruw op maat zagen en even vlakken en door zagen

20190531_101910127_iOS.jpg20190531_104921096_iOS.jpg
    Hier net uit de vandikte bank
    Waar ik ze te ruw en niet echt fantastisch vond , vonden dochter en schoonzoon het weer super mooi
    Zo zie je smaken verschillen

Morgen ochtend nog even met motorzaag of kettingzaag schijf op de slijptol de boel ronder maken
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Als je er zo'n epoxy rivier tafel van gaat maken, volg ik met veel belangstelling.
    Om dat goed te doen, is niet makkelijk.

Als je er een gewone tafel van gaat maken, volg ik overigens niet met minder belangstelling!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keeswest Bekijk Berichten
    Als je er zo'n epoxy rivier tafel van gaat maken, volg ik met veel belangstelling.
    Om dat goed te doen, is niet makkelijk.

Als je er een gewone tafel van gaat maken, volg ik overigens niet met minder belangstelling!
    Voor mij ook de eerste keer met epoxy
    Zal eerst een klein proefstukje doen denk ik

Mooie "Graule" tegen de muur

Op YouTube staan verschillende filmpjes hoe ze het aanpakken.
    Eentje echt tot in detail (die ik helaas zo snel niet kan terugvinden)
    Wat ik zelf heel opmerkelijk en bijzonder vond, is dat hij het hele tafelblad door een brede vandiktebank haalt.

Het vochtpercentage van het hout en prijs van de epoxy lijken me de twee grootste invloeden op de keuze Leuk om zo'n dingen te maken voor je eigen kinderen!

Poe! Indrukwekkende machines, is het een beetje te doen om zulke grote planken te vlakken?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Petrolhead Bekijk Berichten
    Het vochtpercentage van het hout en prijs van de epoxy lijken me de twee grootste invloeden op de keuze Leuk om zo'n dingen te maken voor je eigen kinderen!
    Ja ik vrees ook nog wel dat het niet droog genoeg is , alleen is hun huis ook nog heel vochtig
    Heel oud huis waar alles nu goed in de isolatie zit
    Alle muren gestuct is en hout vloer eruit en beton erin , dus veel vocht
    Maandag wil ik even vocht meten

Anders maken we hem gewoon en dan volgend jaar of wanneer maar weer een ander blad of tafel maken
    Laatst gewijzigd door J v Veldhuizen; 01-06-19 om 21:29.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tympy Bekijk Berichten
    Poe! Indrukwekkende machines, is het een beetje te doen om zulke grote planken te vlakken?
    Op zich ging het vlakken best redelijk goed
    Zoals je ziet waren ze niet echt krom
    Eerst in zijn geheel door een 60 cm vandiktebank gehaald
    Vervolgens plank erop geschroefd om hem vervolgens recht door de midden te zagen en toen gevlakt

Dit zijn niet mijn machines ,maar is op 1 van onze locaties
    Nadeel is dan dat je moet afwachten hoe scherp de messen zijn en hoe alles haaks afgesteld staat
    Dat viel hier dus erg tegen gisteren ,vandaar dat ik nog een marge heb van ruim 8 mm om het straks netter te krijgen
    Messen waren bot en beschadigd en vlakbank moest eerst 90 graden worden afgesteld

Maar mijn eigen schuurtje is nu leeg ivm de aanstaande sloop
    Kan niet wachten tot mijn "nieuwe"machines hier staan te draaien

grote planken zijn alle zwaar
    met goede voorbereiding en machines geschikt voor die afmeting en een hulpje bij het tillen is het niet moeilijker dan korter hout
    (uiteraadt moet je wel de redelijke vlakke uitzoeken en de kromme verzagen voor de kortere stukken)

Forum Rechten