Laptop plankje

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Zoals ik in een ander bericht al aangaf ben ik sinds kort de blije eigenaar van een 2de hands vlak van diktebankje van Elektra Beckum. Meteen lekker mee aan de gang gegaan en er wat feeling mee proberen te krijgen, dit ging makkelijker dan ik dacht. Wel direct wat houtglijmiddel besteld zodat het allemaal wat soepeler gaat. Ik wil er nog een simpel verrijdbaar onderstel voor maken want ik vind hem nu niet echt prettig verplaatsbaar met de hendel onderaan. En ik zal hem regelmatig moeten verplaatsen ivm de ruimte. Voor nu zuig ik af met een kleine Makita stofzuiger, gelukkig met cycloon want anders zou het wel heel rap met de zakken gaan, was even vergeten om de ton te checken en toen zat de ton en zak ineens bomvol :D. Ik houd voor mezelf max 1mm per keer afnemen aan, anders lijkt ie het wel wat lastiger te hebben. Omdat ik vaak wat kleine dingen doe is het ombouwen van vlakken naar vandikken niet ideaal, anderzijds is het zo gepiept en komt het met de beperkte ruimte goed uit.

Kleine impressie van de vandiktebank
20190601_134621.jpg

20190601_134719.jpg
Zoals de titel aan aan gaf ben ik begonnen om een plankje voor mijn laptop te maken, voor als ik er mee op de bank zit
Eerst voor de serre joints een simpel houdertje gemaakt dat ze niet telkens omvallen
20190520_203107.jpg
Resultaat voor en na vlakken :D
20190517_172741.jpg
Eea gevlakt en van dikte gemaakt en lijmen maar, voor mij een zo'n beetje de eerste keer dat ik iets verlijm... voor velen vast dagelijkse kost
20190520_210119.jpg
Daarna de kantjes afgerond met de freestafel, werkte erg makkelijk
20190522_192355.jpg

20190524_150851.jpg
2 lagen olie erop
20190524_153910.jpg
En klaar:cool:
20190531_113416.jpg

20190531_113536.jpg

20190528_202457.jpg

Ben zelf tevreden met het resultaat en smaakt naar meer, vind het ook leuk om te doen.
Wel een paar vragen aan jullie:
Hoeveel nemen jullie maximaal af bij het van dikken?
Voor het olieën heb ik een doek gebruikt om het erin te wrijven, ik merk dat de doek daarna heel hard wordt. Wat doen jullie hiermee? Kan dit in de wasmachine of wordt het dan allemaal wat vettig?:rolleyes::confused:
Hoe regelmatig smeren jullie onderdelen met wd40 oid?
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Mooi resultaat van het plankje. Je Elektra Beckum ziet er ook goed uit, mooie staat. Hoeveel je kunt afnemen hangt af van de kracht van je machine, de scherpte van je messen en het soort hout. Gewoon proberen is denk ik het beste, maar 1mm lijkt wel een goed gemiddelde.

Ik heb zelf ook een (wat oudere) EB vlakvandiktebank. Ik doe bij het vandikte schaven meestal steeds een halve slag draaien met de hendel per keer.

Wat betreft het oliën, wat voor middel gebruik je? Bij de meeste soorten olie is het zo dat het doekje uit zichzelf kan ontbranden als je het gewoon laat opdrogen (vooral als het een prop is). Veiliger is om het of in water leggen, of in een luchtdichte pot doen.

Qua onderdelen van deze vandiktebank, WD40 is niet bedoeld om te smeren, daar kun je beter andere middelen voor gebruiken. Verder is het ook zo dat er bepaalde onderdelen juist niet gesmeerd moeten worden. Weet niet precies meer welke tandwielen/kettingen dat zijn, dat moet je even in de handleiding checken (volgens mij die tandwielen van plastic + ketting die daar langs gaat).
 
Laatst bewerkt:

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hij is inderdaad in goede staat, de verkoper was er duidelijk goed me omgegaan en heeft me een uitgebreide uitleg gegeven hoe alles werkt.

Voor nu had ik werkblad olie van de hornbach gebruikt, dit had ik nog over van mijn werkbank. Ik wil nu even langs ikea om de snijplank olie van hun te proberen of de "stockyard" een menging van lijnzaadolie en tungolie. Lees ik altijd wel goede commentaren over.. of andere tips?
Goede tip van het ontbranden! Ik haal de lap meteen uit mijn werkbank... daar ging de werkbank en de vandiktebank en de rest bijna... waar het forum allemaal niet goed voor kan zijn :D

Voor nu had ik gelukkig alleen de hoogte geleiders van het vandik gedeelte met wd40 ingespoten, staat een plaatje op het apparaat zelf dat dat regelmatig met wd40 ingespoten moet worden. Voor de rest zal ik wel evne de handleiding raadplegen.

Bedankt voor de complimenten;)
@Pietjekes, ik zou vooral 2de hands sites in de gaten houden, ik heb dit ook lange tijd gedaan tot ik deze vond

Ohja nog 1 vraag, welke houtsoorten zijn het? Ik denk eik en padouk? Het middelste latje lijkt nog wat anders dan de buitenste 2.. of zal dat hetzelfde zijn?
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
De middelste lijkt inderdaad wel heel anders op de foto, ook aan de kopse kant lijken de nerven anders.
Ik zit zelf te denken aan iroko als houtsoort voor de middelste, maar dat weet ik niet goed
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mooi plankje!

Olie doeken hang ik na gebruik op, zodat ze snel drogen.
Meestal heb je niet zoveel doek nodig, dus met 1/8e van een oud t-shirt kan ik een projectje doen. Tussendoor hang het het stukje op en gebruik een zacht stukje bij de tweede keer oliën. En het laatste zachte stukje voor de derde keer.

Daarna is het hard en gooi ik het buiten in de kliko.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
zeer mooi. door zo een projecten wil ik altijd zelf ee nvlakbank en vandikte bank kopen. Enkel het budget laat dat niet toe.
Gewoon 2e hands sites in de gaten houden. Mijn Kity 636 heb ik voor 350 euro kunnen kopen (erg veel geluk mee gehad iemand anders had namelijk 525 geboden)

@Tympy, breedte van je laptop plank is denk ik 26cm? anders ben ik zeer benieuwd hoe je dit gevlakt hebt. Mooi resultaat!
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Gewoon 2e hands sites in de gaten houden. Mijn Kity 636 heb ik voor 350 euro kunnen kopen (erg veel geluk mee gehad iemand anders had namelijk 525 geboden)

@Tympy, breedte van je laptop plank is denk ik 26cm? anders ben ik zeer benieuwd hoe je dit gevlakt hebt. Mooi resultaat!

2de hands sites hou ik al in het oog. Maar natuurlijk moet je soms toch net niet de vlakbank kopen omdat je net iets belangrijkere kosten moet maken
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Het plankje is 28cm breed, dat besefte ik me net op tijd want toen heb ik hem eerst in 2 delen verlijmd, daarna beide delen nog gevlakt en vandikte gemaakt en toen de 2 delen aan elkaar verlijmd. Toen nog even met de bandschuurmachine eroverheen.

Ik snap dat budget een rol speelt, ik had mezelf in eerste instantie een budget van 350 gesteld maar uiteindelijk 450 betaald omdat ze telkens direct weg waren op marktplaats.

Iemand nog een idee van de buitenste houtsoort? Als ik dwars op de nerf kijk is hij wat rood achtig en als ik in het verlengde van de nerf kijk meer bruin achtig

@Sunrayes oude tshirts of lakens zijn wel een goed idee:D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.