Danckaert

tuoh

Oud hout
Die mannen hebben in de loop der jaren diverse types gebouwd, met wel één constante, een serieuze centerhoogte.
Hun meest gebruikt model, door diverse andere fabrikanten klakkeloos gekopieerd, lijkt sterk op onderstaande foto.

Centerhoogte van dit ding minimaal 260mm.
Danckaert draaibank.jpg
 

tuoh

Oud hout
Nee, de centerhoogte was minstens 260mm, maar kan ook 280mm geweest zijn. Heb in de jaren '80 een tijd op zo eentje gedraaid, maar ik weet de juiste centerhoogte niet meer:(
De desbetreffende machine was een kopie van bovenstaande Danckaert, kwam op de markt onder de naam "Ducuroir" ook een Brusselse firma.
De machine had wel al rollagers in plaats van glijlagers, maar was voor de rest krak hetzelfde.
Niet echt een feest om mee te werken die draaibanken, alles zeer zwaar en lomp, lastig om de losse kop te verplaatsen, loeizware bestelsteunen, omslachtig om de leunspaanhouder te verplaatsen, etc...
Dan zijn de hedendaagse machines, killinger en consorten, toch van een ander niveau:p
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik wil hem gebruiken om te forceren, dus zwaar en degelijk is een voordeel. Deze banken staan regelmatig te koop voor niet te veel geld, maar het is slecht inschatten hoe hoog de centerhoogte is. En ik heb nog genoeg andere projecten, dus ik wilde niet te veel verbouwen. Weten jullie ook toevallig of de as m33 x 3,5 is?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Tuoh bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik maar eens voor zo'n speeltje ga kijken.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Voor dun materiaal zal dat met een beitelsteun wel goed gaan. Oneway levert voor hun houtdraaibanken ook een forceerhulpstuk. En er zijn zat filmpjes op internet te vinden van forceerwerk dat op een houtdraaibank gedaan wordt. Maar als je wat wil kopen is het handig als je het dan niet alsnog moet verbouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.