restauratie lintzaag

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik heb een vraagaan mensen die verstand hebben van krachtstroom aansluitingen.

Ik heb een lintzaagje gekocht, mooi oud ding met verbazingwekkende doorgang en stevigheid. Moet hem wel helemaal opknappen. Het afstellen en staalwerk is geen probleem, daar weet ik wel een weg.
Het probleem is de krachtstroom aansluiting van de machine die wel in tact is maar de aan en uit knop is los, de afsluitkap ontbreekt en daar ga ik natuurlijk niet mee werken.
Zou ook graag de kabel vernieuwen omdat er wat barstjes in de bedrading zitten.

Nog een probleem is dat het een 4 polige stekker is en ik heb een 5 polige krachtstroom aansluiting.

hoe doe ik dit? waar moet ik voor opassen.

Heb iemand in het dorp die het kan en me wil helpen, maar had graag wat meer kennis van zaken, zoals gewoonlijk... begrijp namelijk geen reet van wat hij me uitlegt...

Groet,
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
als je een vierpolige stekker hebt, dan staat de machine waarschijnlijk in 3*220V in driehoek. Dit moet omgezet worden naar 380V in ster. Dit is dus naast de andere stekker (en kabel) ook een wijziging die je moet doen op de motor. Afhankelijk van de motor is dit ofwel plaatjes anders steken, ofwel kabeltjes.

Groeten,
bert.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Omdat een krachtstroommotor synchroon belast wordt over de 3 fases is een nul draad niet nodig. Deze wordt echter wel vaak aangesloten. Bv voor een 220v contactdoos die wordt ingeschakeld als de motor wordt aangezet.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
5446100566_9e05e48439.jpg


5442513362_71338e82db.jpg


5442513348_877c18e86e.jpg


Hoop dat het plaatje op de motor te lezen is!
 

tuoh

Oud hout
Casper,

dat is een mooi lintzaagje waar heel wat potentie inzit. Een overgedimensioneerd frame voor dat formaat van machine. Is het blad schuinstelbaar? Wieldiameter 500mm?
Met een beetje vermogen zaag je hele boomstammen met dat machientje.

Hier ten lande, in Vlaanderen :D (België is stilaan ter ziele aan het gaan) worden tegenwoordig bijna alle krachtstroomaansluitingen voorzien met vijfpolige stekkers, heb je de N niet nodig dan blijft die pin vrij.
Ik heb hier verschillende machines staan die op 400V draaien met een vieraderige kabel eraan, en die toch zijn aangesloten met een vijfpolige stekker. Enkele mijn Felder heeft ook een vijfpolige aansluiting omdat hier de N wel nodig is.


Mvg,

André
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Dus als ik het goed begrijp is het mogelijk om een kabel met aan de ene kant 4 polig en aan de andere kant 5 polige stekker te gebruiken?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Check wel even goed dat de motor correct is aangesloten en dat alle kabels goed zijn maar ook correct zijn aangesloten. Gebeurt vaak dat er ergens wat gedraait zit of dat je zaag dadelijk achteruit draaid!

Thom
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
dank voor de nuttige info! begin een beeld van mogenlijkheden te vormen.

de wielen zijn maar 300mm de doorgang is bijna 250 met een beetje gerommel meer.
de motor heeft een dubbele poelie met 2 v snaren.
ongeveer 10cm diameter, lekker langzaam om maximale kracht uit de motor te halen.
Kan mischien zelfs nog grotere poelis erop monteren om met een vlijmscherp geslepen lint door dik hout te zagen...
heb er zin in, maar voorlopig nog even geen tijd.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Caspar

Wat betreft het kapotte kastje, deze is niet meer nieuw leverbaar. Misschien lukt het om er 1 op marktplaats te vinden. (lastig om een passende te vinden)
Anders kost een compleet nieuwe ,inclusief de motorbeveiligingsschakelaar (dat ding waar de aan-uit knoppen op zitten) rond de €45,-

b.v. deze http://www.klusspullen.nl/product/2...5_g_Motorbeveiligingsschakelaar_40_pkzm0125g/
Ligt er beetje aan wat er precies staat op typeplaatje rechtsonder, volgens mij 2A dan is bovenstaande goed.

Mocht je precies de aansluitingen willen weten dan wil ik wel een schetsje voor je maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.