Gevraagd: startset houtdraaibeitels

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Sinds kort ben ik in het bezit van een eenvoudige draaibank. Ik heb echter geen beitels. Ik wil het draaien graag uitproberen. Waarschijnlijk kan ik prima uit de voeten met een starterset beitels. Maar de meeste startersets zijn behoorlijk aan de prijs. Is er iemand op het forum die toevallig een set over heeft of een goede tip voor een betaalbaar startersset?

Groet,
Arjaan
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik ben zelf ook net begonnen met houtdraaien. Bij de draaibank die ik kocht zat een mix van HBM en Crown. Crown is wel een premium merk. Het verschil wat ik nu al zie is dat de Crown beitels hun scherpte langer houden, dan de vergelijkbare HBM beitels.
Er worden op dit moment complete sets HBM beitels te koop aangeboden op MP, voor - ik dacht - € 50,- voor een 8 delige set. Nieuw kosten die ook de wereld niet. Vergeet niet dat je die beitels moet slijpen. Draaien met bot gereedschap - daar is de lol vlug van af.
Mijn slijpgerief koste een lieve duit (Sorby Pro Edge), maar behalve de draaibeitels slijpi er zowat alles op wat te slijpen is. Tot m’n kloofbijlen aan toe.
Eventueel heb ik wel wat beitels over (HBM), die mag je zo van me hebben. Ik kan je denk ik in het weekend wel vertellen wat precies en om hoeveel beitels het gaat. Dan kun je in ieder geval eens wat proberen. Ik hoor wel of je interesse hebt.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik ben zelf ook net begonnen met houtdraaien. Bij de draaibank die ik kocht zat een mix van HBM en Crown. Crown is wel een premium merk. Het verschil wat ik nu al zie is dat de Crown beitels hun scherpte langer houden, dan de vergelijkbare HBM beitels.
Er worden op dit moment complete sets HBM beitels te koop aangeboden op MP, voor - ik dacht - € 50,- voor een 8 delige set. Nieuw kosten die ook de wereld niet. Vergeet niet dat je die beitels moet slijpen. Draaien met bot gereedschap - daar is de lol vlug van af.
Mijn slijpgerief koste een lieve duit (Sorby Pro Edge), maar behalve de draaibeitels slijpi er zowat alles op wat te slijpen is. Tot m’n kloofbijlen aan toe.
Eventueel heb ik wel wat beitels over (HBM), die mag je zo van me hebben. Ik kan je denk ik in het weekend wel vertellen wat precies en om hoeveel beitels het gaat. Dan kun je in ieder geval eens wat proberen. Ik hoor wel of je interesse hebt.

Hi Ed,

Duidelijk antwoord! Dat slijpen had ik wel voorzien. Ik slijp mijn reguliere beitels met de hand en daar ben ik zeer tevreden over. Nog geen idee of dat met houtdraaibeitels ook kan. Ik heb op youtube al wel de nodige slijpsystemen met full-options langs zien komen ;).

Als je van je HBM beitels af wilt, wil ik ze wel van je overnemen. Kijk maar even wat je hebt, dan stemmen we van t weekend even af. Stuur maar PM.

Arjaan
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Een gewone werkbankslijper met een wit wiel voldoet prima om de beitels betaalbaar scherp te krijgen
Hoor het kan natuurlijk altijd beter / duurder maar zelf heb ik dan liever een paar duurdere beitels :)
mijn gekregen beitels HBM en paar oude nooitgedacht draaibeitels
moeten meschien eens een keertje sneller geslepen worden
maar vind ik zeker om te leren draaien prima gereedschap
als je wat meer gedraaid hebt kom je er vanzelf achter welke beitels je veel gebruikt die kun je dan nog altijd upgraden
mvg Tom
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Hoi, ik heb wel een startsetje voor je van nooitgedacht ,stuur me maar een pb ,groet Hans
 

nees

Actieve deelnemer
6 jun 2019
44
1
Berlicum
Hoi, heb denk ik een stuk of 12 beginners beitels voor een klein prijsje te koop. Stuur me een PB om iets af te spreken. Gr Nees
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dit is een prijs welke al jaren wordt gehanteerd.
was eerst zelfs nog iets goedkoper.
Is op zich geen verkeerde set.
Heb deze een aantal jaren geleden ook aangeschaft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.