Harvey HW110SE-30

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Dit weekend nog een upgrade gedaan aan de zaag, een hoogtemeter toegevoegd.
Ik heb een Wixey digitale hoogtemeter gekocht, die officieel voor frezen en freestafels is, maar ook goed ingebouwd kan worden in een zaagtafel. Tenminste als er, zoals bij de Harvey, een onderdeel is dat steeds op dezelfde hoogte blijft en een dat meebeweegt met de hoogte van de zaagas, en als deze beiden meebewegen als de zaag onder een hoek wordt gezet. Want tussen die twee delen wordt het hoogteverschil gemeten.

Het was nog wel een karweitje om hem te installeren, want ik kon niet overal bij om de beide onderdelen aan vast te schroeven of om gaten te boren voor de bouten.
Uiteindelijk de meetunit aan het gietijzeren blok onder de tafel vastgemaakt, en de meetlat met een zelfgemaakte steun aan een ongebruikt boutgat van de motor, waar al M8 draad in zat.
Wel een kortere kabel (50 cm) gehaald, want de bijgeleverde kabel van 2 meter was 'iets' te lang...

Hiermee is de zaag bijna helemaal digitaal, alleen het instellen van de zaaghoek moet ik nog handmatig nameten.

IMG_0003b.jpg

IMG_0006b.jpg
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Niet dagelijks, maar bijvoorbeeld voor het zagen van sponningen etc is het wel handig om het iedere keer meteen weer precies te kunnen instellen.
Bijvoorbeeld vandaag nog een paar pennen gezaagd voor een halfhoutverbinding; dan is het wel handig.

En ik nu met de Harvey een robuuste en nauwkeurige machine, dan heb ik geen zin meer om met een halfbakken rolmaat oid te gaan klooien. :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.