Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 40 van de 40

Onderwerp: Harvey HW110SE-30

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Zal dat morgen proberen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Hier de beloofde foto's.

De oprijplaatjes om de drempel van de schuur over te komen. Is in m'n eentje flink doorduwen, maar met een extra handje gaat hij soepel over de drempel heen, ondanks het forse gewicht. Scheelt waarschijnlijk ook dat ik de goede kwaliteit wielen onder heb gezet.
    IMG_0571.jpg

De zaag met de korte geleider er los bovenop. Is nu zo lang dat de zaaggeleider tot precies de rechterkant van het rechter stalen tafelblad kan komen. Door een extra gat toe te voegen kan ik het geheel 20 cm naar rechts opschuiven als ik extra zaagbereik nodig heb.
    IMG_0577.jpg

De sleuven die ik in het hoekprofiel heb gemaakt, om het profiel er makkelijk vanaf te kunnen tillen zonder de bouten helemaal los te draaien. Enkele slagen is nu genoeg, vooral makkelijk om het geheel terug te leggen (heb je gelijk steun ipv moeite om 'm vast te houden en tegelijk een bout erin te steken).
    IMG_0573.jpg

Ik heb de sleufgaten zo gemaakt, dat de rail een paar mm te laag hangt als hij op de bouten ligt.
    Deze stellatten hebben 2 magneten waarmee ik ze op het tafelblad 'plak', waarna ik de geleidingsbalk met lijmklemmen hieraan omhoog vastzet (een links en een rechts). Dan alleen de bouten aandraaien en hij zit iedere keer precies op de juiste plaats en hoogte vast.
    IMG_0579.jpg

Om door de deur te kunnen, moest ook de aan/uitschakelaar naar achter geschoven kunnen worden. Maar ook weer naar voor om goed bij de knop te kunnen tijdens het zagen. Dus daar ook maar een andere houder met schuifrail voor gemaakt.
    IMG_0586.jpg

Ook de stroomaansluiting verplaatst omdat ook die uitstak, gelijk maar een gemonteerd met extra 230volt stopcontact. Zit nu aan de zijkant, daar was nog net plaats en de kabel kon gewoon binnendoor blijven lopen.
    IMG_05842.jpg

Voor de stofafzuiging heb ik een beugel op een schuifafzuiger gelast, waarmee ik deze op de zaag heb geschroefd.
    Verder alles verbonden met het snelspan-koppelsysteem, waardoor de slangen snel los te koppelen zijn.
    Een T-stuk naar de slang naar de bovenafzuiging, met de schuifafsluiter in de hoofdleiding. Hierdoor is de dunne slang te gebruiken om los zaagsel op te zuigen. Heeft zeker niet zoveel zuigkracht als een losse stofzuiger, maar het voldoet.
    Aan het uiteinde van de dunne slang zit een 45graden-knie van 50mm pvc, die precies om de afzuigaansluiting van de zaagbeschermer past. Bij het zagen met het losse spouwmes, voor schulpen, stop ik een speciedop in deze koppeling om daar niet teveel valse lucht door te laten aanzuigen.
    IMG_0581.jpg
    IMG_0583.jpg

Verder een upgrade met de Wixey Digitale meter voor de paralelaanslag om iedere keer op de tiende mm nauwkeurig de breedte in te stellen.
    IMG_0587.jpg

En de JessEm Clear-Cut Stock TS Guides om het hout langs de geleider te geleiden.
    Deze zijn er ook makkelijk vanaf te schuiven als ze niet worden gebruikt.
    IMG_0590.jpg
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    De afzuiger staat op een nieuw, steviger onderstel.
    Aan de afzuiger heb ik een koppelstuk gezet voor het snelspansysteem, van een ring pvc met een houten schijf met gat erin, waar de slangtule in is gelijmd. En vervolgens zwart geschilderd, want het oog wil ook wat.
    IMG_05912.jpg
    IMG_0593.jpg

Omdat de afzuiger in de ruimte naast mijn werkplaats staat, was een afstandsbediening nodig.
    De kabels naar de schakelaar zijn (nadat ze via een noodstop gaan, om de afzuiger toch daar uit te kunnen zetten als er iets aan de hand zou zijn), verlengd tot door de muur.
    Om de afzuiger toch te kunnen verplaatsen, zijn deze verlengde kabels aangesloten met CEE-stekkers.
    Alles aangesloten in een waterdichte lasdoos op een nieuwe steun. Natuurlijk het oude gat van de schakelaar dichtgemaakt met een stukje kunststof, omdat in de oude schakelkast de kabels doorgelust zijn.
    IMG_0594.jpg

Ik hoop dat het niet teveel tekst is, als ik het zo nalees. Is er nog iets onduidelijk, vraag maar raak...

Groet, Rob

Ziet er goed uit Rob! Die kunststof verbredingstafel weglaten is een goeie; dat stukje breedte had ik zelden nodig. Waar heb je die snelspanners voor de buizen vandaan? De Jet ziet er zo zonder T stuk en het verplaatsen van de steun ook een stuk doordachter uit. Je kunt er nu tenminste een volle zak probleemloos verwijderen..... Omdat je toch ook goed met ijzer bent :<) Heb je er nog naar gekeken om het deurtje voor de slang in de achterwand te plaatsen of komt de plaatsing in de linkerkant nu goed uit? Ik heb inmiddels gekozen voor de DeWalt DWE742 (gaat door elke deur :<))en heb daar een aardige machine aan. Groet, Hendrick

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deTafelvanHendrick Bekijk Berichten
    Ik heb inmiddels gekozen voor de DeWalt DWE742 (gaat door elke deur :<)
    Is het verschil met die zaag niet erg groot, lijkt me dat je toch wel een stap terug hebt gedaan in degelijkheid van de Harvey naar de dewalt?
    Ik ben er in ieder geval wel blij mee dat je die beslissing hebt genomen
    De Harvey kan (nu) ook goed door een normale deur, zij het met iets meer moeite inderdaad.

De snelspanners zijn deze of deze. Te combineren met de buizen en slangaansluitstukken van deze 2 winkels of de webshop van Felder.
    Wel heb ik bij het stuk waar de klemgesp inhaakt, een paar mm weggevijld zodat ze iets minder strak zitten bij het dichtklikken.

De afzuigopening laat ik aan de zijkant. Daar zit hij me niet in de weg, omdat alles zo precies onder de tafelbladen blijft.
    Tussen de afsluitschuif en het T-stuk zit ook zo'n snelspanner om de slangen inclusief T-stuk snel los te koppelen.
    Als ik deze naar de achterkant zou verplaatsen, wat wel een bocht in de slang zou schelen, denk ik dat de aansluiting zal uitsteken buiten de zaag, en die diepte wil ik zo klein mogelijk houden; dat is immers de breedte die beperkt is als de zaag door de deur gaat.

Ik merk wel dat de Jet op het eerste gezicht minder hard zuigt dan m'n oude (230volt) HBM-afzuiger. Laatat een aantal keer gezaagd zonder afzuiging (omdat deze nog niet op z'n plek stond), en na het aansluiten ervan kreeg hij niet eens al het zaagsel uit de slang onder in de zaag, die bleef verstopt zitten.
    Ik had ook met alleen een kale slang eraan het idee dat er met minder kracht lucht naar binnen werd gezogen dan ik gewend was.
    Maar de Jet start wel veel mooier op dan de HBM, dus nog eens even goed nadenken welke ik uiteindelijk houd en welke weg mag. Eerst dacht ik dat de HBM eruit zou gaan ivm het opstarten en soepel lopen, maar door het verschil in luchtverplaatsing begin ik toch weer te twijfelen...

Hoi Klusrob,

Ik denk te weten dat die Hbm 200 op 230 volt, gewoon een 380 motor heeft en geschikt is gemaakt voor 230 door er een condensator bij te plaatsen (de bekende steinmetz schakeling). Dat geeft wel, zo las ik, zo'n 30 procent vermogensverlies t.o.v. 3 fasen 380
    Als je de motor dus bedraadt dat die gewoon op 380 kan, dan zuigt de Hbm 200 helemaal als een tierelier.

Hoi Klusrob,

Bedankt voor de foto’s. Ziet er heel goed uit en zijn paar serieuze aanpassingen. Inspirerend en leuk om te zien.

Mijn complimenten.

Groeten,
    Lex
    Het is maar waar je van hout

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Respect hoor! Een duidelijk verhaal over al de aanpassingen die je hebt gedaan. Ik sluit me aan bij Woodlex: inspirerend en leuk om te zien.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Bedankt voor de reacties, en graag gedaan!
    Ik heb hier zelf voor verschillende projecten (o.a. een freestafel) nuttige tips en voorbeelden gevonden, dus het is voor mij logisch om dit project ook te laten zien aan anderen.
    Zo heb ik aan de hand van foto's en opbouwverslagen van diverse Harvey-zaagtafels hier op het forum, na een gesprek een paar jaar geleden met iemand van Peulen op een houtbeurs (die voorstelde de voorste balk los te schroeven om breedte te winnen), bedacht dat ik 'm zo inderdaad wel door mijn deur heen kon krijgen, en het verbouwplan uitgewerkt. Waarna het wachten was op een geschikt exemplaar.
    En soms komen er door posts met ideeen en foto's als reacties nog wel dingen waar ik zelf helemaal niet aan had gedacht.

Rob

jeetje wat een prachtige machine zeg.

Veel succes ermee.

Gr Danny

Forum Rechten