Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 27

Onderwerp: Harvey HW110SE-30

@ Hendrick
    In dit bericht heb ik eerder laten zien hoe ik mijn huidige afzuiger heb aangesloten. De grijze plaat is de nieuwe aansluiting.
    Dus de originele zuig-aansluiting vervangen door een koppeling van 120mm, zonder splitsing.
    Dat ga ik denk ik hier uiteindelijk ook doen. Hiermee koppel ik de slang snel los en weer vast, dus snel schoonmaken is geen probleem.

Ook maak ik weer de afstandsbediening zoals ik daar beschrijf, want de afzuiger staat in het fietsenschuurtje naast mijn werkhok. Moet dan alleen nog even een noodstop vinden voor 400 volt die de motorcapaciteit van 1900 W aankan.
    Ik heb in de tussenmuur een stuk buis met aan beide kanten een snelkoppeling ingemetseld, dus ik kan in de werkplaats snel een slang aansluiten en na het werk weer weghalen. De afzuiger laat ik altijd op die buis aangesloten staan, dat stuk slang ligt niet in de weg.

@ thomasz
    De palletwagen die ik heb gebruikt is geen normale, maar een hoogheffende pompwagen.
    hooghef.JPG
    (ff een plaatje geleend bij Kruizinga)
    Heeft wel als nadeel dat hij de poten vast op de grond zet bij opheffen en daardoor niet meer kan rollen als hij hoger dan een halve meter zit. Maar eerst de pallet met zaagtafel opgetild en daarna de aanhanger achteruit eronder gereden en de pallet achterop de aanhanger gezet. Toen pompwagen op de aanhanger gezet en de pallet verder goed gezet. Aanhanger is zodanig lang dat er, toen de pallet er achteraan op stond, genoeg ruimte was om de pompwagen er vanaf de voorkant weer onder te schuiven en de pallet boven de as te zetten.

@ The Boktor
    Toevallig zag ik op Marktplaats bij Peulen dat ze er een hebben staan voor € 3000,- (excl btw). Wel met roltafel.

@ chevy66
    Dat zou ik ook nog kunnen doen inderdaad. Bedankt voor de tip!
    Dan zal ik nog een paar extra gaten in de bevestigingsrails laten maken, zodat ik beide opties kan toepassen. Even opnieuw rekenen dus...

@ Keeswest
    Ja, er komen inderdaad zwenkwielen met rem onder het onderstel.
    Mijn oude zaagtafel (zo'n oude plaatstalen bouwzaag van Electra Beckum) had ik ook op wielen gezet. Ondanks het lage gewicht bleef deze mooi op z'n plek staan. Tenzij je flink loopt te duwen, maar dan ben je al niet echt veilig meer aan het zagen.
    Meestal zette ik zelfs niet alle 4 de wielen op de rem maar alleen de voorste twee, en dat was normaalgesproken voldoende (op de betonvloer in mijn schuur).
    En bij deze zaag ben ik niet bang dat hij gaat 'lopen', door het gewicht is er nog meer wrijving.
    Laatst gewijzigd door klusrob; 30-05-19 om 23:50.

Hoi Rob,

Dankjewel voor de uitleg. Dat was dus nog een hele exercitie. Maar meer dan de moeite waard natuurlijk

Dank voor de uitleg Rob, het is even een mindset maar nu je een Harvey hebt is het niet langer "werkhok" maar "werkplaats/woodshop" of what ever.....:<)

Mijn opa noemde vroeger zijn schuur het werkhok. Ik gebruik die term daarmee vaak positief; mijn opa maakte ook vanalles zelf. Van hem kreeg ik ook mijn eerste gereedschap en ik denk dat ik zijn genen heb doorgekregen wat betreft die drive om te knutselen aan vanalles en nog wat.

En ook weer even een update.

Hendrick had het al eerder over de te korte sleutel om het zaagblad los te maken. Hij heeft er van Peulen een verlenging bijgekregen: een stuk stalen pijp platgeslagen en aan de sleutel vastgemaakt met een boutje. Alleen vond ik deze veel te lomp.
    Ik had nog een stukje stalen strip liggen, gelijk de sleutel maar definitief verlengd. Zie het verschil.

IMG_0484b.jpg

Daarna verder met het onderstel.
    Dinsdag al ijzer gehaald, gisteren op maat gezaagd en in elkaar gelast. Likje verf erover, vandaag de wielen eronder en klaar.
    Er moet alleen in de zijstukjes nog hout, maar dat doe ik wel als de zaag erop staat.

IMG_0487.JPG

Dan de grote klus. Zaagtafel (240 kg schoon aan de haak) oppakken en op het onderstel zetten.
    Aangezien ik niet ZO sterk ben, en ik mijn rug wilde sparen, maar creatief geweest met het optillen.
    Een viertal kleine potkrikjes van €7,- gehaald. Frame getimmerd rondom de zaag van wat oude balkjes. Onderin een gat geboord waar de doppen van de krikken in pasten, zodat deze zeker niet konden wegschieten.

Ready for Liftoff...

IMG_04912.jpg IMG_0492.JPG

Opgestegen...

IMG_0494.jpg

EN HIJ STAAT!

IMG_0495.jpg

De plankjes aan de zijkanten komen later. Eerst de rails er terug op zodat ik die op maat kan zagen.

Ik moet alleen nog een plank maken om de drempel van de deur over te komen. Die ligt een cm of 4 hoger dan de stoep buiten.
    Morgen of maandag een stuk anti-slip betonplex halen en dan flink schaven om er een schuinte aan te krijgen om zo vlak mogelijk bij de grond te komen.

Zoiets; heeft iemand daar ervaring mee hoe dit het beste aan te pakken?
    0000.jpg
    Laatst gewijzigd door klusrob; 31-05-19 om 23:41.
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Betonplex en schaven is volgens mij een slechte combinatie (i.v.m. de fenolhars die tussen de fineerlagen zit). Wellicht verstandiger om onder het vlak een paar wiggen/ribben te zetten en voor de smalle punt iets van hardhout te maken en die er tegenaan zetten met lammelo’s/domino’s of deuvels. Dat kun je op de schaafbank of zelfs met de hand mooi in de schuinte krijgen zonder dat het je messen/beitels verruineerd.
    En aan de beide zijkanten misschien een handgreepje inzagen? Maakt het oppakken en neerleggen een stuk eenvoudiger
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Nadeel van plex tot bijna niets toe wegschaven is dat het geen sterkte meer heeft, een hardhouten lat ertegen lijmen is een betere optie. Alternatief is een aluminium oprij plaatje die oa gebruikt worden om rolstoelen over een drempel te helpen.
    Is inmiddels een "standaard" product geworden. De meeste zijn van tranenplaat , maar gladde zijn er ook.

Waar koop je een potkrik voor 7euro?
    sometimes you just need a bigger hammer

Die vier potkrikjes zijn heel geschikt om een lijmbank mee te maken.

Leuk verhaal om zo te lezen en ook om te lezen hoe elke uitdaging weer een oplossing heeft. van een hoogheffende pompwagen had ik nog nooit gehoord. weer wat geleed als er zware machines verplaatst moeten worden

Voor dat zielige plaatstalen sleuteltje, zou ik een passende machinesleutel aanschaffen. Blijft je moer ook langer een zeskant.

zaag over de drempel krijgen is heel makkelijk.
    neem aan lange plaat multiplex leg dit op de drempel en op de straat.
    rijd er tegen aan met je zaag.
    kantel hem door de lange zijtafel op te tillen (weegt dan niet veel)
    Duw de plaat onder de voorste wielen.
    Rol de plaat op tot de achterste wielen tegen de plaat staan en duw op de zijtafel naar beneden en trek hem helemaal op de plaat.
    rol em dan over de drempel.
    aan de lange zijtafel is hij gemakkelijk te kantelen.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Forum Rechten