Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Onderwerp: Harvey HW110SE-30

Harvey HW110SE-30

Vandaag bij Hendrick (deTafelvanHendrick) mijn nieuwe aanwinst, een Harvey HW110SE-30 opgehaald.
    Had al vaker naar dit model zitten kijken (of kwijlen, hoe je het wilt noemen), en toen deze te koop kwam de knoop maar doorgehakt.

Het is het 400volt-model en heb ook zijn Jet DC1100 afzuiger meegenomen.
    Ik had al wel een afzuiger (HBM200), maar dan op 230 volt. En de 400 volt loopt een heel stuk rustiger.
    Het valt me wel op dat volgens de specificaties de zuigcapaciteit van de Jet een stuk mider is dan de HBM (1650 tov 2500 m3/uur).
    ALs ik er echt mee aan het werk ben maar eens uittesten hoe dat in de praktijk zit. Of weet iemand dat zo?

Na hartelijk te zijn ontvangen, de zaag uitgeprobeerd. Wat een verschil tov mijn oude bouwzaag. Natuurlijk ging de zaag met me mee!

Om alles veilig thuis te krijgen, de zaag gedeeltelijk en de afzuiger helemaal gedemonteerd
    Hendrick heeft het stof nog even onder uit de kast van de motorruimte gezogen, zodat er achter me niemand het idee zou krijgen dat de sneeuw wel erg vroeg kwam dit jaar

Daarna snel op de aanhanger geladen. De hoogheffende palletwagen werkte zoals gedacht; zaag (die op een pallet stond) opgetild, aanhanger er achteruit onder gereden en opladen maar. Vervolgens stevig vastgesjord. De losse spullen achter in de auto.
    Die gaat nergens meer naartoe. Of juist wel, met mij mee naar huis

IMG_0472.JPG

IMG_0473.jpg

IMG_0471.JPG

En zo stond alles dan klaar om vanuit het hoge noorden naar het zonnige zuiden te vertrekken.
    Maar daar wilden meer mensen naartoe. Volop file op weg naar huis Natuurlijk stom om op de woensdag voor hemelvaartsdag en met mooi weer voor de deur het land te willen doorkruisen, maar ja, dit kwam nu eenmaal het beste uit.

Vanavond dus nog weinig tijd gehad om alles weer in elkaar te zetten. Gelukkig een lang weekend voor de boeg!

Rob

Proficiat met de aankoop! Ik heb ook steeds een hoge palletwagen gebruikt bij laden/lossen van zware machines. Heel handig voor dit soort transporten

Morgen eerst maar eens een onderstel voor de zaag maken.
    Ik ga een stalen frame lassen met zwenkwielen erop, zodat het geheel mobiel is. Op die manier heb ik al mijn machines en kasten, zodat ik ze naar gelang wat ik nodig heb overal naartoe kan rijden.
    Ik heb al dikwandig koker 30x40 mm liggen daarvoor. De zaag weegt toch 250 kg, dus niet bezuinigen op het onderstel...

Ik ga nog wel e.e.a. aanpassen aan de zaag. Waarschijnlijk blijft de rechter zwarte tafelverbreding er vanaf. Komt me net iets beter uit in de breedte van de schuur.
    Dan zullen de voorste en achterste rails (waar de geleider overheen loopt) ook ingekort moeten worden.
    Voor ik ga slijpen, ga ik eerst kijken of ik ze kan laten namaken door een metaalbedrijf dat kan lasersnijden. Dan houd ik de originele rails voor als ik de zaag toch breed wil, en heb ik wel rails met alle bevestigingsgaten 100% op de juiste plaats.

Ook past de zaag niet in zijn geheel door de deur van mijn werkplaats. De voorste balk zal er dan vanaf moeten, als ik meer ruimte nodig heb en buiten wil werken.
    Dus een paar beugels maken om die balk weer zonder teveel afstellen steeds op dezelfde plaats vast te krijgen.
    En een andere beugel maken voor de aan/uitschakelaar, want deze zit nu aan de voorste balk vast.
    Ook vervang ik de inplugstekker voor de stroom door een losse stekker met een stukje kabel, zodat ook dat uitstekende deel weg is.
    En dan kan hij door een normale deuropening naar binnen worden gerold (als het goed is).

Als de afzuiger inderdaad blijft komt deze (net als mijn huidige afzuiger) in de aangrenzende fietsenschuur te staan. Dan ga ik daar ook een op afstand bedienbare aan/uitschakelaar op zetten, zoals ik ook bij de HBM-afzuiger had gedaan. Dan kan ik 'm met een knop op het gereedschapsbord in de werkplaats bedienen.

Foto's volgen!
    Laatst gewijzigd door klusrob; 29-05-19 om 23:53.

Hey hallo
    Veel plezier met je met je aankoop
    Mvg Leroy

Leuk verslag Rob, mooi dat de zaag een ander baasje heeft, groet Hendrick Baas.
    en ik denk ook dat de Jet veel capaciteit verliest doordat de voorfilter in het T stuk snel (ongemerkt) kleine spanen en stof doet ophopen. Maar dat is jou wel toevertrouwd om uit te zoeken

Hoi Rob,

Gefeliciteerd met aankoop. Dat lijkt me een mooie machine!
    Een beetje off topic, maar hoe heb je de palletwagen op de aanhanger weer onder de zaag gekregen ?
    Of heb je de paletwagen met zaag erop 'gewoon' gedraaid op de aanhanger?

Hey klusrob,

Heel mooi apparaat wat je daar op de kop getikt hebt!
    Die Harvey's zie je eigenlijk nooit tweedehands. Volgens mij is dat omdat niemand er afscheid van wil nemen.
    Ter info: er passen ook 260mm zaagbladen in (zonder enig slijpwerk).

Veel zaagplezier toegewenst!
    Laatst gewijzigd door The Boktor; 30-05-19 om 07:49.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Wat een erg mooie machine zeg!
    Veel plezier ermee

Ik heb bij mijn zaag de linker verbreding er af gelaten. Zo kon ik de volledige zaagbreedte rechts in takt laten.

Je zegt dat je zelf een onderstel gaat maken met zwenkwielen.
    Ik neem aan dat je dan van die zwenkwielen neemt met zo'n rem erop.
    Kun je wellicht iets vertellen over je ervaring hoe het werken is als die wielen op de rem staan. Staat je tafel dan echt stevig of beweegt hij dan nog als je er met enige weerstand een plaat opduwt bijvoorbeeld?

Mooie aankoop btw!

Forum Rechten