Harvey HW110SE-30

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Vandaag bij Hendrick (deTafelvanHendrick) mijn nieuwe aanwinst, een Harvey HW110SE-30 opgehaald.
Had al vaker naar dit model zitten kijken (of kwijlen, hoe je het wilt noemen), en toen deze te koop kwam de knoop maar doorgehakt.

Het is het 400volt-model en heb ook zijn Jet DC1100 afzuiger meegenomen.
Ik had al wel een afzuiger (HBM200), maar dan op 230 volt. En de 400 volt loopt een heel stuk rustiger.
Het valt me wel op dat volgens de specificaties de zuigcapaciteit van de Jet een stuk mider is dan de HBM (1650 tov 2500 m3/uur).
ALs ik er echt mee aan het werk ben maar eens uittesten hoe dat in de praktijk zit. Of weet iemand dat zo?

Na hartelijk te zijn ontvangen, de zaag uitgeprobeerd. Wat een verschil tov mijn oude bouwzaag. Natuurlijk ging de zaag met me mee!

Om alles veilig thuis te krijgen, de zaag gedeeltelijk en de afzuiger helemaal gedemonteerd
Hendrick heeft het stof nog even onder uit de kast van de motorruimte gezogen, zodat er achter me niemand het idee zou krijgen dat de sneeuw wel erg vroeg kwam dit jaar :confused:

Daarna snel op de aanhanger geladen. De hoogheffende palletwagen werkte zoals gedacht; zaag (die op een pallet stond) opgetild, aanhanger er achteruit onder gereden en opladen maar. Vervolgens stevig vastgesjord. De losse spullen achter in de auto.
Die gaat nergens meer naartoe. Of juist wel, met mij mee naar huis :cool:

IMG_0472.JPG

IMG_0473.jpg

IMG_0471.JPG

En zo stond alles dan klaar om vanuit het hoge noorden naar het zonnige zuiden te vertrekken.
Maar daar wilden meer mensen naartoe. Volop file op weg naar huis :( Natuurlijk stom om op de woensdag voor hemelvaartsdag en met mooi weer voor de deur het land te willen doorkruisen, maar ja, dit kwam nu eenmaal het beste uit.

Vanavond dus nog weinig tijd gehad om alles weer in elkaar te zetten. Gelukkig een lang weekend voor de boeg!

Rob
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Proficiat met de aankoop! Ik heb ook steeds een hoge palletwagen gebruikt bij laden/lossen van zware machines. Heel handig voor dit soort transporten :)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Morgen eerst maar eens een onderstel voor de zaag maken.
Ik ga een stalen frame lassen met zwenkwielen erop, zodat het geheel mobiel is. Op die manier heb ik al mijn machines en kasten, zodat ik ze naar gelang wat ik nodig heb overal naartoe kan rijden.
Ik heb al dikwandig koker 30x40 mm liggen daarvoor. De zaag weegt toch 250 kg, dus niet bezuinigen op het onderstel...

Ik ga nog wel e.e.a. aanpassen aan de zaag. Waarschijnlijk blijft de rechter zwarte tafelverbreding er vanaf. Komt me net iets beter uit in de breedte van de schuur.
Dan zullen de voorste en achterste rails (waar de geleider overheen loopt) ook ingekort moeten worden.
Voor ik ga slijpen, ga ik eerst kijken of ik ze kan laten namaken door een metaalbedrijf dat kan lasersnijden. Dan houd ik de originele rails voor als ik de zaag toch breed wil, en heb ik wel rails met alle bevestigingsgaten 100% op de juiste plaats.

Ook past de zaag niet in zijn geheel door de deur van mijn werkplaats. De voorste balk zal er dan vanaf moeten, als ik meer ruimte nodig heb en buiten wil werken.
Dus een paar beugels maken om die balk weer zonder teveel afstellen steeds op dezelfde plaats vast te krijgen.
En een andere beugel maken voor de aan/uitschakelaar, want deze zit nu aan de voorste balk vast.
Ook vervang ik de inplugstekker voor de stroom door een losse stekker met een stukje kabel, zodat ook dat uitstekende deel weg is.
En dan kan hij door een normale deuropening naar binnen worden gerold (als het goed is).

Als de afzuiger inderdaad blijft komt deze (net als mijn huidige afzuiger) in de aangrenzende fietsenschuur te staan. Dan ga ik daar ook een op afstand bedienbare aan/uitschakelaar op zetten, zoals ik ook bij de HBM-afzuiger had gedaan. Dan kan ik 'm met een knop op het gereedschapsbord in de werkplaats bedienen.

Foto's volgen!
 
Laatst bewerkt:

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Leuk verslag Rob, mooi dat de zaag een ander baasje heeft, groet Hendrick Baas.
en ik denk ook dat de Jet veel capaciteit verliest doordat de voorfilter in het T stuk snel (ongemerkt) kleine spanen en stof doet ophopen. Maar dat is jou wel toevertrouwd om uit te zoeken ;)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Rob,

Gefeliciteerd met aankoop. Dat lijkt me een mooie machine!
Een beetje off topic, maar hoe heb je de palletwagen op de aanhanger weer onder de zaag gekregen ?
Of heb je de paletwagen met zaag erop 'gewoon' gedraaid op de aanhanger?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Hey klusrob,

Heel mooi apparaat wat je daar op de kop getikt hebt!
Die Harvey's zie je eigenlijk nooit tweedehands. Volgens mij is dat omdat niemand er afscheid van wil nemen.
Ter info: er passen ook 260mm zaagbladen in (zonder enig slijpwerk).

Veel zaagplezier toegewenst!
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik heb bij mijn zaag de linker verbreding er af gelaten. Zo kon ik de volledige zaagbreedte rechts in takt laten.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Je zegt dat je zelf een onderstel gaat maken met zwenkwielen.
Ik neem aan dat je dan van die zwenkwielen neemt met zo'n rem erop.
Kun je wellicht iets vertellen over je ervaring hoe het werken is als die wielen op de rem staan. Staat je tafel dan echt stevig of beweegt hij dan nog als je er met enige weerstand een plaat opduwt bijvoorbeeld?

Mooie aankoop btw!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
@ Hendrick
In dit bericht heb ik eerder laten zien hoe ik mijn huidige afzuiger heb aangesloten. De grijze plaat is de nieuwe aansluiting.
Dus de originele zuig-aansluiting vervangen door een koppeling van 120mm, zonder splitsing.
Dat ga ik denk ik hier uiteindelijk ook doen. Hiermee koppel ik de slang snel los en weer vast, dus snel schoonmaken is geen probleem.

Ook maak ik weer de afstandsbediening zoals ik daar beschrijf, want de afzuiger staat in het fietsenschuurtje naast mijn werkhok. Moet dan alleen nog even een noodstop vinden voor 400 volt die de motorcapaciteit van 1900 W aankan.
Ik heb in de tussenmuur een stuk buis met aan beide kanten een snelkoppeling ingemetseld, dus ik kan in de werkplaats snel een slang aansluiten en na het werk weer weghalen. De afzuiger laat ik altijd op die buis aangesloten staan, dat stuk slang ligt niet in de weg.

@ thomasz
De palletwagen die ik heb gebruikt is geen normale, maar een hoogheffende pompwagen.
hooghef.JPG
(ff een plaatje geleend bij Kruizinga)
Heeft wel als nadeel dat hij de poten vast op de grond zet bij opheffen en daardoor niet meer kan rollen als hij hoger dan een halve meter zit. Maar eerst de pallet met zaagtafel opgetild en daarna de aanhanger achteruit eronder gereden en de pallet achterop de aanhanger gezet. Toen pompwagen op de aanhanger gezet en de pallet verder goed gezet. Aanhanger is zodanig lang dat er, toen de pallet er achteraan op stond, genoeg ruimte was om de pompwagen er vanaf de voorkant weer onder te schuiven en de pallet boven de as te zetten.

@ The Boktor
Toevallig zag ik op Marktplaats bij Peulen dat ze er een hebben staan voor € 3000,- (excl btw). Wel met roltafel.

@ chevy66
Dat zou ik ook nog kunnen doen inderdaad. Bedankt voor de tip!
Dan zal ik nog een paar extra gaten in de bevestigingsrails laten maken, zodat ik beide opties kan toepassen. Even opnieuw rekenen dus...

@ Keeswest
Ja, er komen inderdaad zwenkwielen met rem onder het onderstel.
Mijn oude zaagtafel (zo'n oude plaatstalen bouwzaag van Electra Beckum) had ik ook op wielen gezet. Ondanks het lage gewicht bleef deze mooi op z'n plek staan. Tenzij je flink loopt te duwen, maar dan ben je al niet echt veilig meer aan het zagen.
Meestal zette ik zelfs niet alle 4 de wielen op de rem maar alleen de voorste twee, en dat was normaalgesproken voldoende (op de betonvloer in mijn schuur).
En bij deze zaag ben ik niet bang dat hij gaat 'lopen', door het gewicht is er nog meer wrijving.
 
Laatst bewerkt:

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Dank voor de uitleg Rob, het is even een mindset maar nu je een Harvey hebt is het niet langer "werkhok" maar "werkplaats/woodshop" of what ever.....:<)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Mijn opa noemde vroeger zijn schuur het werkhok. Ik gebruik die term daarmee vaak positief; mijn opa maakte ook vanalles zelf. Van hem kreeg ik ook mijn eerste gereedschap en ik denk dat ik zijn genen heb doorgekregen wat betreft die drive om te knutselen aan vanalles en nog wat.

En ook weer even een update.

Hendrick had het al eerder over de te korte sleutel om het zaagblad los te maken. Hij heeft er van Peulen een verlenging bijgekregen: een stuk stalen pijp platgeslagen en aan de sleutel vastgemaakt met een boutje. Alleen vond ik deze veel te lomp.
Ik had nog een stukje stalen strip liggen, gelijk de sleutel maar definitief verlengd. Zie het verschil.

IMG_0484b.jpg

Daarna verder met het onderstel.
Dinsdag al ijzer gehaald, gisteren op maat gezaagd en in elkaar gelast. Likje verf erover, vandaag de wielen eronder en klaar.
Er moet alleen in de zijstukjes nog hout, maar dat doe ik wel als de zaag erop staat.

IMG_0487.JPG

Dan de grote klus. Zaagtafel (240 kg schoon aan de haak) oppakken en op het onderstel zetten.
Aangezien ik niet ZO sterk ben, en ik mijn rug wilde sparen, maar creatief geweest met het optillen.
Een viertal kleine potkrikjes van €7,- gehaald. Frame getimmerd rondom de zaag van wat oude balkjes. Onderin een gat geboord waar de doppen van de krikken in pasten, zodat deze zeker niet konden wegschieten.

Ready for Liftoff...

IMG_04912.jpg IMG_0492.JPG


Opgestegen...

IMG_0494.jpg


EN HIJ STAAT!

IMG_0495.jpg

De plankjes aan de zijkanten komen later. Eerst de rails er terug op zodat ik die op maat kan zagen.

Ik moet alleen nog een plank maken om de drempel van de deur over te komen. Die ligt een cm of 4 hoger dan de stoep buiten.
Morgen of maandag een stuk anti-slip betonplex halen en dan flink schaven om er een schuinte aan te krijgen om zo vlak mogelijk bij de grond te komen.

Zoiets; heeft iemand daar ervaring mee hoe dit het beste aan te pakken?
0000.jpg
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Betonplex en schaven is volgens mij een slechte combinatie (i.v.m. de fenolhars die tussen de fineerlagen zit). Wellicht verstandiger om onder het vlak een paar wiggen/ribben te zetten en voor de smalle punt iets van hardhout te maken en die er tegenaan zetten met lammelo’s/domino’s of deuvels. Dat kun je op de schaafbank of zelfs met de hand mooi in de schuinte krijgen zonder dat het je messen/beitels verruineerd.
En aan de beide zijkanten misschien een handgreepje inzagen? Maakt het oppakken en neerleggen een stuk eenvoudiger
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Nadeel van plex tot bijna niets toe wegschaven is dat het geen sterkte meer heeft, een hardhouten lat ertegen lijmen is een betere optie. Alternatief is een aluminium oprij plaatje die oa gebruikt worden om rolstoelen over een drempel te helpen.
Is inmiddels een "standaard" product geworden. De meeste zijn van tranenplaat , maar gladde zijn er ook.

Waar koop je een potkrik voor 7euro?
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Leuk verhaal om zo te lezen en ook om te lezen hoe elke uitdaging weer een oplossing heeft. van een hoogheffende pompwagen had ik nog nooit gehoord. weer wat geleed als er zware machines verplaatst moeten worden:eek:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Voor dat zielige plaatstalen sleuteltje, zou ik een passende machinesleutel aanschaffen. Blijft je moer ook langer een zeskant.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
zaag over de drempel krijgen is heel makkelijk.
neem aan lange plaat multiplex leg dit op de drempel en op de straat.
rijd er tegen aan met je zaag.
kantel hem door de lange zijtafel op te tillen (weegt dan niet veel)
Duw de plaat onder de voorste wielen.
Rol de plaat op tot de achterste wielen tegen de plaat staan en duw op de zijtafel naar beneden en trek hem helemaal op de plaat.
rol em dan over de drempel.
aan de lange zijtafel is hij gemakkelijk te kantelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.