Waarmee eiken tafelblad en salontafel behandelen?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Binnenkort begin ik met het maken van het eiken blad voor mijn salontafel, en daarna van mijn eettafel. Hieromtrent zal ik nog een nieuw draadje starten... (ik kreeg al tips over de bouw ervan en wegens opmerkingen over het vochtpercentage van het hout ligt die nu al een maand of 2 te acclimatiseren...

Nu, om goed voorbereid te zijn zou ik graag al het product bestellen voor de afwerking zodat ik alles in huis heb als ik eraan begin...

Waarmee raden jullie aan om de tafelbladen af te werken? Ik lees veel over Skylt...
Ik zou de uitstraling van het hout zo natuurlijk mogelijk willen houden en het zou leuk zijn moesten er niet onmiddellijk vlekken zijn als er eens iets gemorst zou worden...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dan zou ik niet twijfelen en voor Skylt gaan. Uitstraling van onbehandeld hout, maar wel goed beschermd. Heb er al een koffietafel mee behandeld, en die is ongeveer anderhalf jaar later nog steeds vlekkeloos. Laatst ook een computermeubel mee behandeld, om je een idee te geven van de uitstraling:

IMG_20190512_194523.jpg
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Is het hout met Skylt voldoende beschermd tegen vlekken? Het kan altijd eens gebeuren dat er op een eettafel een glas omgestoten wordt, of eten op tafel valt...

- - - Updated - - -

Skylt...zonder twijfel.... deze week weer een paar liter verwerkt. Mooi product en zeker op eik bijna onzichtbaar maar wel een goede bescherming.

Koop je de Skylt online?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Skylt...zonder twijfel.... deze week weer een paar liter verwerkt. Mooi product en zeker op eik bijna onzichtbaar maar wel een goede bescherming.


We spreken dan toch over de Rigostep Skylt Original? Ik ben even aan het kijken om te bestellen, maar blijkbaar zijn er verschillende soorten...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Yep, de original. De titanium wordt vooral gebruikt op donkere houtsoorten begreep ik. Er is vorige week weer een hele doos gebracht. Ik denk altijd dat ik er erg lang mee kan doen...Hahaha.... Als extra service verkopen we het product nu ook bij het hout.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Yep, de original. De titanium wordt vooral gebruikt op donkere houtsoorten begreep ik. Er is vorige week weer een hele doos gebracht. Ik denk altijd dat ik er erg lang mee kan doen...Hahaha.... Als extra service verkopen we het product nu ook bij het hout.

Thx voor de reactie! Helaas al besteld, voor de volgende pot denk ik ook eens aan jullie!
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Weet iemand wat skylt doet onder UV invloed? Hun website vermeldt nergens dat er bescherming is. Dus ik vermoed dat het hout in het begin er wel heel origineel blijft uitzien, maar wel donkerder zal worden onder invloed van licht?
Of is dit effect maar een marketing truukje?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Uit eerdere forumberichten heb ik begrepen dat het hout iets verkleurd onder UV invloeden. Ook heb ik begrepen dat in de loop van de tijd meer gaat glanzen, waarschijnlijk door steeds poetsen/wrijven over de oppervlakte.

Volgens de site/productinformatie van Rigostep (de maker van skylt):
Het glanzend effect te verwijderen is op te lossen door skylt conditioner aan te brengen. Je reinigt niet alleen de oppervlakte mee, maar het voedt de lak en maakt deze ook weer mat.
Skylt titanium is ook geschikt voor lichte hout kleur om krasvaste laag te geven. Daarvoor dien je wel eerst 2x skylt original aangebracht te hebben. Het zou de lichte kleur niet beïnvloeden.

Ik moet er bij zeggen dat ik nog geen ervaring heb met skylt. Heb deze inmiddels wel in huis gehaald om de eiken plinten en een kastje mee af te lakken.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Niet zo somber Ronald. Mijn eiken parket heb ik ruim 10 jaar geleden met skylt behandeld en ziet er nog steeds licht uit (wel krassen van de hond inmiddels:)
Intussen ook wat eiken meubels behandeld. Zeer tevreden over de uitstraling.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Heb onderlaatst ook skylt mat gebruikt. Ik betaalde 30 euro voor een liter bij een parket zaak. Ik kon er 3 lagen mee aanbrengen op een tafel van 2 bij 1 meter, gewoon met een goedkoop lakvilt rollertje van de action. Zeer mooi, geheel streeploos resultaat. 2e en 3e laag gedaan met een profi rollertje van Gamma, maar het action rollertje was vele malen beter.

IMG_6070.jpg
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Guido76, 30 euro voor een liter is wel een hele scherpe prijs. Daar ben ik ook wel in geïnteresseerd. Heb je een adresje voor ons?

Groeten,
Lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.