Kozijnprofiel met binnensponning maken

gebruiker123

Nieuw lid
19 apr 2018
16
0
Ik heb al veel op het forum gelezen over kozijnen maken, tevens weet ik ook dat er standaard geprofileerd kozijnhout te koop is. Alleen de soorten die ik kan vinden zijn met buitensponning. Doordat ik een behoorlijk aantal kleine kozijnen moet vervangen en bij de goedkoopste vorm van kozijnen in dhz pakket al op minimaal 300 euro per kozijn kom, ben ik aan het oriënteren om ze zelf te maken. Het gaat alleen maar om simpele kozijnen met vast glas (1 onder en boven dorpel met 2 zij dorpels en glaslatten dus aan de binnen zijde). Er is wel budget om een 2e hands machine aan te schaffen hiervoor. Op dit moment bezit ik alleen nog maar elektrisch handgereedschap (cirkelzaag bovenfrees etc.).

-Duurste optie: => 4pk freesmachine aanschaffen met kant en klare freeskoppen voor deze kozijn profielen
-Optie met alleen freesmachine => 4pk : met universele goedkopere freeskoppen dit uitvoeren.
Hoe dan een onderprofiel maken en de afwateringsleuf in het bovenprofiel? Slis verbinding is hiermee ook nog te frezen?
Optie met zaag tafel -> Sponningen zagen en onderdorpel ook schuin zagen
Is dit te doen of geeft dit er slecht resultaat? En is een slis verbinding nog te zagen hiermee?

Of een combinatie van freesmachine met zaagtafel?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
[QUOTEOptie met zaag tafel -> Sponningen zagen en onderdorpel ook schuin zagen
Is dit te doen of geeft dit er slecht resultaat? En is een slis verbinding nog te zagen hiermee?][/QUOTE]

Dat heb ik wel eens gedaan met een oud hulpstuk van mijn Robland, welke ik heb aangepast voor mijn huidige machine, de Hammer. Hieronder een paar foto's ter oriëntatie.

Fons

1393057C-156F-43B5-A1D1-8C8B4EB3C310.jpg

4F334B06-0AF7-4590-9719-1376E25634BA.jpg

A7344204-F1EB-4ACF-A6E3-7590C73D6879.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Of de sponning binnen of buiten komt, hangt volgens mij alleen af van hoe je de kozijnen monteert. Als je de houtverbindingen met een simpele pen en gat verbinding maakt, hoef je niets te kopen. Aan een simpel setje beitels, een boormachine en een niet te grove zaag heb je genoeg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Kozijnhout is toch gewoon per lengte te koop. Het zelf profileren is best een werkje als je het nog nooit gedaan hebt en de freeskoppen nog moet kopen.
Ik heb wel eens geinformeerd maar vaak was ongeprofieleerd hout duurder dan kant en klaar. Pen er aan zagen of frezen is zelf goed te doen met beperkt gereedschap.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
als je zelf kozijnhout wilt maken uit ruw hout
op een beetje effectieve manier

heb je een vlak en van dikte bank nodig,
een zaagtafel en een freestafel
je kan sponningen schaven zonder zagen (eventueel in meer gangen als je frees in 1 keer niet trekt) maar met voorzagen houd je nog een lat over en is je stofzak niet zo gauw vol

persoonlijk denk ik dat voorgeschaafd kozijnhout goedkoper is zeker als het de gelamineerde variant betreft
 

gebruiker123

Nieuw lid
19 apr 2018
16
0
als je zelf kozijnhout wilt maken uit ruw hout
op een beetje effectieve manier

heb je een vlak en van dikte bank nodig,
een zaagtafel en een freestafel
je kan sponningen schaven zonder zagen (eventueel in meer gangen als je frees in 1 keer niet trekt) maar met voorzagen houd je nog een lat over en is je stofzak niet zo gauw vol

persoonlijk denk ik dat voorgeschaafd kozijnhout goedkoper is zeker als het de gelamineerde variant betreft

Voorgeschaafd hout heeft mijn voorkeur ook boven ruw, wanneer ik alleen nog maar de sponningen hoef te maken, en eventueel de onderdorpel als die niet in de juiste maat te vinden is kant en klaar.

Voor de vraag waarom geen buitensponning: hierbij is voor mij in ieder geval belangrijk dat ik het niet mooi vind, ik weet niet of het klopt maar heb ooit gelezen dat de glaslatten aan de binnenkant veiliger zijn ivm inbraak?

Bij de kant en klaar profielen die ik gevonden heb passen de zij profielen niet op de onder profielen als je deze andersom zou zetten was het antwoord van de leveranciers op de vraag of het geschikt was om een kozijn met binnensponning van te maken. Als ik de details van het profiel bekeek klopt dit volgens mij ook of is dit onjuist?
 

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Dat is idd wel zo, maar het kan wel als het glas niet te dik is. (uit het hoofd past er nog glas in van 24 mm)

Ik zet dan altijd de onderdorpel normaal met neuslat naar buiten, je kunt dan het glas van binnen er zo inzetten.

Je hebt er trouwens ook gewoon aluminium profiel voor.

Wat betreft inbraak hoef je het niet te doen, een afgekitte ruit is er van buiten voor geen mogelijkheid heel uit te krijgen.

Gr.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Inbraakwerendheid maakt niet uit. Buitenbeglazing is beter luchtdicht dan binnenbeglazing. Bij de laatste ben je haast verplicht de glaslatten ook af te kitten op het kozijn.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
De onderdorpel voor buitenbeglazing kan je vrij makkelijk aanpassen je moet alleen de sponning wat breeder maken.
het glas komt in een aluminium profiel

Hoe wil je de kozijnen gaan plaatsen
ga je metselwerk slopen of moet het een stelkozijn worden in de oude of nieuw vooraf geplaatste spouwlatten.
aan een kalksponning heb je niet zoveel als je kozijnen moet vervangen en de gevelopeningen intact laat
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Bij glaslatten binnen gebruik je rondom kozijnprofiel A. Voor de onderdorpel zaag je er een waterhol in. Voor de ontluchting boor je twee ontluchtingsgaten vanuit de glassponning naar buiten. Gevingerlast hout gebruik je niet voor je zelf.
 

gebruiker123

Nieuw lid
19 apr 2018
16
0
De onderdorpel voor buitenbeglazing kan je vrij makkelijk aanpassen je moet alleen de sponning wat breeder maken.
het glas komt in een aluminium profiel

Hoe wil je de kozijnen gaan plaatsen
ga je metselwerk slopen of moet het een stelkozijn worden in de oude of nieuw vooraf geplaatste spouwlatten.
aan een kalksponning heb je niet zoveel als je kozijnen moet vervangen en de gevelopeningen intact laat

Kozijnen komen in een bestaande gevel (steensmuur) zonder spouw.

Een waterhol erin zagen wil zeggen dat je het onderste profiel schuin afzaagt?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
een steens muur dus.
ga je daar een stelkozijn in zetten?
(standaard kozijnhout is in principe bedoeld voor nieuwbouw)

als je dat gewoon in een bestaand gat schuift krijg je een lelijke kier rondom
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Strak inmeten en bij het plaatsen aanpassingen doen aan het kozijn en of het metselwerk. Aftimmering aan de binnenzijde op het kozijn bevestigen in een gezaagde sponning. Dan heb je aan de binnenzijde ruimte om het kozijn op de muur af te dichten. En je kan daarna de architraven er op bevestigen.
 

gebruiker123

Nieuw lid
19 apr 2018
16
0
Strak inmeten en bij het plaatsen aanpassingen doen aan het kozijn en of het metselwerk. Aftimmering aan de binnenzijde op het kozijn bevestigen in een gezaagde sponning. Dan heb je aan de binnenzijde ruimte om het kozijn op de muur af te dichten. En je kan daarna de architraven er op bevestigen.

Dit is inderdaad waaraan ik zat te denken.

Bij een C profiel zit aan de buitenkant met rood de afwatering aangegeven, moet ik dat bij een A profiel als ik die alleen maar gebruik (omgekeerd) er ook aanbrengen? Daarnaast zou ik dan met geel aangegeven de waterslagen bij een A profiel moeten vergroten.
a c profiel.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.