Wat is dit voorwerp? (materiaal Pel)

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Hoi,

Zoals in het andere bericht te lezen is, worden de houtdraaispullen van Pel aan de forumleden verkocht. Tussen de spullen zat ook het volgende voorwerp. Beaske (tim) en ik konden niet thuisbrengen waarvoor het te gebruiken is.
Het is een center/meenemer, waar aan de kopse kant een schroefdraad in gemaakt is. Hier kan een schroefdraad/ draadeinde in geschroefd worden met een vleugelmoertje er op. Weet iemand wat dit is en waarvoor het dient?IMG_20190518_221615.jpgIMG_20190518_221558.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
het ding met de conus is een houder voor een boorkop, links MK2, rechts de conus voor in de boorkop.
Het draadeind met moertje zorgt er voor dat hij niet los kan schieten uit de as van de draaibank.

Ik weet dan Ronald wel eens zo'n ding gebruikt als een meenemer: snel gaatje boren in het hout, rechter conus er in klemmen en draaien maar.
Maar dan is het draadeind redelijk overbodig, want je draait dan alleen tussen de centers.

Misschien hoort er nog een losse boorkop bij?
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik dit wel eens bij het draaien van wijnstoppers.
In de conus draai ik het draad eindje waar het hout van de wijnstopper aan vast zit.
Een tegen center kun je hier niet tegenaan zetten omdat de bovenkant van de wijnstopper ook gedraaid moet worden.
Met behulp van het draadeind blijft het geheel dan wel zitten.

M.vr.gr. Jan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik sluit mij aan bij juriaan. Verloop van mc2-b16 (mc2 is de normale maat voor draaibanken maar meten is weten) (b16 is de passing in de boorkop)
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik denk inderdaad dat het daarvoor bestemd is. Het is inderdaad MK2 en het andere uiteinde is op het dikst 16mm (is dat dan b16?)
Het draadeind past inderdaad door de as heen en kan dan met de vleugelmoer aangeklemd worden. Tussen de spullen is geen boorkop te vinden. Die is waarschijnlijk ergens kwijt geraakt?

bedankt voor de info!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.