Kapstok en Vensterbank

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Goedenavond mede forumleden.

ik heb me al een keer voorgesteld maar nu is het toch tijd om een klein projectje van me te laten zien. Zoals ik in vorige post al aangaf ben ik een beginnend houtbewerker. Mijn projecten die ik momenteel doe hebben puur en alleen te maken met dingen voor in ons nieuwe huis. Aangezien ik daar nog een hoop voor moet maken zal de komende tijd er niet zo spectaculairs van mij gepost worden(zoals al die mooie overkappingen hier op dit forum). De garage is momenteel nog in aanbouw dus pas als die klaar is kan ik aan de slag om een kleine hobby werkplaats te maken.

Tot nu toe bouw ik alles op de zolder (is de vrouw mega blij mee:p). Ik ben er inmiddels achter dat het regelmatig duurder is als je iets zelf maakt i.p.v. kopen maar ik heb er meer plezier van. Je komt gewoon op mooie plekken als je hout als hobby hebt. Alles is begonnen op Pinterest en van daaruit mijzelf meer en meer verdiepen. En als je dan eenmaal gereedschap hebt dan kun je niet meer terug. Maar dat herkennen jullie vast wel.

voor mijn projectje ben ik hout gaan halen bij Frank Pouwer. Je schrikt van de prijs maar als als je genoeg tijd hebt kun je toch wat leuks uitzoeken voor een redelijk bedrag. Ik wilde graag een kapstok maken en een vensterbankje voor op onze wc. We hebben namelijk een nieuwbouwhuis met een redelijke standaard wc. Dit zorgde voor iets meer uitstraling.

EDCC87AE-67AC-45B3-8391-632280D2B028.jpg

Wat je op de foto ziet is (van onder naar boven): een gebruikte vloerplank, een eiken wagonplank en een gewone eiken plank. Dikte 20mm 30mm en 40mm.

De plank voor de wc was het leukste en uitdagendste. Toch weer ff wennen met de bovenfrees. Koppie er niet bij betekent uitschieten! Gewoon een vuilniszak vol aan schaafsel maar de vrouw is er blij mee. En ik ook!
Waarom freezen? Omdat ik niets anders had en wilde de plank over een lelijke verchroomde rand laten “vallen”

het resultaat:
EA202B03-8CD1-4171-9BC0-685FB49014E5.jpg
1EC4D408-5F9D-4568-B153-C2225CBBAC82.jpg


Dan de kapstok. Het ijzerwerk heb ik gewoon besteld via internet. De vloerplank gewoon doormidden afgekort en opgehangen. Niet teveel poespas. Gewoon volgens de KISS-methode ‘Keep It Simple, Stupid’.
De liggende plank aan elkaar gelijmd zodat ik mooi mijn lamellenfrees kon proberen. Daarna alles afgewerkt met Osmo kleurloos mat.
139A262E-1909-4CAE-A58D-AFE43F407BE9.jpg

BD75698E-9DAE-4CEC-9440-7364177C0E08.jpg

71D1561F-F6EF-4DEC-8700-98AA86E9962B.jpg

Ik heb in ieder geval een hoop geleerd en het was leuk om te doen. Het belangrijkste is dat de vrouw tevreden is.

Als de garage af is ga ik de kastenwand op de slaapkamer en de werkbank ik de garage maken.

jullie gaan dus zeker nog van mij horen. Tot die tijd blijf ik dit forum rustig (bijna) dagelijks stalken;)
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Leuk geschreven. In het vervolg kan je beter even op Marktplaats kijken voor zulke wagondelen. Is echt de moeite waard in €'s :)

AHK
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Leuke projecties, blijf vooral doorgaan, ik zie uit naar meer ;)
Waarom heb je de plank voor de wc het richeltje uitgefreesd? Was het niet makkelijk om een op staande rand er los op te lijmen?
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Allereerst bedankt voor alle reacties!

Leuke projecties, blijf vooral doorgaan, ik zie uit naar meer ;)
Waarom heb je de plank voor de wc het richeltje uitgefreesd? Was het niet makkelijk om een op staande rand er los op te lijmen?

Meerdere redenen. Een opstaande rand zie je altijd (Net als bij de meeste tafelbladen). Er is op lijmen en ervoor zorgen dat het echt strak zit moet je ervoor zorgen dat de te verlijmen stukken echt vlak zijn. Ik heb geen vlakbank en ben nog niet zo gedreven in handschaven of het vlakken middels de bovenfrees, dus ik dacht: “dan maar het overschot wegfrezen. Ik moet wel bekennen dat ik daar makkelijker over dacht dan dat het ging maar goed. De belangrijkste reden was dat ik het graag 1 geheel wilde houden en de verchroomde strip in het tegelwerk weg wilde werken.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Geeft vast veel voldoening om je nieuwbouw huis op deze manier wat meer sfeer te geven. Leuke projecten

Het geeft zeker veel voldoening! Ongelofelijk wat zulke kleine dingen, als de plank op het toilet, doen met het geheel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.