welke houtsoort beste geschikt voor buiten gebruik?

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Goedendag! ik ben aan het kijken naar een gebruikte eettafel welke oorspronkelijk voor binnen gebruik bedoeld was, om die buiten in de tuin te zetten.
nu heb ik 2 opties, eik, en teak, beidde soorten kunnen op zich buiten, maar welke is er meer of juist minder geschikt?

Bedoeling is dat de tafel van november tot april binnen staat, en de rest van het jaar buiten. ik ga ze sowieso eerst gronding schoonmaken-schuren-beitsen/ aflakken.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
het is een blad uit 1 geheel, bedoeling is dat ik de tafel opknap, behandel met een goede lak voor buiten gebruik, nog tips daar om trent? ik kan ook tijdens minder weer een blokje hout onder 2 poten zetten zodat het water er altijd goed afloopt, is dat een idee?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik zou er vooral op letten hoe hij in elkaar zit.
het liefst zo veel mogelijk met mechanische bevestigingen
meubels worden over het algemeen niet gelijmd met waterbestendige lijm
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
ik ben er uit wat houtsoort betreft, het gaat teak worden, ik kan de tafel voor een prijs van niks overnemen, dus het proberen waard, en mochten er problemen komen met verlijming of wat dan ook, ach dan hebben we weer wat te doen.

iemand nog tips voor de afwerking?
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Je hebt van die schroef pootjes om bijv. een tafel vlak af te kunnen stellen. Gebruik ik ook onder onze buitentafel. Ceta Bever meesterbeits kan je doen. Is goed geschikt voor buiten. Er zijn talloze lakken geschikt voor buiten. Google maar eens. Succes
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
ik zat zelf te denken aan een kunstofdop aan de onderzijde te gebruiken zodat de tafel niet direct op een vochtige ondergrond staat, hij hoeft ook weer geen 25 jaar mee te gaan.
wat betreft de lak, ben ik eigenlijk opzoek naar de tips van de pro's, die gebruiken toch vaak net andere producten dan die bij de gamma staan.

ik ben nu bijvoorbeeld de buitenboel aan het schilderen met de sigma s2u allure gloss, en die vind je niet in de bouwmarkt, daar vind je dan alleen weer de mindere en goedkopere variant.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
jachtlakken zijn geschikt voor buiten
het belangrijkste is dat je de delen rondom behandel dus de tafel eerst in zijn losse elementen uit elkaar nemen
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Je kan de tafel ook nog in de olie zetten. Dat vraagt wel een/twee keer per jaar wat onderhoud maar is veel minder gevoelig voor beschadigingen aan het oppervlak.
Bij lakken moet je bijvoorbeeld elke drie/vier jaar groot onderhoud doen (schuren en opnieuw lakken)
Met echte lakken voor buiten vind ik epifanes zeer fijn. Voor een tafel zou ik dan wel de twee componenten polyurethaan lak aanraden. De standaard lak blijft in mijn optiek net iets ze zacht en flexibel daarvoor.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Een binnentafel is eigenlijk niet geschikt voor buiten. Het is maximaal met een d3 lijm verlijmd en die is niet geschikt om continu buiten te staan. Ik betwijfel of een goede lak voldoende is om alles waterdicht te houden. Je hebt grote kans dat de lijmnaden open gaan staan. Je zou de teaktafel op de lijmnaden kunnen door zagen en er een lattentafel van maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.