Afdak

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nou....nee. Je geeft zelf aan dat die palen verder nergens aan vast komen te zitten, dus wat er in de grond steekt moet alles qua krachten opvangen. Die 2 m lijken wat veel, maar creëren in mijn ogen een goed contra gewicht dat voldoende stijf is. De bodemgesteldheid speelt hier ook nog een rol (zand of klei). De U op z'n kant die The Boktor noemt, maakt het verhaal een stuk simpeler. Als de kolommen op een hoog en een laag punt aan de muur worden bevestigd, kan het allemaal niet meer bewegen en zou je met een flinke betonpoer (of pakweg 60cm de grond in met beton) kunnen volstaan. Die hebben dan alleen nog een vertikale belasting te dragen. Vergis je niet in de krachten die moeder natuur kan loslaten op een dak.
Poedercoaten is een prima afwerking. Dat doen ze dan na het lassen, neem ik aan.
 

tuoh

Oud hout
Laat die mannen maar doen, al willen ze die dingen 4m onder de grond stoppen. Veel andere mogelijkheden zijn er niet bij dit ontwerp.

De "constructie" is heel minimaal, quasi alle stijfheid en weerstand tegen torsie gaat moeten komen van die diepe fundatie.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Laat die mannen maar doen, al willen ze die dingen 4m onder de grond stoppen. Veel andere mogelijkheden zijn er niet bij dit ontwerp.

De "constructie" is heel minimaal, quasi alle stijfheid en weerstand tegen torsie gaat moeten komen van die diepe fundatie.

Ik zal het dan maar laten, maar ik wilde toch graag een dakhelling van min 25°hebben en dat was volgens hem ook niet nodig.
Moet ik nu toegeven of gaan voor 3m boven de grond zodat ik mijn helling krijg die nodig is?
Ze willen wel een dak dat minstens 15jaar goed blijf en er goed uitziet!!
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Leien geplaatst met dubbele dekking vragen minimaal om een dakhelling van 20°.
Maar voor deze "constructie" zou het zelfs nog wat minder kunnen, er zit toch een onderdak onder, eventueel capillair vocht tussen de leien vind via dat onderdak zijn weg wel naar buiten.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Leien geplaatst met dubbele dekking vragen minimaal om een dakhelling van 20°.
Maar voor deze "constructie" zou het zelfs nog wat minder kunnen, er zit toch een onderdak onder, eventueel capillair vocht tussen de leien vind via dat onderdak zijn weg wel naar buiten.

Ok André,nu ben ik gerustgesteld en weet ik dat ik achteraf geen problemen ga krijgen bedankt vr de hulp!!!
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
BEDANKT allen voor het helpen meedenken naar de gepaste oplossing wat een geweldig FORUM !!!!
Als het af is (zal pas in augustus zijn)zal in een foto plaatsen.

Mvg,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Even terug komen op dat onderdak,met een overspanning van 2m zou ik dan het onderdak maken van planken met een dikte van 2,4cm?
Of is dit nog niet dik genoeg?Of hebben jullie nog een andere oplossing!
Grts,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Eerst een draagstructuur bouwen tussen de metalen profielen en dan pas dakbeschot erop.
Dakbeschot enkel op de metalen constructie plaatsen gaat niet werken, de overspanning is dan veel te groot.

Ok,maar kun je mij dan even uitleggen hoe ik dit moet verwezenlijken?
Profiel is 10X10cm, misschien even een schetsje als het niet te veel gevraagd is natuurlijk!!
Groet,Rudy
 

tuoh

Oud hout
Tegen de binnenkanten van de profielen, en gelijk met de bovenzijde een stel balken vastbouten, 38 x 89mm, of 42 x 95mm.
Daarna onder en boven een stel balkjes er dwars tussen, je krijgt dan een vierhoekig kader, hangend tussen tussen de metalen profielen.
In dat kader minimaal 3, maar beter 4 balkjes ertussen spijkeren, lopende van onder naar boven. Dat geeft een voldoende sterke roostering voor het duimse dakbeschot dat er dwars over gespijkerd word.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Tegen de binnenkanten van de profielen, en gelijk met de bovenzijde een stel balken vastbouten, 38 x 89mm, of 42 x 95mm.
Daarna onder en boven een stel balkjes er dwars tussen, je krijgt dan een vierhoekig kader, hangend tussen tussen de metalen profielen.
In dat kader minimaal 3, maar beter 4 balkjes ertussen spijkeren, lopende van onder naar boven. Dat geeft een voldoende sterke roostering voor het duimse dakbeschot dat er dwars over gespijkerd word.


Ok,André bedankt helemaal duidelijk !!!!!!!!!!
Mvg,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Tegen de binnenkanten van de profielen, en gelijk met de bovenzijde een stel balken vastbouten, 38 x 89mm, of 42 x 95mm.
Daarna onder en boven een stel balkjes er dwars tussen, je krijgt dan een vierhoekig kader, hangend tussen tussen de metalen profielen.
In dat kader minimaal 3, maar beter 4 balkjes ertussen spijkeren, lopende van onder naar boven. Dat geeft een voldoende sterke roostering voor het duimse dakbeschot dat er dwars over gespijkerd word.

Hallo André,ik kom net terug van de houtboer en deze beweert dat het gaat doorbuigen, volgens hel moet er onder en boven nog een ijzeren profiel bijkomen van 5X10 tussen de bestaande koker van 10X10.
Mvg,Rudy
 

tuoh

Oud hout
Het gaat hier toch over een overspanning van krap 2m hé?

Als je het zaakje niet vertrouwt draai je de positie van de tussenliggers gewoon een kwartslag. Deze lopen dan van L naar R inplaats van onder naar boven.
Voordeel hier, alle dwarsliggers dragen nu mee het gewicht van het dakje. Het dakbeschot loopt dan van onder naar boven.
Maakt voor de rest niks uit. Als je kan kiezen opteer dan voor douglas inplaats van het meer gebruikelijke vurenhout.

En wees gerust dat dakje gaat niet doorbuigen bij die overspanning.
Het is voor niks nodig om er nog een hoop staal tegenaan te gooien, het word geen bunker hé.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Het gaat hier toch over een overspanning van krap 2m hé?

Als je het zaakje niet vertrouwt draai je de positie van de tussenliggers gewoon een kwartslag. Deze lopen dan van L naar R inplaats van onder naar boven.
Voordeel hier, alle dwarsliggers dragen nu mee het gewicht van het dakje. Het dakbeschot loopt dan van onder naar boven.
Maakt voor de rest niks uit. Als je kan kiezen opteer dan voor douglas inplaats van het meer gebruikelijke vurenhout.

En wees gerust dat dakje gaat niet doorbuigen bij die overspanning.
Het is voor niks nodig om er nog een hoop staal tegenaan te gooien, het word geen bunker hé.

Ok,dat stelt mij gerust!
Is wilde het maken in douglas.
Het dakbeschot planken dikte 25 ?
Hoe maak ik het beste die planken vast aan die profielen(holle muur pluggen ijzeren)?
Mvg,
Rudy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.