Afdak

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,wat is de ideale hellingshoek voor een afdak met schaaldelen als dakbedekking , en welke schaaldelen zouden jullie gebruiken?
Gr,
Rudy
 

tuoh

Oud hout
Hellingshoek zo steil mogelijk. Maar schaaldelen gaan altijd schotelen, er er zit ook altijd een flinke laag spint aan.
Een veel duurzamere oplossing is opteren voor houten singles, die blijven tientallen jaren goed. Meestal eik, kwartiers gekliefd.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Bij ons staat dit kippenhok met een dak van douglas singels
Valt echt heel erg tegen en zoals hierboven gezegd trekt heel erg krom
Zal morgen eens foto maken van een afdak op een terrein bij ons
Zit een schaaldelen dak op van douglas , ongeveer 5 jaar oud nu
20190226_142753310_iOS.jpg
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Bij ons staat dit kippenhok met een dak van douglas singels
Valt echt heel erg tegen en zoals hierboven gezegd trekt heel erg krom
Zal morgen eens foto maken van een afdak op een terrein bij ons
Zit een schaaldelen dak op van douglas , ongeveer 5 jaar oud nu
Bekijk bijlage 88042

Heb je hier meer foto's van? Ik heb ook zo'n kippenhok in de planning zitten.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Zo gaat het dus worden, koker profiel van 100 en ze willen dit 2m diep in cement plaatsen is dit niet wat overkill !!!!
2 palen met een tussen afstand van 2m , 2,5m boven de grond en er komen schalien op te liggen schuin afdragend naar 2m
Schermafbeelding 2019-06-17 om 12.27.01.jpg
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Een kokerprofiel van 100/100.....voor een afdak 2,5m boven maaiveld (als ik je verhaal tenminste goed begrijp) en dan 2m de grond in, in beton??? Da’s ‘n bouwer met weinig zelfvertrouwen. Dan is ie met lengtes van 4,5m aan het stoeien. Kun je die wel terplekke krijgen?
even alle gekheid op ‘n stokje: ik heb hier achter m’n huis een overkapping staan met polycarbonaat kanaalplaten als dak. Laagste punt= pakweg 2,5m boven maaiveld, hoogste punt aan de gevel op 2,8m, de kap steekt 2,5 m de tuin in en is 4m breed. Er zit een douglas balk aan de gevel 63/163 over de volle breedte, aan de tuinzijde een ditto ligger die op 2 douglas kolommen steunt 120 vierkant.
Die kolommen staan iets boven maaiveld en rusten op een stalen anker, die met snelbeton ongeveer een 60 cm diep in de grond zit. Geeft dit je een beetje houvast? Of heb ik je vraag niet goed begrepen?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Alles is afhankelijk van de rest van de constructie, dus wat meer schetsen erbij voegen zou handig zijn.
Komen er bijvoorbeeld nog ergens schoren in?
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ok,bedankt vr je reacties.
Ik zal het even proberen uit te leggen.
De ijzeren kokers 100x100(afdak) worden geplaatst door een firma die laswerken doen,en zij beweren dat de palen 2m diep in beton moeten verankerd worden.
Koker vr het dak wordt gelast daardoor moet er geen schuine koker onder het dak naar de rechte koker komen(hun idee).
Schermafbeelding 2019-06-16 om 15.02.10.jpg Schermafbeelding 2019-06-16 om 14.56.54.jpg
De bedoeling is dat ik het daarna ga afwerken met hout, achterwand en dak(schaliën)
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Staat het geheel tegen iets aan (muur?), dan kan je het daar aan monteren met degelijke bevestiging.
 
Laatst bewerkt:

rijsdijk

Nieuw lid
22 okt 2018
14
0
Noord-Holland
Leuk idee om dit zo te maken. 2 meter lijkt mij ook wat diep! Bij schutting e.d. adviseren ze vaak 1/3 van de lengte boven het maaiveld in de grond te plaatsen. Ik heb zelf onlangs een houthok geplaatst, waarbij ik een regenpijp +/- 80 cm in de grond heb geplaatst en deze volgestort met beton. In het beton zitten de paalhouders die de constructie + inhoud draagt. Achteraf had ik de pijpen iets dieper willen plaatsen, maar dat is puur omdat er +/- 1500kg aan hout in ligt.

Voor schaaldelen/houten shingles wordt een dakhelling van +/- 25 graden geadviseerd. Hou dit ook aan, anders blijft er water liggen op je dak en dat kan voor lekkage/houtrot e.d. gaan zorgen.

Ik neem aan dat je de schaaldelen over de volledige breedte plaatst. Hoe bevestig je deze aan het metalen frame?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je hebt ook zware gegelvaniseerde paalhouders. Als je die instort in een gewapende poer/vloer dan hoef je niet zo ontzettend diepe constructie te maken.
Maar wat nog beter is en waar ik zelf voor zou gaan is het gebruik van J ankers en een ondersabelde kolomvoet.
Dit geeft je zeer nauwkeurige stelmogelijkheden. Het wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld het monteren van lichtmasten op een brugdek.
Kan trouwens ook met chemische ankers in een bestaande ondergrond.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik zou voorstellen om die 2 meter die nu de grond in gaan naar voren te "knikken" en te lassen. Je krijgt dan een soort van liggende "U" vorm.
Geen graafwerk en beton nodig en bovendien later eventueel te verplaatsen en na te stellen.
Over die naar voren geknikte armen een leuk luchtig vlonder maken en aan de randen een planken afwerking zodat het metaal uit het zicht is.
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik zou voorstellen om die 2 meter die nu de grond in gaan naar voren te "knikken" en te lassen. Je krijgt dan een soort van liggende "U" vorm.
Geen graafwerk en beton nodig en bovendien later eventueel te verplaatsen en na te stellen.
Over die naar voren geknikte armen een leuk luchtig vlonder maken en aan de randen een planken afwerking zodat het metaal uit het zicht is.

De firma die de palen maakt en ze ook gaat plaatsen vind dit de beste oplossing(niet mijn mening)
Mijn idee was om zo iets te maken in koker profiel,maar zij vonden dat niet ok!
Schermafbeelding 2019-06-18 om 14.46.17.jpg
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Leuk idee om dit zo te maken. 2 meter lijkt mij ook wat diep! Bij schutting e.d. adviseren ze vaak 1/3 van de lengte boven het maaiveld in de grond te plaatsen. Ik heb zelf onlangs een houthok geplaatst, waarbij ik een regenpijp +/- 80 cm in de grond heb geplaatst en deze volgestort met beton. In het beton zitten de paalhouders die de constructie + inhoud draagt. Achteraf had ik de pijpen iets dieper willen plaatsen, maar dat is puur omdat er +/- 1500kg aan hout in ligt.

Voor schaaldelen/houten shingles wordt een dakhelling van +/- 25 graden geadviseerd. Hou dit ook aan, anders blijft er water liggen op je dak en dat kan voor lekkage/houtrot e.d. gaan zorgen.

Ik neem aan dat je de schaaldelen over de volledige breedte plaatst. Hoe bevestig je deze aan het metalen frame?

Ik ga eerst houten latten schroeven op de profielen en dan een onderdak van planken(1,2cm dik) waar ik dan dakfolie op plaats en daarop panlatten en dan de schaliën
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ok. Met deze aanvullende info klinkt het wel plausibel: die 2m in het beton. Daar zullen ze een contructie kwaliteit voor gebruiken (5mm wanddikte minimaal) ivm de kwaliteit van de las op de hoeken. Wel goed nadenken over de afwerking van dat staal, zeker op de plekken waar je naderhand NIET meer bij kunt.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ok. Met deze aanvullende info klinkt het wel plausibel: die 2m in het beton. Daar zullen ze een contructie kwaliteit voor gebruiken (5mm wanddikte minimaal) ivm de kwaliteit van de las op de hoeken. Wel goed nadenken over de afwerking van dat staal, zeker op de plekken waar je naderhand NIET meer bij kunt.

Maar vind jij dan niet dat 2m in de grond in de beton overdreven is !!!
Palen worden gepoedercoat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.