Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Inlandse eik

Inlandse eik

Ik heb toegang tot een inlandse eik die in maart dit jaar met de storm is gesneuveld. Er is al wat zaagwerk aan verricht met het idee om de stam naar een zagerij te brengen, we zijn echter iets te enthousiast geweest in onze verwachting dat we dat wel met een paar takels en een aanhangertje gingen kunnen verplaatsen

Wat er nu nog ligt:

• onderste stuk van de hoofdstam, diameter circa 80-90cm, lengte 1,5 meter
    • Hoofdstam, diameter circa 70-80cm, lengte ca. 3 meter met de aanzet van de kruin er nog aan
    • "hoofdtak" boven de kruin, diameter circa 40-50cm, lengte 3 meter

We overwegen nu om een mobiele zagerij in te schakelen, maar zitten daar nog met een dilemma: de kosten daarvan zijn best behoorlijk, en het gaat veel meer hout opleveren dan wij kunnen stockeren en/of verwerken binnen redelijke termijn.

Is er een markt voor vers doch reeds gezaagd eikenhout? Ik denk dat we zeker de helft in de verkoop kunnen doen om zo de kosten van het zagen te recupereren. Zagen we dan best alles op bool in planken van ca. 60mm, of is een andere zaagstrategie beter?

Bedankt voor het advies!

Ik zou wat foto's plaatsen van de boom
    Is ie met wortel en al omgewaaid of gewoon afgeknapt
    Dat kan schade opleveren in het hart van de boom en onbruikbaar om te zagen
    En waar ie gestaan heeft , midden in het bos of ergens langs een weg
    Dan heb je veel kans op ijzer in de boom

Forum Rechten