Acaciahouten ringen met giethars

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mooie ringen!

En mocht je een (betaalbare) drukketel vinden dan hoor ik het graag want die staat ook nog op mijn verlang lijstje (ik heb nu een dennenappel in de epoxy staan uitharden en die zal ook wel wat belletjes hebben)
Een snelkookpan heb ik ook al aan gedacht maar de druk is inderdaad erg laag, zou waarschijnlijk wel moeten kunnen maar voelt voor mij niet goed
en die verf spuit ketels zijn in de US volgens mij wat gangbaarder dan hier

ik twijfel nu tussen zelf eentje maken van PVC, wat mij alles inbegrepen waarschijnlijk een €100+ zal kosten, of toch maar zo'n verf pot kopen (hier staat ie voor €150: https://www.compressors.nu/verfspuit-met-drukvat-airpress-45202) en die aanpassen, wat waarschijnlijk zal uitkomen op een €200...
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Waarom verwarm je de hars niet?
als je hars langzaam verwarmd, drijven de luchtbellen vanzelf omhoog. Je houd na enkele minuten een heldere luchtbelloze hars over.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Bij dat drukvat van airpress kan je al die meuk er af slopen. Alleen een slang aangesloten op een 1/4"driewegkraan, met aan de ene kant de compressor met de drukregelaar op max 6 bar en aan de andere kant de vacuümpomp. Op de uitgang van de verfslang zet je een 1/4"afsluiter om te beluchten als je klaar bent, zodat je het deksel makkelijk kan verwijderen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Bij dat drukvat van airpress kan je al die meuk er af slopen. Alleen een slang aangesloten op een 1/4"driewegkraan, met aan de ene kant de compressor met de drukregelaar op max 6 bar en aan de andere kant de vacuümpomp. Op de uitgang van de verfslang zet je een 1/4"afsluiter om te beluchten als je klaar bent, zodat je het deksel makkelijk kan verwijderen.

Ik ben bekend met de werkwijze, het gaat om de prijs :p

Al verbaas ik me wel over jouw idee, de compressor én een vacuümpomp erop aansluiten? Dan ga je aan de ene kant lucht bijblazen terwijl je er aan de andere kant wegzuigt?


Waarom verwarm je de hars niet?
als je hars langzaam verwarmd, drijven de luchtbellen vanzelf omhoog. Je houd na enkele minuten een heldere luchtbelloze hars over.
Dat zal vast helpen, en moet ik zeker een keer proberen. Echter van de tests die ik anderen heb zien doen, zijn de resultaten daarvan verre van voldoende om belvrije resultaten te bekomen...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Je gaat eerst vacumeren en daarna op druk zetten om de laatste kleine belletjes in elkaar te drukken. De driewegkraan zorgt ervoor dat beide prosessen niet tegelijk kunnen plaats vinden. Die drukvaten voor verf zie je ook vaak op mp. Maar die zijn over het algemeen niet goedkoper. Dat vat van airpress is zo'n beetje de onderkant van de markt. De profi drukvaten zijn nieuw erg veel duurder, dus ook tweedehands. Maar als je uitgehobbyt bent kan je het spul weer verkopen zonder er veel geld op toe te leggen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Je gaat eerst vacumeren en daarna op druk zetten om de laatste kleine belletjes in elkaar te drukken. De driewegkraan zorgt ervoor dat beide prosessen niet tegelijk kunnen plaats vinden. Die drukvaten voor verf zie je ook vaak op mp. Maar die zijn over het algemeen niet goedkoper. Dat vat van airpress is zo'n beetje de onderkant van de markt. De profi drukvaten zijn nieuw erg veel duurder, dus ook tweedehands. Maar als je uitgehobbyt bent kan je het spul weer verkopen zonder er veel geld op toe te leggen.


Dat hangt af van je hars, als je bijvoorbeeld met alumilite gaat werken is dat niet mogelijk vanwege de korte potlife. In de tijd dat je het kan vacumeren is je hars al half gestold :)

Met standaard epoxy giethars zoals die van mrboat of polyestershoppen gaat dat natuurlijk wel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
De slow heeft een potlife van een kwartier. Maar met een goede voorbereiding moet je in een paar minuten je proces kunnen afronden. Sommige gietharsen zijn zo stroperig dat je je moet beperken tot onder druk zetten. Als je een vat hebt wat beide kan, kan je kiezen wat je nodig hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.