Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 42
    Dat Titebond voedselveilig is is gewoon een marketingtruc:

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      AE2DC89A-61C6-43C8-ADB2-DBFB1D443DEA.jpg
Bekeken:   228
Grootte:   23,6 KB
ID:        87991

Een screenshot van de website met de mededeling voedselveilig bij indirect contact. Ja zo lust ik er nog wel tien. Moet je een T-bone steak dan boven je snijplank laten zweven

Verder ga ik gewoon mee in Henk zijn verhaal dat je elke PVAc lijm kunt gebruiken om een snijplank te lijmen. Daar ga ik de meerprijs van een uit Amerika overgevaren flesje niet voor betalen.

Het is een Youtube hype die met alle goede chemiefabrikanten in Europa gewoon niet uniek is, daar ben ik heilig van overtuigd.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Ik gebruik Titebond, niet vanwege de hype maar ik kom regelmatig voor mijn werk in Amerika. Dan neem ik wat flessen mee zodat ik hobbymatig weer een tijd vooruit kan. Wat ik erg handig vind zijn de flessen en met name de tuitjes (maar dat is al een keer gezegd in dit draadje). Het voordeel is dat je daar de prijs betaalt voor een “standaard” Bison lijm van de bouwmarkt hier. Ik ben pas sinds twee jaar hobbymatig bezig met hout en het beste wat ik kan zeggen is: “Probeer gewoon verschillende soorten uit”. De ene vloeit wat beter en de andere daar zijn de resten beter van weg te vegen/werken. zolang je maar de juiste soort kiest voor hetgeen wat je gaat doen (waterbestendige versus gewone houtlijm etc.).

Pattex D3 van de Action all the way ���� Nog geen enkel probleem mee gehad.

Pattex van de Action is gewoon Pattex hoor, alleen prijskaartje is anders.

Momenteel gebruik ik Titebond I, gekocht uit nieuwsgierigheid. Ten opzichte van Bison en Pattex is deze wel wat vloeibaarder en makkelijker uit te smeren. Dit vindt ik wel prettig voor fineer leggen. Maar om verbindingen te maken vind ik een nadeel omdat deze weer snel druipt. Het is mij opgevallen dat Titebond bij eikenhout niet transparant opdroogt, maar meer geel/bruine spoor achterlaat (nee, niet die bij je onderbroek).
    Ik heb het idee dat Pattex en bison sneller op sterkte is dan Titebond, kan me vergist hebben.

Overigens ik zag op de site van Bison, dat je de lijm beetje mag verdunnen met water mocht deze te dik zijn.
    Laatst gewijzigd door Joop van M; 29-05-19 om 10:18.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Bison is niet favoriet vanwege de onhandige flacon. Den Braven is ok. Titebond heeft als voordeel dat je goed kunt zien dat-ie nog 'open' is (film heeft duidelijk andere tint). Beste lijm die ik tot nu toe gebruikt heb is Bindan-P Propellerleim B3/D3 van Bindulin. Kan ook aan de tot de verbeelding liggende naam liggen — je hebt de indruk dat lijm die speciaal voor propellers is, wel heel sterk moet zijn… : ) Droogt trouwens heel transparant op.

Een GlueBot is voor intensief gebruik onontbeerlijk. Handig dat je de tuitjes kunt wisselen. Minder handig is dat ingedroogde lijm er moeilijk uit te spoelen is (maar dan gebruik je hem ook niet intensief, dus).
    Laatst gewijzigd door Bert Vanderveen; 29-05-19 om 10:28. Reden: Naam lijm niet volledig vermeld. Nu wel!

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trilliwilli Bekijk Berichten
    Een screenshot van de website met de mededeling voedselveilig bij indirect contact. Ja zo lust ik er nog wel tien. Moet je een T-bone steak dan boven je snijplank laten zweven
    Direct contact betekent: in je lijf, dus doorgeslikt. Indirect contact is dus 'overdracht' via — en die is er dus niet. Is vrij logisch, maar niet helemaal duidelijk...

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    idem ervaring..
    daarom volledig overgeschakeld naar Pattex / Bison / ...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joop van M Bekijk Berichten
    ... Titebond I, gekocht uit nieuwsgierigheid. Ten opzichte van Bison en Pattex is deze wel wat vloeibaarder en makkelijker uit te smeren. Dit vindt ik wel prettig voor fineer leggen. Maar om verbindingen te maken vind ik een nadeel omdat deze weer snel druipt. Het is mij opgevallen dat Titebond bij eikenhout niet transparant opdroogt, maar meer geel/bruine spoor achterlaat (nee, niet die bij je onderbroek).
    Ik heb het idee dat Pattex en bison sneller op sterkte is dan Titebond, kan me vergist hebben.

...

Mannen, wat een reacties!
    Alvast bedankt voor uw respons! Tot nu toe heb ik eigenlijk ook nog nooit problemen gehad, het viel me dezer dagen echter op dat de lijmnaad van mijn eiken plaat van vorig jaar een kleurtje had.
    Persoonlijk heb ik de neiging nogal rijkelijk de lijm aan te brengen en na het inklemmen met een vochtige doek de uitgepuilde -nog natte lijm- te verwijderen. Op plaatsen waar ik weet dat ik er niet meer bij kan (onder de klemmen) leg ik een stuk krantenpapier dat ik dan tijdens het schuren -na uitharding- gewoon wegschuur (het deel dat in de lijm plakt).
    Misschien zal de naad niet goed dicht geweest zijn, oorspronkelijk nochtans niets van te merken, de plaat was prachtig (nu nog, maar de naden vallen wat meer op).
    mvg, seb

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    @seb Ja dat wegvegen van de uitgeknepen lijm met een natte lap — eindeloze discussies of je dat wel moet doen… De 'wijze' heren van het vak zeggen 'niet doen'. Maar dan zijn ze weer verdeeld in meerdere kampen:
    - plakband naast de naden (veel werk, maar het gaat goed in mijn ervaring)
    - als het half gesetteld is met een rietje weghalen (vond ik wel een mooie tip, maar nu kunnen rietjes niet meer)
    - helemaal wachten tot het hard is en dan wegschrapen (heb je niet voor niks een fijna bahco schraper)
    - en dan vergeet ik er vast nog wat.
    Argument: met een nat doekje wissen smeert lijm over een groter oppervlak en dat blijf je vaak zien na afwerking.

Wie het weet, maar dan echt, mag het zeggen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten
    @seb Ja dat wegvegen van de uitgeknepen lijm met een natte lap — eindeloze discussies of je dat wel moet doen… De 'wijze' heren van het vak zeggen 'niet doen'. Maar dan zijn ze weer verdeeld in meerdere kampen:
    - plakband naast de naden (veel werk, maar het gaat goed in mijn ervaring)
    - als het half gesetteld is met een rietje weghalen (vond ik wel een mooie tip, maar nu kunnen rietjes niet meer)
    - helemaal wachten tot het hard is en dan wegschrapen (heb je niet voor niks een fijna bahco schraper)
    - en dan vergeet ik er vast nog wat.
    Argument: met een nat doekje wissen smeert lijm over een groter oppervlak en dat blijf je vaak zien na afwerking.

Wie het weet, maar dan echt, mag het zeggen...
    Ik dacht nu net dat uitgepuilde en uitgeharde lijm net meer “plekken” zou geven in het hout...
    mvg, seb

Forum Rechten