Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 42

Hybride Weergave

Welke "witte" houtlijm gebruiken jullie?

Ik gebruik tot nu steeds witte houtlijm van Rexon voor projectjes voor binnen, maar nu zie ik dat de lijmnaden van mijn laatste eiken tablet na +-1 jaar een andere kleur gekregen hebben...
    Vandaar dat ik mij nu afvraag welke witte lijm jullie gebruiken, misschien gebruik ik beter een andere soort...
    Velen loven Titebond... als zijnde een "top"lijm...
    mvg, seb

Pattex bij de Action vandaan. Er zit niet heel veel verschil tussen de gewone witte houtlijmen, dus gebruik gerust de goedkoopste.

En gebruik vooral ook niet teveel. Als er lijm uit de naad komt bij het persen heb je teveel gebruikt. Dan krijg je niet alleen zichtbare naden, ook de hechting is dan niet meer optimaal.

Voor normale binnen toepassingen maakt het niet uit. Ik gebruik meestal die van de action. Die is de goedkoopste. Alleen als ik veel nodig heb bestel ik 5 of 10 liter bij mijn groothandel. (komt heel weinig voor)

Ik gebruik momenteel Titebond lijm die ik via dit forum heb gekocht (Toxiq), maar daarvoor gebruikte ik de houtlijm van de Action. Ik heb met de lijm van de action zware eikenhouten tafels, kasten, bedden enz. gemaakt, en nooit problemen of klachten gehad.
    De Titebond bevalt me ook prima, en die is ook geschikt voor wat vochtige omstandigheden, maar voor binnengebruik maakt het volgens mij niks uit qua sterkte.

Ik gebruik tot nu steeds witte houtlijm van Rexon voor projectjes voor binnen, maar nu zie ik dat de lijmnaden van mijn laatste eiken tablet na +-1 jaar een andere kleur gekregen hebben...
    Had je wel goed sluitende naden? Als je in de naden de lijm ziet, dan heeft dat nooit goed op elkaar aan gesloten gezeten denk ik.

Ik gebruik Rectavit lijmen

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    D3 witte lijm van Hafele, gebruik deze ook voor vlakverlijming met HPL platen en zeer tevreden over

Welke witte houtlijm je gebruikt zal niet zo heel veel uitmaken, de meeste liggen kwa eigenschappen dicht tegen elkaar. Verschillende open tijden en sterktes kan wel verschillen, maar meestal wordt de kwaliteit van de lijmnaad toch bepaald door de voorbereiding van het hout zelf.

Dat je lijm uit een naad drukt bij het persen zie ik zelf nog niet als een heel groot probleem, daarvoor pers je de boel ook op elkaar. Dat doe je dan ook om een goede lijmvulling over heel de lijmnaad te hebben, want de sterkte, en eventuele vochtwerende eigenschappen heb je bij de witten lijmen alleen als er een goed contact is tussen de hout delen.

Anders wordt het wanneer je vanwege de omstandigheden juist een vullende lijm nodig hebt, de witte PVAc lijmen zijn dit doorgaans niet.

De Titebond hype kan ik niet helemaal volgen, ik denk dat er genoeg topfabrikanten in Europa zijn die lijm maken die net zo goed is.

Het feit dat Titebond voedselveilig is is helaas maar half waar, dit geldt alleen bij indirect contact, en de amerikaanse eisen die de FDA doorgaans stelt zijn ook minder streng als in Europa. Ik gebruik gewoon de Pattex of Bison lijmen, de Toolstation verkoopt de lijm in D3 van Den Braven, die is ook prima.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trilliwilli Bekijk Berichten
    Het feit dat Titebond voedselveilig is is helaas maar half waar.
    Nee hoor, dat is helemaal waar. Punt is echter dat (vrijwel) alle PVAc lijmen (na uitharden) voedselveilig zijn (polyvinylacetaat is nou niet bepaald een heel gevaarlijk goedje), maar dat de meeste lijmfabrikanten er het geld er (begrijpelijk) niet voor over hebben om aan alle testvoorwaarden te voldoen om die claim officieel te mogen maken. Titebond heeft dat voor een aantal lijmen wel gedaan - althans in de VS, volgens de daar geldende normen (met zo'n grote thuismarkt is dat ook veel eenvoudiger op te hoesten) - ik denk dat ze het officieel in de EU niet mogen claimen (maar dat kan ik mis hebben, ik heb t niet gechecked). Maar ja, je gaat voor een dergelijke kleine markt natuurlijk niet je etiketten aanpassen ;-)

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Titebond heeft dat voor een aantal lijmen wel gedaan - althans in de VS, volgens de daar geldende normen (met zo'n grote thuismarkt is dat ook veel eenvoudiger op te hoesten) - ik denk dat ze het officieel in de EU niet mogen claimen (maar dat kan ik mis hebben, ik heb t niet gechecked). Maar ja, je gaat voor een dergelijke kleine markt natuurlijk niet je etiketten aanpassen ;-)
    Als je in een EU-land je product hebt laten testen door een erkend instituut geldt de goedkeuring voor alle EU-landen (plus nog een paar geassocieerde landen).
    Dat gezegd hebbende, is de EU niet zo’n interessant afzetgebied voor Amerikaanse bedrijven als Titebond. Dertig taalgebieden… in Noord-amerika kunnen ze met drie uit.

Forum Rechten