Welke "witte" houtlijm gebruiken jullie?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik gebruik tot nu steeds witte houtlijm van Rexon voor projectjes voor binnen, maar nu zie ik dat de lijmnaden van mijn laatste eiken tablet na +-1 jaar een andere kleur gekregen hebben...
Vandaar dat ik mij nu afvraag welke witte lijm jullie gebruiken, misschien gebruik ik beter een andere soort...
Velen loven Titebond... als zijnde een "top"lijm...
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Pattex bij de Action vandaan. Er zit niet heel veel verschil tussen de gewone witte houtlijmen, dus gebruik gerust de goedkoopste.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
En gebruik vooral ook niet teveel. Als er lijm uit de naad komt bij het persen heb je teveel gebruikt. Dan krijg je niet alleen zichtbare naden, ook de hechting is dan niet meer optimaal.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Voor normale binnen toepassingen maakt het niet uit. Ik gebruik meestal die van de action. Die is de goedkoopste. Alleen als ik veel nodig heb bestel ik 5 of 10 liter bij mijn groothandel. (komt heel weinig voor)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik gebruik momenteel Titebond lijm die ik via dit forum heb gekocht (Toxiq), maar daarvoor gebruikte ik de houtlijm van de Action. Ik heb met de lijm van de action zware eikenhouten tafels, kasten, bedden enz. gemaakt, en nooit problemen of klachten gehad.
De Titebond bevalt me ook prima, en die is ook geschikt voor wat vochtige omstandigheden, maar voor binnengebruik maakt het volgens mij niks uit qua sterkte.

Ik gebruik tot nu steeds witte houtlijm van Rexon voor projectjes voor binnen, maar nu zie ik dat de lijmnaden van mijn laatste eiken tablet na +-1 jaar een andere kleur gekregen hebben...
Had je wel goed sluitende naden? Als je in de naden de lijm ziet, dan heeft dat nooit goed op elkaar aan gesloten gezeten denk ik.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Welke witte houtlijm je gebruikt zal niet zo heel veel uitmaken, de meeste liggen kwa eigenschappen dicht tegen elkaar. Verschillende open tijden en sterktes kan wel verschillen, maar meestal wordt de kwaliteit van de lijmnaad toch bepaald door de voorbereiding van het hout zelf.

Dat je lijm uit een naad drukt bij het persen zie ik zelf nog niet als een heel groot probleem, daarvoor pers je de boel ook op elkaar. Dat doe je dan ook om een goede lijmvulling over heel de lijmnaad te hebben, want de sterkte, en eventuele vochtwerende eigenschappen heb je bij de witten lijmen alleen als er een goed contact is tussen de hout delen.

Anders wordt het wanneer je vanwege de omstandigheden juist een vullende lijm nodig hebt, de witte PVAc lijmen zijn dit doorgaans niet.

De Titebond hype kan ik niet helemaal volgen, ik denk dat er genoeg topfabrikanten in Europa zijn die lijm maken die net zo goed is.

Het feit dat Titebond voedselveilig is is helaas maar half waar, dit geldt alleen bij indirect contact, en de amerikaanse eisen die de FDA doorgaans stelt zijn ook minder streng als in Europa. Ik gebruik gewoon de Pattex of Bison lijmen, de Toolstation verkoopt de lijm in D3 van Den Braven, die is ook prima.
 

tuoh

Oud hout
Om te weten te komen of je een goede witte houtlijm gebruikt moet je eens aandachtig naar een uitgeharde druppel pvac lijm kijken.
Hoe witter de uitgeharde lijm hoe meer vulstof er in zit. De betere pvac lijmen harden quasi transparant uit en geven daardoor een sterkere lijmnaad.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het feit dat Titebond voedselveilig is is helaas maar half waar.

Nee hoor, dat is helemaal waar. Punt is echter dat (vrijwel) alle PVAc lijmen (na uitharden) voedselveilig zijn (polyvinylacetaat is nou niet bepaald een heel gevaarlijk goedje), maar dat de meeste lijmfabrikanten er het geld er (begrijpelijk) niet voor over hebben om aan alle testvoorwaarden te voldoen om die claim officieel te mogen maken. Titebond heeft dat voor een aantal lijmen wel gedaan - althans in de VS, volgens de daar geldende normen (met zo'n grote thuismarkt is dat ook veel eenvoudiger op te hoesten) - ik denk dat ze het officieel in de EU niet mogen claimen (maar dat kan ik mis hebben, ik heb t niet gechecked). Maar ja, je gaat voor een dergelijke kleine markt natuurlijk niet je etiketten aanpassen ;-)
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Even geheel of topic. Maar noord Amerika is 2,5x zo groot als Europa qua opp. 25 MKm2 - 10 MKm2
Inwoners echter. Europa heeft er 728miljoen en noord-Amerika 470miljoen. Dus ja, wat bepaald verder de markt? De aanwezigheid van Amerikaanse YouTube kanalen? Meer bewerkers ?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De VS is gewoon echt één markt, Europa nog lang niet......
Voor fabrikanten is de markt in de VS (en dingen als de taal) toch wel een heel groot voordeel.

En daar profiteert Titebond/Franklin van.
 
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Pattex uit de bouwmarkt, maar ik heb ook wel eens Titebond gehad, en die flesjes zijn wel heel handig. Eigenlijk is dat van meer belang dan de houtlijm zelf, beetje handige fles is fijn, of gebruikt hier iedereen van die glu-bot flessen?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Titebond heeft dat voor een aantal lijmen wel gedaan - althans in de VS, volgens de daar geldende normen (met zo'n grote thuismarkt is dat ook veel eenvoudiger op te hoesten) - ik denk dat ze het officieel in de EU niet mogen claimen (maar dat kan ik mis hebben, ik heb t niet gechecked). Maar ja, je gaat voor een dergelijke kleine markt natuurlijk niet je etiketten aanpassen ;-)

Als je in een EU-land je product hebt laten testen door een erkend instituut geldt de goedkeuring voor alle EU-landen (plus nog een paar geassocieerde landen).
Dat gezegd hebbende, is de EU niet zo’n interessant afzetgebied voor Amerikaanse bedrijven als Titebond. Dertig taalgebieden… in Noord-amerika kunnen ze met drie uit.
 
Om te weten te komen of je een goede witte houtlijm gebruikt moet je eens aandachtig naar een uitgeharde druppel pvac lijm kijken.
Hoe witter de uitgeharde lijm hoe meer vulstof er in zit. De betere pvac lijmen harden quasi transparant uit en geven daardoor een sterkere lijmnaad.

Ik heb voor mijn segmentwerk voor het eerst Titebond gebruikt, maar ga weer terug naar Bison. Titebond droogt crèmekleurig op.
Bison droogt transparant op
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Rectavit. Ik ga ervan uit dat de meeste kwalitatief gelijkwaardig zijn, de meerwaarde zit voor mij in de gemakkelijk hanteerbare fles en de heldere, gemakkelijk te vinden instructies.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Even geheel of topic. Maar noord Amerika is 2,5x zo groot als Europa qua opp. 25 MKm2 - 10 MKm2
Inwoners echter. Europa heeft er 728miljoen en noord-Amerika 470miljoen. Dus ja, wat bepaald verder de markt? De aanwezigheid van Amerikaanse YouTube kanalen? Meer bewerkers ?

VS is 1 markt. EU alleen al 28 verschillende. (en nee, daar doet de EU niks aan - je hebt in Europa bijvoorbeeld ook geen Woodcraft in alle landen, waar je dat wel in de VS in alle staten hebt - je mag hier al blij zijn met 1 baptist in heel Nederland).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je in een EU-land je product hebt laten testen door een erkend instituut geldt de goedkeuring voor alle EU-landen (plus nog een paar geassocieerde landen).
Dat gezegd hebbende, is de EU niet zo’n interessant afzetgebied voor Amerikaanse bedrijven als Titebond. Dertig taalgebieden… in Noord-amerika kunnen ze met drie uit.

Dat klopt natuurlijk. Maar in de VS heb je maar 1 product dat je moet testen (in dit geval titebond). In elk EU land heb je een apart product (lokale naam, lokale producent/verdeler, vaak ook lokale samenstelling). Dan moet je toch 28 keer testen. Er is geen Bison D3 in alle 28 EU lidstaten. (even gechargeerd - er zijn natuurlijk wel producenten/producten die EU breed gedragen worden, maar niet in een nichemarkt als houtlijm...)
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
mijn ervaring

Titebond 1 en 2 droogt transparant
Titebond 3 droogt lichtbruin

wat ik wel een voordeel vind aan Titebond is dat het zo lopend is. Vroeger ook Patex nog gebruikt maar vind die veel dikker en moeilijker uit te smeren. Dacht dat Rectavit ook een hogere viscositeit heeft
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat lopend vind ik juist een nadeel. Vooral als ik iets verticaal wil insmeren, loopt het er snel af en begint het te druppen. Ik heb liever een iets dikkere lijm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.