Handzame bovenfrees

Gewoonmich

Nieuw lid
25 dec 2015
17
2
Ben opzoek naar een handzame bovenfrees. Voorkeur zou de Festool OF1010 zijn. Dit omdat ik meerdere handmachines van Festool heb. En ook de geleiderails van Festool heb.

Maar omdat ik verwacht dat ik de bovenfrees niet zo veel zou gebruiken en de prijs van de OF1010 toch behoorlijk is, ben ik benieuwd of er nog andere merken zijn die op de Festool geleiderails passen en ook als erg positief ervaren worden.

Eventueel nog een goed / goedkoop adres voor de machines en frezen. ;)

Hoor graag van jullie.

Gr. Michel
 
Laatst bewerkt:

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
heb nu net de makita rt0700cx3j de diepte is wel maar max 35mm. voor mezelf is dit geen probleem. Vind het ook gemakkelijk dat deze ook als kantenfrees te grbruiken is. de machine is niet zwaar maar wel heel hanteerbaar. je kan er een hulpstuk bijkopen zodat deze passen in de rails van makita. pin me er niet op vast maar dacht dat deze dus ook compatibel is met de rail van festool.
 

Gewoonmich

Nieuw lid
25 dec 2015
17
2
Dat kan inderdaad een mooie optie zijn. 35mm zou voor mij ook genoeg zijn. Enige twijfel zou het vermogen kunnen zijn en misschien het niet passen op de festool rail. Ga toch eens wat meer informatie inwinnen.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik vind een slag van 35mm wel erg kort. Is toch fijn als frees en lager terug kunnen binnen de voet. Sommige freesje hebben bovendien een korte as.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb ook de Makita
Maar dan de accu versie
En sinds ik deze heb
Gebruik ik de of 2000 en de of 1010 niet meer
Echt een aanrader eigenlijk is het een alles kunner
Afgelopen vrijdag nog een valdorpel in een schuifdeur gefreesd 22 breed en 32 diep
Geen enkel probleem
Zolang je maar respect heb voor het vermogen
Succes met je keuze
Mvg Leroy
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik had een Bosch GOF 900 en heb die ingeruild voor de Festool OF1010. Geen moment spijt van. De Festool is bijna alle opzichten beter dan de Bosch. De belangrijkste nadelen van de Bosch waren beperkte freesdiepte met korte freesjes en de lamentabele stofafzuiging.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
De makita is een prima frees, maar niet bedoeld voor meters aan 1 stuk maken. Heb zelf ook cx3j variant en het is een prima appraat voor de fijnere freeswerkzaamheden. Het vermogen is prima, maar de koeling is beperkt, al is die zeker niet slecht. Wil je langdurige flinke frezen gebruiken, dan kom je toch op een ander soort machine. Festool heb ik zelf niet (vindt ze domweg te duur), maar gezien de tevreden gebruikers zul je daar geen miskoop aan hebben. Heb zelf nog een Makita RP2300CFX, die is voor de zware klussen. Daarnaast heb ik nog een Triton TRA001 in de freestafel. Dat is ook een beest van een machine, al heb ik een 'oude' versie, voor ze overgenomen zijn door CMT (als ik me niet vergis). Weet niet hoe de kwaliteit nu is.

En vergis je niet: als je eenmaal een frees hebt en merkt wat je er allemaal mee kunt, gebruik je hem zomaar meer dan je dacht :)
 

Gewoonmich

Nieuw lid
25 dec 2015
17
2
Alvast hartelijk dank voor de antwoorden. Ben er nog steeds niet helemaal over uit. Wat Welp75 ook zegt, grote kans dat ik hem vaker zou gaan gebruiken. Dan zou ik toch voor de Festool gaan. Ook nog aan het zoeken geweest op MP. Maar daar vragen ze absurde bedragen voor machines van 10 tot 15 jaar oud. Voor 150 euro meer kan je dan een nieuwe kopen.

Ook hier op de site nog gereageerd op een Metabo. Maar daar nog geen reactie opgekregen. Misschien toch eerst de Makita kopen. Erg gunstig geprijsd en kan wat ik er mee wil doen. Kan zelfs meer. We peinzen nog ff door. Heb nog wat tijd voor ik de frees daadwerklijk nodig ga hebben.
 

Gewoonmich

Nieuw lid
25 dec 2015
17
2
Het was zeker een nette prijs en een mooi machine. Maar uiteindelijk heb ik toch de Festool OF1010 gekocht. Dit omdat deze een grotere slag heeft en zoals andere ook al aangeven, als je eenmaal een frees hebt ga je hem ook meer gebruiken.
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Het was zeker een nette prijs en een mooi machine. Maar uiteindelijk heb ik toch de Festool OF1010 gekocht. Dit omdat deze een grotere slag heeft en zoals andere ook al aangeven, als je eenmaal een frees hebt ga je hem ook meer gebruiken.
Zeker geen slechte keuze. Zelf heb ik naast die makita rt0700 ook een goedkopere powerplus frees waar 12mm shafts in passen. maar deze is voor simpel trimwerk naar mijn mening te log en daar pak ik die makita dan zeker voor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.