Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Handzame bovenfrees

Handzame bovenfrees

Ben opzoek naar een handzame bovenfrees. Voorkeur zou de Festool OF1010 zijn. Dit omdat ik meerdere handmachines van Festool heb. En ook de geleiderails van Festool heb.

Maar omdat ik verwacht dat ik de bovenfrees niet zo veel zou gebruiken en de prijs van de OF1010 toch behoorlijk is, ben ik benieuwd of er nog andere merken zijn die op de Festool geleiderails passen en ook als erg positief ervaren worden.

Eventueel nog een goed / goedkoop adres voor de machines en frezen.

Hoor graag van jullie.

Gr. Michel
    Laatst gewijzigd door Gewoonmich; 26-05-19 om 10:27.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2016
    heb nu net de makita rt0700cx3j de diepte is wel maar max 35mm. voor mezelf is dit geen probleem. Vind het ook gemakkelijk dat deze ook als kantenfrees te grbruiken is. de machine is niet zwaar maar wel heel hanteerbaar. je kan er een hulpstuk bijkopen zodat deze passen in de rails van makita. pin me er niet op vast maar dacht dat deze dus ook compatibel is met de rail van festool.

Dat kan inderdaad een mooie optie zijn. 35mm zou voor mij ook genoeg zijn. Enige twijfel zou het vermogen kunnen zijn en misschien het niet passen op de festool rail. Ga toch eens wat meer informatie inwinnen.

Kijk even op dit lijstje welke bovenfrees met welke adapter op de Festool/Makita rails past.
    Dat zijn ze ze bijna allemaal:

Router reference chart.pdf
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Ik vind een slag van 35mm wel erg kort. Is toch fijn als frees en lager terug kunnen binnen de voet. Sommige freesje hebben bovendien een korte as.

Hey hallo
    Ik heb ook de Makita
    Maar dan de accu versie
    En sinds ik deze heb
    Gebruik ik de of 2000 en de of 1010 niet meer
    Echt een aanrader eigenlijk is het een alles kunner
    Afgelopen vrijdag nog een valdorpel in een schuifdeur gefreesd 22 breed en 32 diep
    Geen enkel probleem
    Zolang je maar respect heb voor het vermogen
    Succes met je keuze
    Mvg Leroy

Ik had een Bosch GOF 900 en heb die ingeruild voor de Festool OF1010. Geen moment spijt van. De Festool is bijna alle opzichten beter dan de Bosch. De belangrijkste nadelen van de Bosch waren beperkte freesdiepte met korte freesjes en de lamentabele stofafzuiging.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    De makita is een prima frees, maar niet bedoeld voor meters aan 1 stuk maken. Heb zelf ook cx3j variant en het is een prima appraat voor de fijnere freeswerkzaamheden. Het vermogen is prima, maar de koeling is beperkt, al is die zeker niet slecht. Wil je langdurige flinke frezen gebruiken, dan kom je toch op een ander soort machine. Festool heb ik zelf niet (vindt ze domweg te duur), maar gezien de tevreden gebruikers zul je daar geen miskoop aan hebben. Heb zelf nog een Makita RP2300CFX, die is voor de zware klussen. Daarnaast heb ik nog een Triton TRA001 in de freestafel. Dat is ook een beest van een machine, al heb ik een 'oude' versie, voor ze overgenomen zijn door CMT (als ik me niet vergis). Weet niet hoe de kwaliteit nu is.

En vergis je niet: als je eenmaal een frees hebt en merkt wat je er allemaal mee kunt, gebruik je hem zomaar meer dan je dacht

Alvast hartelijk dank voor de antwoorden. Ben er nog steeds niet helemaal over uit. Wat Welp75 ook zegt, grote kans dat ik hem vaker zou gaan gebruiken. Dan zou ik toch voor de Festool gaan. Ook nog aan het zoeken geweest op MP. Maar daar vragen ze absurde bedragen voor machines van 10 tot 15 jaar oud. Voor 150 euro meer kan je dan een nieuwe kopen.

Ook hier op de site nog gereageerd op een Metabo. Maar daar nog geen reactie opgekregen. Misschien toch eerst de Makita kopen. Erg gunstig geprijsd en kan wat ik er mee wil doen. Kan zelfs meer. We peinzen nog ff door. Heb nog wat tijd voor ik de frees daadwerklijk nodig ga hebben.

https://www.amazon.de/Makita-RT0700C.../dp/B00CKYCG8S

Hier is hij het goedkoopst incl alle afgebeelde accessoires en makpac 4 koffer.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Forum Rechten