Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 23
    Ik heb de titel de hele tijd gelezen als in een hut die je op je vlot wilt zetten, maar je zoekt een goede houtsoort (kom ik na lezen achter)

Ik heb nog wat (40 meter) merbau liggen, twijfel even over de massa ervan, aangezien het niet het lichtste houtsoort is. Maar met voldoende drijfvermogen in de vaten moet dat geen probleem zijn, schat ik zo in.
    Zie marktplaats op deze site. Het zijn sponning en groef delen.

Ik heb 2 weken geleden net de lading hout opgehaald bij een houthandel hier in de buurt, voor alles uit het zicht en onder water fijnbezaagd tuin hardhout en voor de buitenranden en dek heb ik Massaranduba vlonderplanken gehaald. Met een kleine 90 vaten van 20 liter, heb in de buurt van de 1700 kilo drijfvermogen, dat zou genoeg moeten zijn, zelfs als het hout samen al 500 kilo weegt.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Heb je foto's van het resultaat?

Het nieuwe vlot moet nog gebouwd worden, tot de 20ste heb ik er geen ruimte voor en ook geen tijd, rond die tijd komen ze nog eerst 50 vierkante meter tegels leggen, maar dat moet ik zelf voorbereiden.
    De bouw gaat bij mijn zwager plaatsvinden en die heeft voor de 20ste ook nog een paar feestjes op het terras waar we willen bouwen, dan ben ik toch wel 2 tot 3 weken bezig met de bouw.

In de afgelopen 2 weken een begin gemaakt en maar eens de boel op gaan zetten
    Begonnen met het onderframe
    IMG-20190726-WA0009.jpg
    En dan daar een bodem op, anders heb je met varen allen maar planken dwars op de vaarrichting onderin
    IMG-20190726-WA0011.jpg
    het dek erop:
    IMG-20190727-WA0004.jpg
    En omgedraaid, dit viel glad niet mee, weegt nu al ongeveer 200-300 kilo:
    IMG-20190727-WA0009.jpg
    Dan het bovendeel van het frame erop:
    IMG-20190802-WA0002.jpg
    IMG-20190802-WA0004.jpg
    voorkant iets aangepast voor het varen:
    20190802_135311.jpg
    Dan kunnen de vaten erin:
    IMG-20190802-WA0006.jpg
    meer vaten en het begin van het dek:
    IMG-20190802-WA0010.jpg
    En verder dan dit ben ik vandaag niet gekomen:
    IMG-20190802-WA0013.jpg

Zaterdag heebn we het dek verder afgemaakt, de sergeant op zijn plek houden om de planken recht vast te zetten, (herken je hem Bijtel?):
    20190803_175738.jpg
    Toen hij eenmaal dichtlag moest alleen de voor en zijranden nog worden afgezaagd (helaas geen foto's van gemaakt)
    20190803_194907.jpg
    Het geheel ligt op lange dikke balken (7x30 ofzo) om de druk op de vlonder eronder op te vangen (de laatste meter heeft geen ondersteuning), erboven staat een echt grote truerwilg, hier hebben we sjor en hijsbanden in vastgemaakt, onder de balken door een paal van 7x7 gestoken die links recht onder het vastmaak punt hing maar rechts moest het echt schuin, daar hebben we een extra sjorband aan vast gemaakt die de band op zijn plek hield. Op de balken lagen 8 ronde palen van 6cm dik op de dikke balken, hierop rolde het geheel goed.
    Op zondag hebben we de boel richting het water geduwd met 7 man met flink wat snelheid ging hij echt mooi te water. Later nog even een tijdelijke motor steun erop gezet zodat ik m naar huis kon varen waar hij er nu zo bijligt:

20190804_175742.jpg

Mooi verslag hoor, heb je wel een lange periode plezier van!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Mooi gemaakt en leuk om weer eens iets anders om te volgen.
    Veel plezier ermee, mvg .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcelG Bekijk Berichten
    Mooi verslag hoor, heb je wel een lange periode plezier van!
    Dankje en daar gaan we wel van uit dat deze het minstens 3 tot 4 maal de leeftijd van het vorige vlot haalt, dat kwam niet verder dan 6 jaar, maar ach, ik had het hout toen gratis en het heeft 6 jaar zijn dienst gedaan.

Forum Rechten