Welk hut voor een vlot?

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zesl jaar geleden heb ik een vlot gebouwd van waaibomenhout, ik weet echt niet wat het precies was maar komt in de richting van Larix / Douglas, het was afkomstig uit de scheepvaart waar het als stuwhout gebruikt was.
Echter dat is nu dusdanig aan het uit elkaar aan het vallen, dat ik besloten heb het te slopen en opnieuw te maken maar deze keer van hout wat wel onbehandeld tgen de weersinvloeden kan en het langer dan 5 jaar uithoudt.

De hamvraag is dan ook wat kan ik daar het beste voor gebruiken, zonder dat het onbetaalbaar en loodzwaar wordt.
 

tuoh

Oud hout
Welke houtsoort gebruikt gaat worden hangt af van de opbouw van het vlot. Ligt het ding deels boven- en deels onderwater?
Zitten er drijvers onder die het hout volledig boven water houden?

Constructies volledig onder water kunnen prima met populier, dat gaat tientallen jaren mee. Bij schepen (platbodems) met populieren vlak werd in de loop der jaren de meestal de eiken bovenbouw meerdere malen herbouwd, maar de "fundatie" bleef intact.

Een vlot is in wezen een tijdelijke constructie, werd na gebruik terug uiteen genomen, duurzaamheid speelde niet echt een rol. elke houtsoort die, verzadigd met water, bleef drijven voldeed.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Andre,
Dit zijn een paar foto's van het oude vlot net na en in aanbouw.
IMG_1410.jpgIMG_20130412_155156.jpgIMG_1406.jpg
er zitten totaal 88 vaten van 20 liter in verwerkt. De onderste lange planken waren oude vlonder planken, die moesten voorkomen dat de vaten naar onder weg konden.
En het ligt dus deel in he water, hoeveel hangt dus sterk af van het totale gewicht.
 

tuoh

Oud hout
Wil je iets duurzaams, of iets goedkoop? De twee samen gaat niet lukken vrees ik, mirakels bestaan niet.
Dat word dus hout van duurzaamheidsklasse I, met een navenant prijskaartje. Maar dan ga je wel een 25 jaar probleemloos kunnen spelevaren.
Anders kan je om de vijf jaar opnieuw aan de slag met inferieur materiaal, dan komt het kostenplaatje nog hoger uit.

De constructie eens serieus onder de loep nemen gaat ook al flink wat besparing opleveren.
Zo moet niet het hele ondervlak dicht beplankt worden.
Met de helft minder planken kunnen die vaten ook niet wegglippen.

Eens rondbellen naar diverse houthandelaars, of deze of gene niet een restpartijtje liggen heeft voor een schappelijke prijs lukt ook wel eens.
Die mannen blijven soms zitten met een pakketje kortere lengtes, een afwijkende dikte, etc...
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Nee het hoeft niet echt goedkoop te zijn, en rondbellen kan zeker geen kwaad. Die planken eronder waren toch over dus daar had ik gewoon van gebruikt wat ik dacht nodig te hebben.

Een leverancier hier in de buurt heeft bv Azobe Damwand gebruikt 5 en 6cm dik, 40,- per m2 maar ik ben bang dat dat wel erg zwaar gaat worden.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Met kop en schouders het beste, want licht en extreem duurzaam: Accoya.
In feite is accoya geen naam voor een houtsoort, maar een handelsnaam voor simpel niet-duurzaam hout dat zonder gebruik van giftige chemikaliën is verduurzaamd. Het hout wordt onder hoge druk gekookt met azijnzuur, waarbij alle schimmelgevoelige bestanddelen worden omgezet in bestendig klasse-1 hout.

Bekende voorbeelden van bouwwerken van Accoya: de bruggen over de rondweg om Sneek, en de sloepen van Roelof v.d. Werff.

Gebruik uitsluitend bevestigingsmaterialen van RVS.
Wim.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Met kop en schouders het beste, want licht en extreem duurzaam: Accoya.
In feite is accoya geen naam voor een houtsoort, maar een handelsnaam voor simpel niet-duurzaam hout dat zonder gebruik van giftige chemikaliën is verduurzaamd. Het hout wordt onder hoge druk gekookt met azijnzuur, waarbij alle schimmelgevoelige bestanddelen worden omgezet in bestendig klasse-1 hout.

Wim, ik heb je een privébericht gestuurd met wat vragen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Hendrick, dat zouden er dan al 4 moeten worden van de grootste maat die ze hebben om aan dezelfde maat te komen, en als de prijs die er in de advertentie staat voor de kleinste is dan zal de grootste al gauw 350 per stuk zijn x 4 en dan heb ik alleen de drijvers, die ik nue ook al heb, ok het is wat makkelijker opbouwen, maar de afbeelding is wel erg simpel, ik wil niet tegen die blokken aankijken, maar iemand een stukje verderop heeft ook een vlot dat echt in 2 delen gebouwd is, en dat maakt het echt niet steviger...

Wim, das ook mooi hout maar in vergelijking met normaal tuin hardhout flink veel duurder. Bv Massaranduba 25 x 145 vlonderplank kost 8 euro per meter en 27 x 190 kost 13,8 per meter, bij Accoya praten we bij 18 x 145 al over 15 euro per meter en 27 x 195 al 25 euro per meter.

Voor de onderconstructie zou ik kunnen volstaan met fijnbezaagd hardhout?

Andre een ander voordeel van de planken aan de onderkant was als ik de motor erachter hang en even een stuk moet varen, ik dan toch wat minder tegenwerking heb.
Tijdje terug bv kreeg ik het verzoek om het vlot in een botenhuis te kunnen gebruiken vanwege wat reparaties, die daaraan moesten gebeuren en dit vlot pastte er precies in.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Ik heb de titel de hele tijd gelezen als in een hut die je op je vlot wilt zetten, maar je zoekt een goede houtsoort (kom ik na lezen achter)
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ik heb nog wat (40 meter) merbau liggen, twijfel even over de massa ervan, aangezien het niet het lichtste houtsoort is. Maar met voldoende drijfvermogen in de vaten moet dat geen probleem zijn, schat ik zo in.
Zie marktplaats op deze site. Het zijn sponning en groef delen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb 2 weken geleden net de lading hout opgehaald bij een houthandel hier in de buurt, voor alles uit het zicht en onder water fijnbezaagd tuin hardhout en voor de buitenranden en dek heb ik Massaranduba vlonderplanken gehaald. Met een kleine 90 vaten van 20 liter, heb in de buurt van de 1700 kilo drijfvermogen, dat zou genoeg moeten zijn, zelfs als het hout samen al 500 kilo weegt.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het nieuwe vlot moet nog gebouwd worden, tot de 20ste heb ik er geen ruimte voor en ook geen tijd, rond die tijd komen ze nog eerst 50 vierkante meter tegels leggen, maar dat moet ik zelf voorbereiden.
De bouw gaat bij mijn zwager plaatsvinden en die heeft voor de 20ste ook nog een paar feestjes op het terras waar we willen bouwen, dan ben ik toch wel 2 tot 3 weken bezig met de bouw.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
In de afgelopen 2 weken een begin gemaakt en maar eens de boel op gaan zetten
Begonnen met het onderframe
IMG-20190726-WA0009.jpg
En dan daar een bodem op, anders heb je met varen allen maar planken dwars op de vaarrichting onderin
IMG-20190726-WA0011.jpg
het dek erop:
IMG-20190727-WA0004.jpg
En omgedraaid, dit viel glad niet mee, weegt nu al ongeveer 200-300 kilo:
IMG-20190727-WA0009.jpg
Dan het bovendeel van het frame erop:
IMG-20190802-WA0002.jpg
IMG-20190802-WA0004.jpg
voorkant iets aangepast voor het varen:
20190802_135311.jpg
Dan kunnen de vaten erin:
IMG-20190802-WA0006.jpg
meer vaten en het begin van het dek:
IMG-20190802-WA0010.jpg
En verder dan dit ben ik vandaag niet gekomen:
IMG-20190802-WA0013.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zaterdag heebn we het dek verder afgemaakt, de sergeant op zijn plek houden om de planken recht vast te zetten, (herken je hem Bijtel?):
20190803_175738.jpg
Toen hij eenmaal dichtlag moest alleen de voor en zijranden nog worden afgezaagd (helaas geen foto's van gemaakt)
20190803_194907.jpg
Het geheel ligt op lange dikke balken (7x30 ofzo) om de druk op de vlonder eronder op te vangen (de laatste meter heeft geen ondersteuning), erboven staat een echt grote truerwilg, hier hebben we sjor en hijsbanden in vastgemaakt, onder de balken door een paal van 7x7 gestoken die links recht onder het vastmaak punt hing maar rechts moest het echt schuin, daar hebben we een extra sjorband aan vast gemaakt die de band op zijn plek hield. Op de balken lagen 8 ronde palen van 6cm dik op de dikke balken, hierop rolde het geheel goed.
Op zondag hebben we de boel richting het water geduwd met 7 man met flink wat snelheid ging hij echt mooi te water. Later nog even een tijdelijke motor steun erop gezet zodat ik m naar huis kon varen waar hij er nu zo bijligt:

20190804_175742.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.