Noodzakelijk om domino's centraal uit te lijnen?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Dag allemaal

Een vraag voor lamello gebruikers (of mensen die iets van verbindingen kennen!)

Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een Lamello Classic X. Het eerste waar ik hem nu voor wil gebruiken is het aan elkaar maken van poten van een hoogslaper / stapelbed.

De multiplex die ik gebruik is 18mm dik. Nu dacht ik om de gleuf juist in het midden van de kopse kant te frezen. Daarvoor werk is dus niet van op de 'vlakke plaat' van de machine maar gebruik ik het hulpstuk om die hoogte te krijgen. Dat lukt aardig. Maar om diezelfde hoogte dan over te zetten op de vlakke kant van de andere plaat, krijg ik dat niet handig voor elkaar.

Dus daarom de vraag, is het nodig om lamello's juist in het midden te krijgen of kan ik gewoon werken vanuit de bodemplaat van de machine zelf? Hierdoor zal de sleuf dus niet exact in het midden van de kopse kant komen...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Mijn ervaring is met domino's, maar het principe is gelijk, dus… Proberen de boel exact gecentreerd te krijgen is geen goed idee. Ten eerste is dat moeilijk voor elkaar te krijgen, zoals je al gemerkt hebt. Ten tweede raak je dan veel sneller in de war aangaande wat waar hoort. Ik vind een zichtbaar onderscheid tussen binnen/buiten, onder/boven fijn. Ten derde moet je bij houtbewerking altijd een referentiepunt/-lijn/-vlak gebruiken; daar zijn deze machines ook op gebouwd.
Dus simpelweg vanuit de bodemplaat werken!
 

WR1944

Oud hout
Met domino's werk ik altijd vanuit een referentievlak. Het maakt in de regel weinig uit dat een domino niet exact in het midden van de dikte van het materiaal zit. Ik probeer wel in de buurt te komen en als het met de diepte-aanslagen niet gaat zet ik de aanslag zodanig dat de domino iets verder van de rand komt. Dan heb je meer vlees over zodat de kans op uitbreken kleiner wordt.
Een ander verhaal wordt het als je midden in een plaat domino's moet frezen. Dan maak ik gebruik van het feit dat het hart van de frees 10 mm boven de zool zit. Ik plaats een lat als aanslag waar de aansluitende plank moet komen, onder of boven de plank. De plank zelf voorzie ik dan van gaten vanuit de zelfde zijde, onder of boven.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik denk dat je gewoon eens een paar filmpjes op YouTube moet bekijken. Dan wordt het wel duidelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.