Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Tuinschuur houtskelet 2,5m x 5m

Zoals beloofd, wat foto's van de schuur die ik heb gebouwd (eigenlijk, nog aan het bouwen ben).
    Hij is opgetrokken in houtskeletbouw, op een simpele betonvloer zonder vorstrand (kurkdroog bij ons).
    Op de betonvloer ligt een houten vlonder (tussen folie), gemaakt van 44x70 hardhouten balken, met 50mm isolatie ertussen.
    20181118_121051.jpg
    Hierop ligt 18mm betonplex met anti slip coating
    20181118_153008.jpg
    En hierop komen dan weer de wanden te staan.
    20181125_122906.jpg
    Opgetrokken uit 44x69 vuren balken, ik heb de bovenste niet dubbel gemaakt, zou misschien beter zijn.
    Overigens heb ik hier de fout gemaakt door een wand helemaal af te werken, voor montage, met dampdoorlatende folie aan de buitenkant, isolatie erin, en de dampremmende folie aan de binnenkant. Maar je moet hem van binnenuit ergens tegenaan schroeven, dus ik heb luiken in die binnenkant gesneden die ik dan later weer dichtgeplakt heb.... Niet zo netjes.
    20181226_164315.jpg
    20190101_130617.jpg
    Later dus de wanden alleen voorzien van de dampdoorlatende folie aan de buitenkant, en dan overeind gezet.
    20190101_130642.jpg
    Isolatie gemonteerd, en de dampdichte folie, dan fins vuren uit Chili (geen grap) ertegen.
    20190102_163845.jpg
    Dak erop, 18mm multiplex watervast verlijmd.
    20190323_134927.jpg
    40mm isolatie platen PIR gemonteerd, en trespa dakranden (zit ook onder).
    20190330_183210.jpg
    Douglas potdeksel gemonteerd op rachelwerk van 9mm dik, eigenlijk zou dit meer moeten zijn, maar dat kwam niet lekker uit met de palen op de hoeken. Eigenlijk zou ik daar 100mmx100mm voor willen gebruiken, maar ik kwam erachte3r dat dat geen handelsmaat is, 120x120 vond ik te groot voor zo'n klein schuurtje, dus het is 80x80 geworden.
    20190407_134658.jpg
    the finished article.
    20190330_183227.jpg

Nog werkbank gemaakt met hout wat ik over had:
    20190501_165231.jpg
    Staat inmiddels binnen uiteraard, de blokken op schragen gebruik ik om in de tuin te zetten als ik buiten wil werken.

Wat nog moet:
    EPDM op het dak
    Achterwand afwerken (iets goedkoops en waterbestendigs)
    Rechter zijwand afwerken
    Spanning aanleggen
    Regengoot monteren (hoewel er niet veel regen op valt ivm de bomen).

Bedankt voor je verslag! Erg fijn om te zien dat het praktisch en eenvoudig is aangepakt. Waarvoor gaat de schuur hoofdzakelijk gebruikt worden?

Heb je eventueel nog een foto van het dak met zichtbare spanten?

PS: leuk werkbankje

Ziet er goed uit. Mooi gemaakt en mij lijkt 80x80 een prima keus en de ventilatie momt met 9 mm ook wel goed.
    Wat ik me altijd afvraag is wat de zin is van isoleren van een onverwarmde schuur. Vocht en ventilatie heb ik wel een idee bij.

@AvdLinden, isoleren heeft in zekere zin zin, de isolatie kan temperatuur schommelingen opvangen waardoor je tot gevolg minder condensvorming in je schuurtje hebt. Die condensvorming zou kunnen leiden tot roest op gereedschap/spullen. Daarnaast kun je ook bij koude temperaturen incidenteel de ruimte snel opstoken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    En ik denk voornamelijk vanwege het geluid?

Forum Rechten