Eiken in keuken behandelen met Osmo, Rubio, Corcrol of..?

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Voor in een keuken ben ik een aantal massief eiken elementen aan het maken (legplanken voor kookboeken, een soort 'vensterbankje' op laag muurtje tussen keuken en eetkamer en een werkblad op een losse rijdende kar). Ik heb al een hoop op dit forum gelezen over de mogelijkheden om het hout af te werken maar ik ben toch de draad een beetje kwijt dus toch graag advies..

Ik wil graag dat de afwerking aan een aantal punten voldoet:
- Het is de bedoeling dat het eiken zo min mogelijk vergeeld, en dat het zo onbehandeld mogelijk blijft ogen.
- ik zoek een afwerking die 'voedselveilig' is (vooral vanwege het werkblad deel) en ook goed waterbestendig etc., in het algemeen gewoon een goede bescherming voor functie in een keuken

Na een hoop uitzoekwerk twijfel ik nu over de keuze tussen Osmo Hardwax olie, Rubio Monocoat (2 componenten) of toch een Corcol olie.
- Osmo wordt veel gebruikt en geadviseerd lees ik, over Rubio kom minder tegen. Heeft iemand ervaringen met het verschil tussen beiden? Zowel qua opkleuren als qua bescherming? De Monocoat zou met 1 laag al voldoende dekking moeten geven, daardoor lijkt het me een sterkere/ hardere olie dan Osmo, maar misschien dat die met 2 lagen gelijkwaardig is?
- De Corcol kwam op m'n netvlies omdat ik nog een restje daarvan had met white wash pigment. Ik vond dit op een teststukje het minst verkleuren (lijkt vrijwel onbehandeld) terwijl ik de Osmo toch wel vind verkleuren, maar daar had ik alleen de standaard mat van. Is het beter om Osmo met ook een pigment/ white wash te gebruiken voor een beter 'onzichtbaar' resultaat?
Overigens, de fabrikant van Corcol zelf geeft aan dat ze het afraden om een hardwaxolie op werkbladen te gebruiken.. is hier iets van waar of is dit vooral verkooppraat voor eigen produkt..

- Ik twijfel ook over skylt omdat het natuurlijk een super mooi resultaat geeft maar ik heb het idee dat (hardwas)olie toch prettiger is in gebruik en zelf door de jaren bijhouden, zeker als er een keer een hete pan ergens op staat ofzo..

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies!
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
De mono coat is een 1 laags systeem die een reactie aangaat met het hout. Dus een 2e laag heeft geen nut, die veeg je er zo weer af. Als je het 2k systeem van ze gebruikt krijg je een hardere laag. Welke kleur of type je moet gebruiken is echt verschillend. Raad je aan om de test potjes te kopen van de kleuren die je wilt en die te gebruiken.

De pure geeft het zelfde effect als je ergens een osmo op iets smeert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.