Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

Onderwerp: zelf was maken

zelf was maken

Laatst met een houtdraaier zitten praten, hij had zelf een soort van was/wax zelf gemaakt, daar zaten oa bijenwas en meen dat hij het over paraffine had.
    Nu heb ik hierover het www geraadpleegd maar kan hier weinig over vinden.
    Wie kan mij hier meer over vertellen?
    Het goedje dat hij had was pasta-achtig, de bijenwas die ik heb liggen is een stick.

Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Junior Member
    Ingeschreven
    Sep 2017
    houtboter 18 á 20 gr. bijenwas oplossen in 200 cc parafine-olie.
    Holzbutter 20 gr. bijenwas in 100 gr kokosolie.
    altijd au-bain-marie oplossen

Bijenwas en carnaubawas langzaam oplossen (aubainmarie of op een elektrisch plaatje) in een pannetje met terpentijn (let op GEEN terpentine).
    Alleen bijenwas kan ook maar geeft een te zwakke laag die kwetsbaar is. Carnaubawas wordt heel veel harder.
    De exacte verhoudingen weet ik niet meer maar hier zijn een heleboel recepten: https://www.bitsandbees.nl/boenwas.htm
    Laatst gewijzigd door O Peatey; 21-05-19 om 18:50.

Daar kan ik denk ik wel wat mee, bedankt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xylourgeio Bekijk Berichten
    houtboter 18 á 20 gr. bijenwas oplossen in 200 cc parafine-olie.
    Holzbutter 20 gr. bijenwas in 100 gr kokosolie.
    altijd au-bain-marie oplossen
    Dat laatste is niet noodzakelijk hoor, zolang je het maar niet te hoog zet, gewoon langzaam smelten
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sander1238 Bekijk Berichten
    Laatst met een houtdraaier zitten praten, hij had zelf een soort van was/wax zelf gemaakt, daar zaten oa bijenwas en meen dat hij het over paraffine had.
    Nu heb ik hierover het www geraadpleegd maar kan hier weinig over vinden.
    Wie kan mij hier meer over vertellen?
    Het goedje dat hij had was pasta-achtig, de bijenwas die ik heb liggen is een stick.
    ER zijn voldoende recepten voor dergelijke mengsels te vinden - zoek bijvoorbeeld eens op 'Mengen en Roeren'. Over het algemeen zijn het mengsels van bijenwas, paraffine, lijnolie en een al dan niet vluchtig oplosmiddel (terpentijn, citrusolie, wasbenzine - maakt allemaal niet zo veel uit).

Kokosolie zou ik niet gebruiken - daarmee blijft het zacht en smelten als de zon er op schijnt. Wassen zijn harder en lijnolie (of tungolie) harden zelf uit.

En dat mariabad is inderdaad niet noodzakelijk, maar wel verdomd handig om er voor te zorgen dat de handel niet verbrandt of in de hens gaat. Wassen en olie verhitten op een open vlam vraagt om veel ervaring en goede voorzorgsmaatregelen. Een elektrisch plaatje is al beter - maar ik zou persoonlijk toch altijd een waterbad adviseren (wat niet betekent dat ik het zelf altijd zou gebruiken - mijn blik met klassiek kettingvet gaat gewoon op een camping gaz brander...)
    Laatst gewijzigd door henkverhaar; 22-05-19 om 06:53.

kijk voor bijenwas eens op imkershop.nl daar kan je voor een leuk prijsje was kopen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten
    kijk voor bijenwas eens op imkershop.nl daar kan je voor een leuk prijsje was kopen.
    Zoek gewoon een imker bij je in de buurt. Iedere imker heeft was op voorraad en zal je graag wat geven. Het zijn in de regel toch maar kleine hoeveelheden die je nodig hebt.

Ik heb bijenwas opgelost in zowel terpentine als terpentijn en beide gebruikt, geen probleem. Waarom zou ik geen terpentijn mogen gebruiken?

Forum Rechten