zelf was maken

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In het boek van mengen en roeren zie ik zo ook "rilaanwas" in de diverse recepten voorkomen.
Weet iemand hoe je daar vandaag de dag nog aankomt ?

Geen flauw idee - maar het is een harde paraffine (paraffine met hoog smeltpunt/traject) oftewel een mengsel van tamelijk lange alkanen. Als op op die basis gaat zoeken valt er vast wel wat te vinden. Al die maffe namen zijn historisch interessant, en vaak moeilijk te duiden, maar chemisch blijkt het dan vaak helemaal niet zo spannend...

Zo kom je in M&R ook montaanwas en ozokeriet tegen. Vergelijkbare alkaanmengsels van andere bron. Ozokeriet is bijvoorbeeld een paraffinemengsel dat niet 'in de fabriek' uit aardolie gewonnen wordt maar als 'mineraal' in de natuur wordt gevonden - waar het ook door verdamping en andere fysisch-chemische processen uit aardolie is afgescheiden. feitelijk dus gelijk aan rilaanwas, maar dan van 'natuurlijke' oorsprong in plaats van uit de fabriek ;-)
 
Laatst bewerkt:

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
vanavond maar eens de pan van marie op het vuur gezet, ik heb maar een kleine hoeveelheid gemaakt om te proberen
de inhoud:
32 gram bijenwas
10,7 gram canubawas
36 gram terpetijn
20190525_220157.jpg
als eerste de bijenwas gesnipperd.
20190525_223118.jpg
de canubawas erbij, deze heel fijn gesneden.
20190525_224450.jpg
het hele zaakje in de pan van marie.
20190525_225644.jpg
en klaar.

inmiddels is het afgekoeld en klaar voor gebruik.
Ik heb wel het idee dat ik er meer terpetijn bij had moeten doen, het is nog redelijk hard, mag iets smeerbaarder worden denk ik.

Nu las ik dat sommige er ook gekookte lijnolie bijvoegen, maar wat voegt dit toe? het nut van de 3 gebruikte ingrediënten is mij wel duidelijk maar bij een (andere dan terpetijn)olie toevoegen nog niet.

tips zijn altijd welkom.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wassen liggen vooral op het hout omdat ze te dik zijn maar zelfs kaarsvet kun je in het hout laten trekken, als je het maar genoeg verwarmd
Je potje dus opwarmen en dan op een draaiende bank er in wrijven (frictie = warmtebehoud) trekt het er heel aardig in
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De was die ik gebruik is een zelf gemaakt mengsel van carnaubawas, tungolie en terpetijn. Zeker genoeg olie en terpetijn anders blijft het afgekoelde mengsel keihard. Afwerken gebeurd in veel dunne laagjes (tot 10 x), iedere keer met een dag tussen. Duurt wel even, maar het resultaat is een mooie lichtmatte glans. Na enkele weken nog een keer opwrijven.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nu las ik dat sommige er ook gekookte lijnolie bijvoegen, maar wat voegt dit toe? het nut van de 3 gebruikte ingrediënten is mij wel duidelijk maar bij een (andere dan terpetijn)olie toevoegen nog niet.

Olie:
- zoals al gezegd, betere indringing in het hout (hoewel je dat met voldoende terpentijn ook wel bewerkstelligt.
- drogende eigenschappen (polymeriseren van de olie), waardoor betere en langduriger bescherming van het hout
- zachtere consistentie van de boenwas bekomen (zoals je al aangeeft is het mengsel nu nog te hard. Dat ga je krijgen met alleen bijenwas en carnaubawas. Een zeker aandeel niet al te harde paraffine zou daarvoor al helpen, maar lijnolie zal het zeker nog veel beter maken.

Ik zou geen boenwas maken _zonder_ lijnolie...

Henk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.