Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 29

Onderwerp: zelf was maken

Maakt in principe niet uit. Terpentine is een aardoliedestillaat (met relatief veel aromaten), terpentijn is een oplosmiddel dat door destillatie uit boomhars gewonnen wordt en uit voornamelijk diterpenen bestaat. Die zijn over het algemeen niet aromatisch, maar verder ontlopen de toxicologische eigenschappen van terpentijn en terpentine elkaar niet veel. En ook de oplosmiddeleigenschappen niet. Terpentijn is een natuurproduct, is 'hernieuwbaar', en doet als oplosmiddel in drogende olie-mengsels enigszins mee met de polymerisatie, maar in een mengsel dat voornamelijk uit bijenwas en paraffine bestaat zal dat ook niet heel veel extras opleveren. Het zou mijns inziens dan ook voornamelijk een persoonlijke voorkeur zijn - functioneel maakt het volgens mij niet veel uit.

Kijk, dat is dan weer een mooie uitleg en aanvulling in dit draadje

Wetende dat jij wel iets meer begrijpt van dit soort dingen: wat zou jou ideale mix zijn om een was te maken op basis van bijenwas ?
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten

Wetende dat jij wel iets meer begrijpt van dit soort dingen: wat zou jou ideale mix zijn om een was te maken op basis van bijenwas ?
    Uitstekende vraag Jeroen!
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Ik lees mee. Heb de terpetijn al besteld.

Ik heb hier ook nog een mooi recept obv schellak, gekookte lijnzaadolie en alcohol. Het is van good old Capt. Eddie Castelin om zijn "O.B.'s Shine Juice" te maken: shinejuice.pdf
    Hij gebruikt dit ook vaker in zijn YT filmpjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten

Geen flauw idee ;-) Is erg afhankelijk van het precieze doel ook. Ik zou denk ik Mengen en Roeren er bij pakken (en nog een paar van die boeken) en kijken welke recepten aangeraden worden voor het beoogde doel (en welke ingrediënten bevatten die (nu nog) verkrijgbaar zijn. Zeker de oudere drukken van M&R bevatten veel ingrediënten die al lang niet meer (voor consumenten) te koop zijn, en soms ook inmiddels gewoon als te gevaarlijk worden beschouwd (asbest, PCBs)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Peatey Bekijk Berichten
    Ik heb hier ook nog een mooi recept obv schellak, gekookte lijnzaadolie en alcohol. Het is van good old Capt. Eddie Castelin om zijn "O.B.'s Shine Juice" te maken: shinejuice.pdf
    Hij gebruikt dit ook vaker in zijn YT filmpjes

Is een soort 'shellawax' - een friction polish. Is minder geschikt als gewoon afwerkingsmiddel, het heeft echt de hitte gegenereerd door de wrijving van het snelle draaien van de draaibank nodig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Geen flauw idee ;-) Is erg afhankelijk van het precieze doel ook. Ik zou denk ik Mengen en Roeren er bij pakken (en nog een paar van die boeken) en kijken welke recepten aangeraden worden voor het beoogde doel (en welke ingrediënten bevatten die (nu nog) verkrijgbaar zijn. Zeker de oudere drukken van M&R bevatten veel ingrediënten die al lang niet meer (voor consumenten) te koop zijn, en soms ook inmiddels gewoon als te gevaarlijk worden beschouwd (asbest, PCBs)
    In het boek van mengen en roeren zie ik zo ook "rilaanwas" in de diverse recepten voorkomen.
    Weet iemand hoe je daar vandaag de dag nog aankomt ?
    Het recept meubelwas :

Rilaanwas 8 dl
    Bijenwas 5 dl
    Paraffine 14 dl
    Lijnolie 3 dl
    Oplosmiddel 70 dl

Als ik google mag geloven, is dat een synthetische was van voorheen I.G. Farben.
    Rilanwachsder Firma ist ein bei 84—85° schm, synthet. Wachs für die Buntpapier-, Kohlepapier- u. Bunststiitfabrikation. Lanettewachs, ein Gemisch von Palmitin- u. Stearinalkohol, Faser- u. Spinnstoffe. Holz. Papier usw .emulgiert sich leicht in Seifen u. Türkischrotölen, Laneltewachs exlra enthält die zur Emulgierung nötige Fettsäuremenge zugemiseht u. die Marke SX enthält einen neutralen Emulgator.
    uit http://delibra.bg.polsl.pl/Content/2...934_Nr8_AB.pdf uit 1934.
    De kans dat je daar nog aan kan komen, lijkt me klein.

Forum Rechten