zelf was maken

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Laatst met een houtdraaier zitten praten, hij had zelf een soort van was/wax zelf gemaakt, daar zaten oa bijenwas en meen dat hij het over paraffine had.
Nu heb ik hierover het www geraadpleegd maar kan hier weinig over vinden.
Wie kan mij hier meer over vertellen?
Het goedje dat hij had was pasta-achtig, de bijenwas die ik heb liggen is een stick.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Bijenwas en carnaubawas langzaam oplossen (aubainmarie of op een elektrisch plaatje) in een pannetje met terpentijn (let op GEEN terpentine).
Alleen bijenwas kan ook maar geeft een te zwakke laag die kwetsbaar is. Carnaubawas wordt heel veel harder.
De exacte verhoudingen weet ik niet meer maar hier zijn een heleboel recepten: https://www.bitsandbees.nl/boenwas.htm
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Laatst met een houtdraaier zitten praten, hij had zelf een soort van was/wax zelf gemaakt, daar zaten oa bijenwas en meen dat hij het over paraffine had.
Nu heb ik hierover het www geraadpleegd maar kan hier weinig over vinden.
Wie kan mij hier meer over vertellen?
Het goedje dat hij had was pasta-achtig, de bijenwas die ik heb liggen is een stick.

ER zijn voldoende recepten voor dergelijke mengsels te vinden - zoek bijvoorbeeld eens op 'Mengen en Roeren'. Over het algemeen zijn het mengsels van bijenwas, paraffine, lijnolie en een al dan niet vluchtig oplosmiddel (terpentijn, citrusolie, wasbenzine - maakt allemaal niet zo veel uit).

Kokosolie zou ik niet gebruiken - daarmee blijft het zacht en smelten als de zon er op schijnt. Wassen zijn harder en lijnolie (of tungolie) harden zelf uit.

En dat mariabad is inderdaad niet noodzakelijk, maar wel verdomd handig om er voor te zorgen dat de handel niet verbrandt of in de hens gaat. Wassen en olie verhitten op een open vlam vraagt om veel ervaring en goede voorzorgsmaatregelen. Een elektrisch plaatje is al beter - maar ik zou persoonlijk toch altijd een waterbad adviseren (wat niet betekent dat ik het zelf altijd zou gebruiken - mijn blik met klassiek kettingvet gaat gewoon op een camping gaz brander...)
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
kijk voor bijenwas eens op imkershop.nl daar kan je voor een leuk prijsje was kopen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Ik heb bijenwas opgelost in zowel terpentine als terpentijn en beide gebruikt, geen probleem. Waarom zou ik geen terpentijn mogen gebruiken?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maakt in principe niet uit. Terpentine is een aardoliedestillaat (met relatief veel aromaten), terpentijn is een oplosmiddel dat door destillatie uit boomhars gewonnen wordt en uit voornamelijk diterpenen bestaat. Die zijn over het algemeen niet aromatisch, maar verder ontlopen de toxicologische eigenschappen van terpentijn en terpentine elkaar niet veel. En ook de oplosmiddeleigenschappen niet. Terpentijn is een natuurproduct, is 'hernieuwbaar', en doet als oplosmiddel in drogende olie-mengsels enigszins mee met de polymerisatie, maar in een mengsel dat voornamelijk uit bijenwas en paraffine bestaat zal dat ook niet heel veel extras opleveren. Het zou mijns inziens dan ook voornamelijk een persoonlijke voorkeur zijn - functioneel maakt het volgens mij niet veel uit.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kijk, dat is dan weer een mooie uitleg en aanvulling in dit draadje

Wetende dat jij wel iets meer begrijpt van dit soort dingen: wat zou jou ideale mix zijn om een was te maken op basis van bijenwas ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kijk, dat is dan weer een mooie uitleg en aanvulling in dit draadje

Wetende dat jij wel iets meer begrijpt van dit soort dingen: wat zou jou ideale mix zijn om een was te maken op basis van bijenwas ?

Geen flauw idee ;-) Is erg afhankelijk van het precieze doel ook. Ik zou denk ik Mengen en Roeren er bij pakken (en nog een paar van die boeken) en kijken welke recepten aangeraden worden voor het beoogde doel (en welke ingrediënten bevatten die (nu nog) verkrijgbaar zijn. Zeker de oudere drukken van M&R bevatten veel ingrediënten die al lang niet meer (voor consumenten) te koop zijn, en soms ook inmiddels gewoon als te gevaarlijk worden beschouwd (asbest, PCBs)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb hier ook nog een mooi recept obv schellak, gekookte lijnzaadolie en alcohol. Het is van good old Capt. Eddie Castelin om zijn "O.B.'s Shine Juice" te maken: Bekijk bijlage 87878
Hij gebruikt dit ook vaker in zijn YT filmpjes


Is een soort 'shellawax' - een friction polish. Is minder geschikt als gewoon afwerkingsmiddel, het heeft echt de hitte gegenereerd door de wrijving van het snelle draaien van de draaibank nodig.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Geen flauw idee ;-) Is erg afhankelijk van het precieze doel ook. Ik zou denk ik Mengen en Roeren er bij pakken (en nog een paar van die boeken) en kijken welke recepten aangeraden worden voor het beoogde doel (en welke ingrediënten bevatten die (nu nog) verkrijgbaar zijn. Zeker de oudere drukken van M&R bevatten veel ingrediënten die al lang niet meer (voor consumenten) te koop zijn, en soms ook inmiddels gewoon als te gevaarlijk worden beschouwd (asbest, PCBs)
In het boek van mengen en roeren zie ik zo ook "rilaanwas" in de diverse recepten voorkomen.
Weet iemand hoe je daar vandaag de dag nog aankomt ?
Het recept meubelwas :

Rilaanwas 8 dl
Bijenwas 5 dl
Paraffine 14 dl
Lijnolie 3 dl
Oplosmiddel 70 dl
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als ik google mag geloven, is dat een synthetische was van voorheen I.G. Farben.
Rilanwachsder Firma ist ein bei 84—85° schm, synthet. Wachs für die Buntpapier-, Kohlepapier- u. Bunststiitfabrikation. Lanettewachs, ein Gemisch von Palmitin- u. Stearinalkohol, Faser- u. Spinnstoffe. Holz. Papier usw .emulgiert sich leicht in Seifen u. Türkischrotölen, Laneltewachs exlra enthält die zur Emulgierung nötige Fettsäuremenge zugemiseht u. die Marke SX enthält einen neutralen Emulgator.

uit http://delibra.bg.polsl.pl/Content/20698/P-52_BandII_1934_Nr8_AB.pdf uit 1934.
De kans dat je daar nog aan kan komen, lijkt me klein.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.