Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Deurtjes schotten zolder

Hallo mede-forummers,

met de verbouwing van onze zolder heb ik 4 schotten aan de uiteinden van ons schuine dak gemaakt op een frame van vuren balkjes 45x45mm.
    Afgewerkt met underlayment 18mm dik en daarop gipsplaten van 1,2mm met afgeschuinde kanten.
    Nu heb ik mijn hoofd zitten breken over de deurtjes, deze heb ik bewust tot het einde gelaten omdat ik niet goed weet hoe ik dit nu het beste aan kan gaan pakken.

Kortom:
    - welk plaatmateriaal, soort & dikte, kan ik het beste gebruiken?
    - welk soort scharnieren is voor deze deurtjes geschikt?

Bijgevoegd een schematische tekening van het bovenaanzicht zoals het er nu voorstaat.
    Zal later nog wat foto's toevoegen van de situatie.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Deurtjes zolder.jpg
Bekeken:   331
Grootte:   27,6 KB
ID:        87825

Ik heb dat gemaakt met deurtjes uit vuren vloerdelen (MDF kan natuurlijk ook) vastgemaakt met magneetjes, je komt er toch niet vaak achter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simonklein Bekijk Berichten
    Ik heb dat gemaakt met deurtjes uit vuren vloerdelen (MDF kan natuurlijk ook) vastgemaakt met magneetjes, je komt er toch niet vaak achter.
    Zo hebben wij het bij ons zelf ook gedaan. Maar dat ligt er maar net aan wat je er achter wil gaan leggen en hoe vaak je er achter gaat komen.

SDG, Was je van plan om in de open ruimte twee deurtje te maken of één deur die naar een kant open zwaait?

Denk dat m’n voorkeur uit gaat naar de MDF oplossing. Gaat om één deurtje per opening. Welke dikte zou ik moeten aanhouden en welke scharnieren/magneten zijn het meest werkbaar?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk Berichten
    Denk dat m’n voorkeur uit gaat naar de MDF oplossing. Gaat om één deurtje per opening. Welke dikte zou ik moeten aanhouden en welke scharnieren/magneten zijn het meest werkbaar?
    18mm MDF 2 kanten schilderen tegen het kromtrekken en 4 lichte magneetsnappers moeten volstaan

Ja dat zou ik ook doen. Lijkt mij het meest makkelijke. Als je gewone reguliere scharnieren gebruikt dan moet je ze half in het underlayment gaan leggen en half in t gips. Dat lijkt me niet verstandig/sterk. Maar misschien is er iemand die hier een genius oplossing voor hebben. Ben wel benieuwd eigenlijk

Een deur met scharnieren zou ik alleen doen als je er ook een plint onder maakt. Anders schuift de onderkant van je deur over de vloer.
    Tenzij je de onderkant van je deur een centimeter hoger maakt. Maar dat is meestal niet zo netjes.

Met magneten laat je de deur op de grond rusten, dus ze hoeven het alleen overeind te houden.
    Ik gebruik voor dit soort doeleinden altijd van die witte deur magneten. Met het metalen plaatje op het deurtje en het witte plastic met magneet aan het frame.
    Je kan in de 45 x 45 staanders wat ruimte hakken, zodat de magneet houder binnen het hout valt. Dan kan je die er niet afstoten als je een grote koffer of doos in de ruimte wil schuiven.
    Groeten, Raymond

Forum Rechten