Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: geleidingsrails ?

geleidingsrails ?

hallo,

ik ben er nog niet uit of ik een degelijke zaagtafel ga kopen, ik zou wel willen, maar wil geen supergoedkoop ding kopen dat een week later stuk is.

daarom een paar vragen en opmerkingen

1)ik kan een simepele geleider maken voor een cirkelzaag.
    a) je koopt een plaat mesoniet,
    b) je zaagt 10cm ongeveer parrallel aan een de lange zijde
    c)dan zaag je nog een stuk van (10cm+breedte zoolvoet cirkelzaag)
    d)dan plak je het stuk van 10cm op het bredere stuk
    e)dan zet je je cirkelzaag op het de stukken mesoniet: tegen het bovenste stuk en op het breedste stuk
    f)dan zagen: dan heb een geleider

maar ik zou graag een geleider maken zoals festool, een geleider die eigenlijk vastzit aan de machine.

daarnaast zou ik graag een parrallel geleider maken zoals die van festtool

al deze zaken zou ik graag uit alu profielen maken. een mooi voorbeeld hiervan (toegepast op een zaagtafel weliswaar)

deze laatste foto komt van een url : http://lumberjocks.com/Hutch/blog/2740
    daar zie je ook hoe het ding is opgebouwd en waar hij zijn materiaal haalt.

ik ben op zoek naar
    a)mensen die dit al gebouwd hebben en een goed design hebben
    b)een winkel waar je al die profielen kan krijgen. Blijkbaar zijn dat "constructieprofielen".

merci

Re: geleidingsrails ?

Hallo Fille

Ik weet niet of dit is wat je zoekt maar kijk er maar eens.

http://www.damencnc.com/index1.php?PHPS ... &langId=NL

Hartelijke groet Hugo

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armadaman
    Hallo Fille

Ik weet niet of dit is wat je zoekt maar kijk er maar eens.

http://www.damencnc.com/index1.php?PHPS ... &langId=NL

Hartelijke groet Hugo
    Hoi Hugo,

Wat ben ik blij met deze post!! Ik ben al zo lang op zoek naar een bedrijf dat 'professionele meccano-onderdelen' verkoopt. Dit is helemaal geweldig!

@lex

afhankelijk wat voor werk je doet

als je veel groote stukken board inkoopt, 2400 bij 1200 dan is een festool /mafell (VEEEEEEEEEEEEL) beter dan om deze op de zaagtafel te gooien (tenzij) je een slider op de zaag tafel hebt.

als je alleen kleine stukken hout zaagt, en het gaat om super precisie dan is een zaagtafel beter.

als je het veroorloven tja dan is beide beter

Ik heb een pkf255 met slider en een bosch gts10 (die kan je mee overal mee heen slepen)

natuurlijk kan je ook een geleiderails maken. maar de precisie van een mafell of Festool is subliem en ze hebben een ingebouwde splinterguard

Je legt de rails op de zaaglijn en klaar is kees, je hoeft ze niet eens vast te klampen omdat de rubber strip aan de onderkant ervoorzorgt dat ze goed blijven liggen.

Ik heb de klemmen geloof ik maar twee/drie keer gebruikt

Ik wil hier wel een kanttekening bij maken hoor. Die festool geleide railsen zijn idd erg mooi, MAAR...

Neem er maar eens een paar nieuw uit doos. en kijk eens hoe recht ze zijn... dat valt vies tegen. Althans niet wat ik ervan verwacht. 90 euro voor een strip alu, dan mag je toch wel verwachten dat het in het midden geen lichtspleet vertoont.

Ik neem aan dat je hem op zijn zijkant zet en dan op de rubber strip

What voor lengte heb je dan de 2100 of langer, en hoe weet je dat het materiaal waartegen je hem aanhout niet krom is

en wie zegt dat de rubber strip niet een beetje ingedeukt is in het midden

Indien ze echt krom zijn, gewoon terug sturen, Festool heeft een hele lange garantie

en ook een diefstal garantie. daar betaal je ook voor hoor!!

ik ga er even vanuit dat een HR++ glasplaat en een hardstenen aanrecht redelijk vlak zijn.

Idd , met de rubberen strip na de eerste zaagsnede ertegen aan gezet. Je zaag volgt echter het profiel en dat vind je terug in de strip. Ze zijn gewoon niet zo recht als je zo verwachten... Ook niet nieuw uit doos. Ga maar eens op het FOG forum kijken, daar zijn er nog meer die die conclusie trekken.

Ik neem aan dat het de korte rail is (gezien de 90 euro) :lol:

Ik verdedig Festool helemaal niet hoor, maar het vergelijk en de conclusie moet wel goed zijn

als het 2/3mm op de korte lengte is, tja dan vindt ik dat onacceptabel

Ik heb sinds 2 weken de ts 55 met geleiderails gekocht en heb zojuist nog even gekeken naar de geleiderails. Ik hield de 2 rubberen strips tegen elkaar en ik kon toch geen 'lichtkier' ontdekken in het midden. Mijn rails hebben overigens niet de oude zwarte rubberen strook maar een doorzichtige. Misschien dat deze rails een zo gezegde nieuwe serie zijn en hier geen last van hebben?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mcluma
    Ik neem aan dat het de korte rail is (gezien de 90 euro) :lol:

Ik verdedig Festool helemaal niet hoor, maar het vergelijk en de conclusie moet wel goed zijn

als het 2/3mm op de korte lengte is, tja dan vindt ik dat onacceptabel

uhm euh.... das dus de lange hoor... 140 cm en 3 mm in het midden. maar goed.

Forum Rechten