Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Pocket hole jig van Aliexpress

Hallo allemaal,

Op aanraden van een collega toch eens pocket holes geprobeerd.
    Op Aliexpress heb ik deze gekocht:
    Pocket hole jig

Er worden er een hoop aangeboden, dus het is een beetje lastig door de bomen het bos te zien, maar deze verkoper kun je betalen met Paypal en is gratis verzending.
    Verzendtijd was ongeveer 8 dagen, volgens ij tussen tijd van order en ontvangst iets van twee weken.

Er zit een lange bit bij PH1, een boor met zeskant aansluiting en een normale boor, een paar collets voor diepte instelling. Er zat bij mij nog een getrapte boor bij, met een diameter van 9mm, past niet dus, onbegrijpelijk waarom die erbij zat. Verder nog een zakje met een paar schroeven en van die afdichtpluggen (die niet lekker passen).

Het jig zelf ziet er heel goed uit, blauw geanodiseerd aluminium, met plastic insert, stalen boorbussen, en een verstelbare afstandhouder met schaalverdeling. Netjes verpakt in een doosje met passend schuim.
    Ziet er echt heel goed uit, werkt ook prima, vanmiddag een frame voor een tafeltje in elkaar gezet als testje.
    Kan me nu wel voorstellen dat iets met een klem om panelen te klemmen, zoals die Kreg K4, handig is.

Aanrader, al is het maar om een jig of zo in elkaar te zetten.

Wat me overigens opviel, is dat in ieder geval met mijn kleine schroefmachine, het bit echt niet zo lang hoeft te zijn, zelfs met een wat langere bithouder kon ik er prima bij. Toen de bijgeleverde schroeven op waren, ben ik overgegaan op reguliere (verzonken) houtschroeven 3.5x30 en 4x35, werkte ook prima.
    Dus je zou kunnen gaan voor een versie die alleen de jig en de boor heeft, en goedkoper is.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik zou je afraden verzonken schroeven te gebruiken. Het hout kan er door splijten. Gebruik bolkopschroeven. Voor noodgevallen kun je een stalen onderlegring onder een verzonken schroef toepassen. Door de schuinte van het verzonken deel druk je het hout uit elkaar. Wolfcraft leverde mij ook verzonken schroeven bij z'n potgatenmal maar die heb ik niet gebruikt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Ik heb ook slechte ervaringen met de combi pocket hole jig en verzonken schroeven. Pocket hole schroeven hebben een vergroot plat vlak onder de kop, die de verbinding goed strak kunnen trekken. Ik ben een keer de fout in gegaan doordat ik blind een volgende schroef pakte...ik kwam erachter toen m’n verbinding krak zei bij het splijten.....
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Ja, verzonken is niet ideaal, maar ik heb ook nog geen schroeven gevonden (anders dan Kreg) die makkelijk te koop zijn, voor niet al teveel geld, bij een bouwmarkt oid (tips?).

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    In noodgevallen kun je onderlegringen gebruiken maar bolkopschroeven zijn naar mijn weten goed verkrijgbaar in Nederland en overzeese gebiedsdelen.

Mijn ervaring/oplossing:
    Ik heb dezelfde jig.
    Zelf heb ik bij de Hornbach een zakje ringetjes afgewogen welke ik onder elke "gewone" schroef doe. Bij demontage blijft het ringetje vaak wel achter in de hole. Één enkel ringetje vebuigt makkelijk naar de vorm van de tapse onderkant van de schroeven. Je zou er 2 kunnen gebruiken..
    Door het ringetje vergroot je wel het aandruk oppervlak.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

GereedschapPro heeft er ook van UJK.

Goede tips, bedankt!

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten