Pocket hole jig van Aliexpress

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Hallo allemaal,

Op aanraden van een collega toch eens pocket holes geprobeerd.
Op Aliexpress heb ik deze gekocht:
Pocket hole jig

Er worden er een hoop aangeboden, dus het is een beetje lastig door de bomen het bos te zien, maar deze verkoper kun je betalen met Paypal en is gratis verzending.
Verzendtijd was ongeveer 8 dagen, volgens ij tussen tijd van order en ontvangst iets van twee weken.

Er zit een lange bit bij PH1, een boor met zeskant aansluiting en een normale boor, een paar collets voor diepte instelling. Er zat bij mij nog een getrapte boor bij, met een diameter van 9mm, past niet dus, onbegrijpelijk waarom die erbij zat. Verder nog een zakje met een paar schroeven en van die afdichtpluggen (die niet lekker passen).

Het jig zelf ziet er heel goed uit, blauw geanodiseerd aluminium, met plastic insert, stalen boorbussen, en een verstelbare afstandhouder met schaalverdeling. Netjes verpakt in een doosje met passend schuim.
Ziet er echt heel goed uit, werkt ook prima, vanmiddag een frame voor een tafeltje in elkaar gezet als testje.
Kan me nu wel voorstellen dat iets met een klem om panelen te klemmen, zoals die Kreg K4, handig is.

Aanrader, al is het maar om een jig of zo in elkaar te zetten.

Wat me overigens opviel, is dat in ieder geval met mijn kleine schroefmachine, het bit echt niet zo lang hoeft te zijn, zelfs met een wat langere bithouder kon ik er prima bij. Toen de bijgeleverde schroeven op waren, ben ik overgegaan op reguliere (verzonken) houtschroeven 3.5x30 en 4x35, werkte ook prima.
Dus je zou kunnen gaan voor een versie die alleen de jig en de boor heeft, en goedkoper is.
 

WR1944

Oud hout
Ik zou je afraden verzonken schroeven te gebruiken. Het hout kan er door splijten. Gebruik bolkopschroeven. Voor noodgevallen kun je een stalen onderlegring onder een verzonken schroef toepassen. Door de schuinte van het verzonken deel druk je het hout uit elkaar. Wolfcraft leverde mij ook verzonken schroeven bij z'n potgatenmal maar die heb ik niet gebruikt.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb ook slechte ervaringen met de combi pocket hole jig en verzonken schroeven. Pocket hole schroeven hebben een vergroot plat vlak onder de kop, die de verbinding goed strak kunnen trekken. Ik ben een keer de fout in gegaan doordat ik blind een volgende schroef pakte...ik kwam erachter toen m’n verbinding krak zei bij het splijten.....
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ja, verzonken is niet ideaal, maar ik heb ook nog geen schroeven gevonden (anders dan Kreg) die makkelijk te koop zijn, voor niet al teveel geld, bij een bouwmarkt oid (tips?).
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Mijn ervaring/oplossing:
Ik heb dezelfde jig.
Zelf heb ik bij de Hornbach een zakje ringetjes afgewogen welke ik onder elke "gewone" schroef doe. Bij demontage blijft het ringetje vaak wel achter in de hole. Één enkel ringetje vebuigt makkelijk naar de vorm van de tapse onderkant van de schroeven. Je zou er 2 kunnen gebruiken..
Door het ringetje vergroot je wel het aandruk oppervlak.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Net gevonden, bij Karwei hebben ze naast de timmerpanelen van CanDo ook een plastic, niet verstelbare pocket hole jig. Maar ook schroeven voor pocket hole verbindingen, 4x30, grove draad, vlakke kop, Pozidriv (2, denk ik).
Voor als je op zondagmiddag aan het klussen bent en je schroevenlade is ineens leeg :)
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Is Silverline wat qua merk? (beetje off topic..)

Ik heb een schaaf van Silverline, doet wat die moet doen, zool goed vlak en makkelijk mee te werken. Was iets van 40euro geloof ik op Amazon.de. Verder wat handgereedschap als zaagjes en hammers van Silverline. Voor de prijs die je ervoor betaalt is het geloof ik een redelijk merk.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Heel veel verschillende (kleine) dingen, waaronder twee T-bar clamps (alhoewel dat niet echt mooie dingen zijn zo te zien, maar goed, ik heb er dan ook vrijwel niks voor betaald), een machineklem (ook niet een heel fraai ding, maar wederom, ongeveer 8 euro), diverse diamant slijpsetjes, een glasdrager, tandartshaakjes, Bench Dogs... Ik kreeg van een aantal producten ook nog eens twee stuks terwijl ik er eentje had besteld, ik denk dat ze die toko echt snel leeg wilden hebben ;)
Ben benieuwd wat je gekocht hebt, de winkel is al aardig leeg.
 

Timon

Nieuw lid
31 jul 2015
7
0
Om even terug te komen op de Pocket hole jig. Waarom heb je daar aparte schroeven voor nodig en zijn bolkop schroeven niet goed?
De speciale schroef heeft een iets bredere kop maar maakt dat in werkelijkheid nu echt zo veel uit?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
De kop aan de bovenkant maakt niet zo veel uit, maar ze moeten niet verzonken zijn, want dan wordt het hout uit elkaar gedrukt, en kan het splijten (zelf had ik er geen last van maar dat is geen garantie). Omdat er met de pocket hole jig een kamertje gemaakt wordt met een vlakke bodem, is het het beste om daar een schroef te gebruiken die niet verzonken is maar een platte onderkant heeft. Het formaat van de schroefkop maakt wel wat uit, maar ik weet niet hoeveel je er van merkt. Een standaard bolkop schroef van 4mm heeft een kopdiameter van 8mm, in die pocket holes past iets van 9mm (met wat speling, de boor is 9.4) da's een verschil aan oppervlakte van 13vierkante millimeter, 20%, tsja, hoe zwaar worden de verbindingen belast?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.