restauratie Boesch 560

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Beste Luc,

Geeft niets al die vragen,, daar is dit forum voor, en het is leuk om te delen.

CPES heb ik aan de binnen en buitenkant gebruikt. Op het nieuwe hout van de bodem bijvoorbeeld voor het aanbrengen van de bilgeverf.
Zoals je misschien hierboven gelezen heb, volg ik het boek van don danneberg. Hierin staat deze methode precies uitgelegd. Op de site's http://www.rotdoctor.com/products/cpes.html
en http://www.smithandcompany.org/CPES/index.html vindt je ook veel info.
Ik heb heb bested in zweden bij http://www.lignu.nu/shop/

Ik heb van de romp 1 gang vervangen. Het ontweringswater heb ik gebruikt alleen op het originele hout.
De 3m 5200 wordt niet hard maar blijft elastisch. Het idee is dat dit het uitzetten en krimpen van het hout opvangt.

FF gegoogeld op forslund, mooie lijn. lijkt erg op Petterson.. (dit is misschien vloeken..?)
 

Luc-winters

Nieuw lid
28 aug 2012
9
0
Hallo Paul,

Bedankt voor je snelle reactie,
Ja het is inderdaad een mooie lijn, ik zal vanavond proberen een foto te laden.
Ik heb het boek ook, en heb verschillende sites bezocht,
Maar het was me niet helemaal duidelijk of de romp aan twee kanten behandeld moest worden.
Je vind op het net veel verschillende meningen hierover,
Veel mensen schrijven dat beide kanten behandelen ervoor zorgt dat het hout niet meer kan ademen.
Hier zit ik het meest over te dubben, aangezien de meeste boten ook aan de binnenzijde worden gelakt/geschilderd.


Zo gaandeweg komen er steeds meer vragen,
Nu ik er over na denk, misschien moet ik zelf maar een draadje openen met al mijn vragen,
Zal vanavond eens even serieus achter de computer gaan zitten.

Ik vond jouw bouwverslag erg interessant om te lezen,
Bedankt voor de heldere uitleg en beschrijving.
En blijf vooral schrijven over het project, ik lees mee.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
hier een foto update van het lakken. Eerst de binnenkant van het dek 2 x gelakt, hierna de buitenrand ingekleurd en ook 2 x gelakt.
De hele romp zit er nu 2 x in. Morgen scotchbrite er overheen en een nieuwe laag. Na 3 lagen (voorzichtig) waterproof schuren 320 en
weer 3 lagen opbouwen.

2.jpg
3.jpg
1.jpg
4.jpg
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
De boot uit z'n lakhok gehaald en weer in mijn werkplaats gezet. Nu al het chroom aan het monteren om de gaatjes voor te boren en te controlleren op compleetheid.
Hierna kan alles weg om verchroomd te worden. Komende winter het onderwaterschip en binnenkant afmaken. Volgend voorjaar het lakwerk afmaken en hopelijk varen!

7 lagen.jpg
 

Luc-winters

Nieuw lid
28 aug 2012
9
0
Ziet er geweldig uit. Nog even een vraagje, verkleurt het hout door het gebruik van cpes? (heb je misschien foto's van voor en na behandeling?)
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Nou paulv ik heb de site nog eens bekeken, de boot begint steeds meer te glimmen het wordt erg mooi. gr placebo
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Beste Luc,

Het hout wordt niet echt anders van kleur. CPES is, als de 2 componenten gemengd zijn, licht goud doorzichtig.
Het lijkt als een sterk verdunde laklaag die er op zit.
Als je naar de foto's van m'n post op 13-8 op pagina 4 kijkt zie je foto van het achterdek waarbij de binnenrand behandeld is en de buitenrand niet.
Ook op de foto met de zwemtrap zie je dat de onderste rand, waar het onderwaterschip is, al behandeld is.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Zo, eindelijk weer een post!

Nu het qua werk weer wat rustiger wordt kom ik weer aan m'n eigen boot toe.
De afgelopen tijd bezig geweest met:

messing hoeklijn.jpg
* het monteren van messing hoeklijn op de overgang van bodem naar zijkant. De onderwaterprimer
aan de zijkant aangebracht met een overlap over het lakwerk.

banken erin.jpg
* Nieuwe zijpanelen gemaakt uit 4 mm multiplex welke bekleed worden. Alle banken en stoelen erin gezet en 2 stofferders
laten komen om offerte's te maken voor het vernieuwen van het interieur.
( ik ben trouwens erg benieuwd naar deze offerte's. Het zal wel een aanzienlijk bedrag zijn. Wat dat betreft zitten in de eindfase
wel de grootste uitgaven n.l. stoffering, opnieuw verchromen van het beslag, de revisie van de motor en een nieuw dekkleed.)

geschuurd.jpg
* De romp met de machine en korrel 320 weer helemaal vlak geschuurd. De lak, er zitten nu 8 lagen op, is de afgelopen maanden lekker uitgehard.
Het weinige stof en een enkel zakkertje eruit geschuurd en nu klaar voor de volgende +/- 10 lagen. Volgende week weer een nieuwe laktent bouwen en aflakken maar.

Ik heb voor het schuren trouwens een voor mij nieuw soort schuurpapier gebruikt welke mij door een kennis aangeraden werd.
Het is Mirka abranet passend op m'n festool RTS 400. Loopt niet snel vol en gaat lang mee.
 
Laatst bewerkt:

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
ff een update, anders denken jullie misschien dat er niks meer gebeurt,,

Voor ik begonnen ben met lakken heb ik eerst de zwemtrap op de spiegel gelijmd. Erg getwijfeld of ik dit
nu zou doen, of pas net voor de laatste laklaag. Het voordeel om het nu te doen is dat je mooie gevulde hoeken krijgt
waar de zwemtrap de speigel raakt. Het nadeel is natuurlijk dat het schuren en lakken veel lastiger is dan bij losse onderdelen.

trap.jpg

De afgelopen weken weer 4 lagen lak aangebracht. Na de 3e laag weer machinaal geschuurd en de romp en het dek waren nu bijna "vol".
De laatste laag nu eens helemaal met de kwast aangebracht. Dan breng je 600 ipv. 500 ml. lak op per laklaag. Het is wel wat lastiger om
het egaal aan te brengen dan met de roller opbrengen en nakwasten.

lakken 1.jpg
lakken 2.jpg
chroom 5.jpg

Verder heb ik de motor weggebracht voor revisie, het chroom is naar en verchromerij en de bekledingspanelen en stoelen naar de stoffeerder.
Flink schot in de zaak dus.

Tot de volgende update..
 

robertv

Nieuw lid
13 feb 2013
5
0
beste Luc,

ik las dat je de buitenrand van het dek hebt ingekleurd. Ik wil dat voor mijn bootje ook doen maar zou graag weten hoe je dat doet en waarmee?
Ook nog een vraag waar ik mee zit is het verkleuren van het mahoniehout door de zon. doe je er bij verkleurd hout lak over dan wordt het mooi donker rood bruin maar schuur je het eerst dan wordt het flets wat ik minder mooi vind. heb je daar ervaring mee en evt tips? hoop dat je me kan helpen!
Groet Robert
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Beste Robert,

Voor de inkleuring heb ik kleurbeits gebruikt welke ik bij boesch nederland gekocht heb. Dit om de juiste kleur voor het model te krijgen.
Er zijn ook kleurbeitsen van andere merken, ik heb b.v. ook de epifanes mahoniebeits al gebruikt en die werkt ook prima.
Je kan het wel lakken als het verkleurd is, maar als je vanaf kaal hout begint, met kleuren en dan lakken, heb je wel een egaal gekleurd oppervlak.

groet, Paul (niet Luc)
 

robertv

Nieuw lid
13 feb 2013
5
0
Beste Robert,

Voor de inkleuring heb ik kleurbeits gebruikt welke ik bij boesch nederland gekocht heb. Dit om de juiste kleur voor het model te krijgen.
Er zijn ook kleurbeitsen van andere merken, ik heb b.v. ook de epifanes mahoniebeits al gebruikt en die werkt ook prima.
Je kan het wel lakken als het verkleurd is, maar als je vanaf kaal hout begint, met kleuren en dan lakken, heb je wel een egaal gekleurd oppervlak.

groet, Paul (niet Luc)

Hoi Paul,

Bedankt voor de snelle reactie! Klinkt goed die Epifanes beits. ik denk die te gaan proberen. Weet jij of die met een 2k lak, double coat dubbel UV van de IJssel, overgeschilderd kan worden? Heb jij het midden deel van het dek helemaal niet ingekleurd? ziet er allemaal prachtig uit op de foto's. Vragen-vragen maar je helpt me wel hoor.

Groet Robert
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
hoi Robert,

Het midden deel van het dek is inderdaad helemaal niet gekleurd. Hieronder ff de gegevens van de epifanes beits.
Je kan met de door jou genoemde lakken overheen. Succes!

Beschrijving:
Een sneldrogende impregnerende houtbeits voor het aankleuren van verbleekt of vergeeld (mahonie-) hout, voorafgaand aan het aanbrengen van een vernissysteem.
Geeft hout een warme dieprode mahoniekleur. Voor een intensere mahoniekleur kunnen tot maximaal 3 lagen op het kale hout worden aangebracht.
Overschilderbaar met zowel Epifanes ééncomponent vernissen, zoals bijv. Epifanes Blanke lak en Epifanes Hardhoutolie als Epifanes tweecomponenten Poly-urethane Hoogglans blank.
Tevens kan Epifanes Mahoniebeits tot max.10% aan ( één– of tweecomponent) vernis worden gevoegd. Zo wordt een mahoniekleurige lak gecreëerd.

Toepassing:
Kleurzettende beits voor nieuw en bestaand houtwerk, binnen en buiten boven de waterlijn.

Kwastverwerking:
Niet verdunnen

Overschilderbaar:
Na 2 uur bij 18°C.

Overschilderbaar met:
Alle Epifanes 1- en 2 component vernissen

Uitstrijkvermogen:
5 m2/l
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
De afgelopen maanden besteed aan het aanbrengen van de laatste 10 lagen lak. Er zitten nu 18 lagen op en dit moet genoeg zijn. Ik laat 'm een paar maanden uitharden waarna de boot gepolijst kan worden.
De komende tijd besteden aan het opbouwen van de boot, te beginnen met de bedrading, schroefas en dergelijke.
Tevens afgelopen zaterdag m'n verchroomde beslag opgehaald. Ziet er weer uit als nieuw! Helaas zitten er in de volgende stappen weinig houtbewerkings handelingen. Maar ik blijf posten tot de boot klaar is.

okt2013.jpg
okt2013 (1).jpg
 
Laatst bewerkt:

robertv

Nieuw lid
13 feb 2013
5
0
Hoi Paul, Wat een spiegel! Niet te geloven wat strak. daar durf je bijna niet meer mee te varen. stel je voor dat een meeuw ...... Succes met het afbouwen! ik blijf volgen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wow! Mooi!
Ik schrok wel van de onderkant/zijkant tot ik besefte dat het het grind is wat er in weerspiegeld :p .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.