restauratie Boesch 560

fjaveldkamp

Actieve deelnemer
18 feb 2011
43
22
Bedankt voor je reactie. Ik laat mijn gedachten er nog eens over gaan. Na een paar nachtjes slapen valt meestal wel het kwartje en kan je gerust verder gaan op de weg die je dan kiest.

Succes verder.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Nu het weer winter wordt weer wat meer tijd om aan de boot te besteden. Sinds de laatste post zeker wat gedaan.... het framewerk voor het dek opnieuw vastgezet en uitgelijnd, schroefasdoorvoer gemaakt, messing hoeklijn op de overgang tussen onderwaterschip en romp aangebracht, uitvulstukken voor de zijpanelen gemaakt en de bodem 2 x in de bilgeverf gezet.
Nu begonnen aan het maken van de dekken uit multiplex gefineer met 2,5 mm kwartiers mahonie.
Eerst het passen en de nerf proberen uit te lijnen, hierna lijmen en de groeven frezen voor de essen inleg.

Gisteren een proefstukje gefreesd. Het recht frezen gaat prima met een festool geleider welke ik met 2 lijmklemmen vastzet. Het enige nadeel is dat ik om de rechte banen op het voordek frezen een lange geleider moet kopen :D .

hieronder nog wat foto's van de voortgang.

Attached files
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Vandaag het achterdek gelijmd en gepropt en het gefreesde proefstuk als test ingelegd met vuren latjes.



Tevens een andere manier van beslag monteren geprobeerd. Origineel zit het beslag vast met "gewone" schroefjes. Ik wil dit nu vastzetten met zg. rampamoeren. Deze draai je in het hout waarna je het beslag met boutjes vast kunt zetten. Volgens mij voorkom je hierdoor dat je schroefgaten na een aantal keren uit en indraaien uitgelubberd zijn of "dol" draaien. Het beslag zal er toch ong. elke 2 jaar afgaang om een nieuwe laklaag aan te brengen.
Ziet iemand hier nadelen in?




Attached files
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
dan moet je wel kijken voor de rvs rampamoeren. Alternatief is een te groot gat boren, en opvullen met ingedikte expoy. Eenmaal hard kan je daarin draad tappen.
 

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
Sorry dat ik zo maar kom binnevallen :oops:

Is beter van niet, Paul.
Jazeker is het een prima oplossing om een versleten schroefgat op te knappen en uiteindelijk zit het vaster dan met een schroef, op de langere termijn.
Maar voor jou toepassing minder geschikt.

Ik zie een verchroomde opstap dus je moet gaat voorboren in je dek, door het fineer.
Zoals je ziet heeft de rampa een zgn grove spoed dus na zuiver voorboren gaat hij met vrijveel kracht op z'n plaats en daar zit nou juist het mogelijke probleem..
Je brengt spanning aan op die plaats en dat moet je zoveel mogelijk voorkomen.
Zo een dek kan in de zon gloeiend heet worden, je stap op het stepje en krak.

Ook is het zo dat je het boutje strak moet aandraaien, te strak eigenlijk voor deze toepassing.
Een schroefje, en in vers hout, trekt zichzelf wel aan, een boutje niet. Dat moet of strak of met een contra moer.

Ik heb gezien hoe ze dat op 'de Kaag' doen, je weet wel waar....

Uitgelubberde gaatje uitboren, nieuw houtje erin lijmen en opnieuw uitboren en weer vastschroeven.

Sommige klassieke retauratie methoden moet je niet willen veranderen, toch?

Jan
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
nee,, sommige dingen moet je zeker niet veranderen!! Maar je moet er ook niet blind op gaan.
Het uitboren en een propje erin lijmen is ook niet zoveel werk.
Dank je voor je uiteenzetting ik ga er maar eens een nachtje over slapen.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
ik kon me niet meer bedwingen en heb vanmiddag 3 groeven gefreesd en ingelegd met essen latjes.
Het resultaat is prima. De latjes zitten er mooi strak in. Na het lijmen, drogen en tot op zo'n 2 mm hoogte afschaven van de latjes heb ik ze met een schraapstaal vlak geschraapt. Gebruik ik dat ding ook eens..



Attached files
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
De gaten geboord om het beslag te monteren. (Lekker met de Top 2000 op de achtergrond)..
Wanneer al het beslag "gepast" is kan het eraf en opnieuw verchroomd worden.



Attached files
 

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
Ja, goeie muziek helpt. :D

Ik ben jaloers... :mrgreen:
Zie al helemaal voor me hoe zo een glim dek eruit ziet met nieuw verchroomd beslag. heb je alles nog er bij?

Hier in de buurt varen redelijk wat type's 510 maar jouw type niet eerder live gezien. Pracht boot!
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Hij is helemaal compleet in originele staat. Alle chroomdelen enzo aanwezig.
Ik van de boesch fabriek een copy van de originele verkoopfactuur uit 1963, alles wat hierop
genoemd staat zit er nog op of bij. Zelfs de originele chomen naamletters van de 1e eigenaar.

De hele binnenkant, tussen de romp en de bekleding, zat rondom volgestopt met piepschuim (ook
dit stond op de factuur). Het is/was blijkbaar in zwitserland een vereiste om, ook als de boot lek raakt,
hem drijvend te kunnen houden. Deze fabrieksoptie doe ik er maar niet meer in..

De 560 is inderdaad niet zo'n veel voorkomende boesch. De 510 is de meest gangbare en verkochte boot.
Ik vond deze indeling leuker en vooral de vorm van deze gangengebouwde 560 is mooier dan de 510.

groet, Paul



Attached files org factuur 560_1.tif (309.5 KB)
 

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
Best wel zeldzaam dus, mooi hoor.
Inderdaad heeft deze een meer gebogen boeg dan de 510, veel meer curve.
Bij langzaam varen geeft dat ook een prachtige waterverplaatsing en ik denk dat het ook rustiger vaart, op snelheid, dan een (met respect) platen boot.

Heb je misschien plaatjes van het interieur?

Goed weekend allemaal en een goed nieuwjaar gewenst!

Jan
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Beste Jan,

Allereerst, voor iedereen natuurlijk, de beste wensen voor 2012..
Hieronder de indeling van de boot. Ik kon van de mijne geen goede foto vinden dus dit
is een zusterschip.. De boot heeft de volgende indeling: voorin 2 losse stoelen, daarachter
tegen de motorkist een 2 zits bankje en achterin een 3 zits bank. tevens kunnen door een uitklapstuk,
wat er bij deze niet opzit, de kussen op de motorkist verlengd worden tot een zonnebed.

Wat ik bij deze indeling het voordeel vindt is dat je van voor naar achter kunt lopen. Bij de 510 modellen
zit er een brug achter de voorbank waar je overheen moet klimmen. De mijne heeft ook deze blauw / witte kleurstelling. Ik twijfel nog of ik dit weer zal doen of dat ik het helemaal (gebroken) wit maak.

groet, paul



Attached files
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Mooi stukje vakwerk paulv,ik persoonlijk zou ook gaan voor de doorloop naar achter.
Leuk dat de aankoop bon nog bestaat!.
succes verder. gr placebo
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Vandaag maar een hulpstukje gemaakt om de ingelijmde strookjes essen af te frezen.
Dit is een stuk sneller dan schaven. Door de minimale speling tussen het hulpstuk en het strookje
is het risico op uitbreken / splinteren van het essen nagenoeg niet aanwezig. Ik Frees ze af tot op
+/- 0,3 mm boven het oppervlak af waarna ik ze vlak schraap.



Attached files
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Het voordek is nu ook klaar. Zodoende is het "houtwerk" zo goed als klaar en kan het
langdurige schuren beginnen :?

Maar eerst 4 weken USA!!! :cool:



Attached files
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Laatste tijd door werk niet erg veel tijd gehad voor de boot :cry:
Ik heb wel de romp in model geschuurd met de rotex vanaf korrel 60 met 20 oplopende tot 180.
Hierna de romp met ontweringswater behandeld om een wat gelijkmatigere kleur te krijgen.
Nu de romp met de hand strokend aan het schuren vanaf 80 met 20 oplopend tot 180.
Hierna inkleuren, sealen met impregneer epoxy (CPES) en lakken met stoppani classic yacht UV.
Ik moet hiervoor nog wel even een "stofarme" ruimte maken.




Attached files
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Nu is het echt bijna zo ver..:rolleyes: Hele romp geschuurd, tot 180 strokend, daarna nat geschuurd met 220.
Hierna de delen die niet gekleurd moeten worden geimpregneerd met epoxy (CPES) en de trap en sprayrails gemonteerd.
Hoop volgende week in te kleuren en de eerst lak er op te smeren..

nat schuren.jpgdek.jpgtrap_spray.jpg
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Vandaag de boot uit de werkplaats in een gemaakte lakplaats gezet.
Eerst alles maar eens stofzuigen en afplakken. Daarna kleuren!

1.jpg
2.jpg
 

Luc-winters

Nieuw lid
28 aug 2012
9
0
Hallo paul,
Eerst petje af voor het mooie resultaat tot nu toe!!

Dan een paar vragen:
Hoe heb jij cpes toegepast? Alleen buitenkant, of ook aan de binnenzijde? Wat zegt de gebruiksaanwijzing?
hoe is dit tot nu toe bevallen?
Heb je hier een leverancier voor?
Ik ben zelf sinds kort bezig met het opknappen van een zweedse Forslund,
En denk er over om ook cpes te gebruiken.
Heb jij het ontweringswater op oud of nieuw hout gebruikt? Ik heb nl wat donkere vlekken in mijn romp die ik misschien ook wil behandelen.
Die 3m kit wordt die trouwens hard, of blijft hij elastisch.

Sorry voor alle vragen, maar ik heb nog niet erg veel informatie kunnen vinden over deze onderwerpen.

Mvg.
Luc
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.