Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 12 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 115
  1. #1

    restauratie Boesch 560

    In deze bijdrage een uiteenzetting van de restauratie van mijn boot tot zo ver. In 2007 ben ik op zoek gegaan naar een boesch, specifiek een 560 ascona de luxe. Het model sprak me om verschillende redenen aan maar de voornaamste reden is dat dit model gangen gebouwd is in tegenstelling tot recente modellen welke een multiplex romp hebben. Tevens was het voor mij van belang dat het een origineel ongerestaureerd exemplaar was.

    Omdat er 1001 meningen zijn over hoe je het moet doen (gewoon lijmen, epoxy, 1 of 2 component lakken enz. enz.) heb ik gezocht naar een leidraad om dit aan te pakken.
    Hierbij kwam ik uit op de boeken van Don Danenberg (Don Danenberg’s complete wooden runabout restoration guide. http://www.danenbergboatworks.com) Hierin wordt beschreven hoe je een runabout restauratie aanpakt. Het werk doe ik in de avonduren en in het weekend, waarbij het voor mij geen dwang is om er wat aan te doen. Het moet een lange tijd leuk blijven..
    Tevens het uitgangspunt gehanteerd dat ik niet weet hoe lang het gaat duren en wat het kost.
    Als het de eerste keer is dat je zoiets doet kun je daar moeilijk een inschatting van maken.

    Na aankoop eerst de hele boot gedemonteerd en alle gedocumenteerd om hem weer in elkaar te kunnen zetten. Hierna de boot omgedraaid en de bodem eraf gehaald. Dus verflagen eraf, proppen uitboren, schroeven en klinknagels eruit en ze voorzichtig loswrikken om later als mal te kunnen gebruiken. De Bodem is opgebouwd uit een mahonie planken buitenbodem ertussen een canvaslaag in een soort loodsubstantie en een hardboard binnenbodem (foto 1).

    Vervolgens spanten losgehaald deze opnieuw gelijmd, waarnodig vervangen, en met RVS geschroefd. Bodem weer opgebouwd uit jumbo mahonie binnenbodem en nieuwe mahonie planken. Hierin de vrom van de boeg gestoomd en volledig verlijmd op de binnenbodem.
    (foto 3 & 4). Bodem gepropt en geschuurd (foto 5) en in een onderwaterschip systeem gezet.

    Na de bodem de boot gedraaid, gesteld en balken over het dek geschroefd om de constructie te borgen. Vervolgens eigenlijk dezelfde stappen gedaan als met de bodem, met het verschil dat voor de huid de gangen eraf gehaald zijn, schoongemaakt en evt. gerepareerd en er weer tegenaan gelijmd. De lijm welke ze in 1963 gebruikt hebben was “poeder” geworden.
    Aan 1 kant een gang, welke over de gehele lengte gescheurd was, vervangen uit Honduras mahonie (foto 6 & 7 & 8).

    Nu het dek verwijderd en nieuwe spiegel uit honduras gemaakt. Zal hier nog wat foto’s van bijvoegen. Hiervandaan gaat het globaal verder met het maken van een nieuw dek uit kwartiers gefineerd multiplex en sprayrails monteren waarna het schuren kan beginnen.

    Ik denk dat ik ongeveer op de helft van het totale project ben dus jullie kunnen nog wel even meegenieten van de vorderingen.

    Groeten, Paul

    Attached files

  2. #2

    Re: restauratie Boesch 560

    overige foto's

    Attached files

  3. #3

    Re: restauratie Boesch 560

    Paul,

    dat is ook een flinke klus waar je mee bezig bent, maar het resultaat mag er wezen, dat word beter dan nieuw zo te zien.
    Het is ook een mooi type boot, zo beplankt had ik ze nog niet gezien. Meestal zie je inderdaad enkel gekruiste multiplex rompen.
    Leve de hedendaagse lijmen en kitten, en chapeau voor de vroegere vakmannen die met weinig middelen toch een waterdicht product afleverden.

    Mvg,

    André

  4. #4
    Athanor
    Guest

    Re: restauratie Boesch 560

    Paul, mooi project wat je onderhanden hebt! Ik heb bewondering voor de mensen die hier tijd voor nemen om mooie stukken erfgoed zorgvuldig te restaureren. Complimenten hoor!


    Fons

  5. #5
    oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Locatie
    het land van Maas en Waal
    Berichten
    2.304

    Re: restauratie Boesch 560

    Respect

  6. #6
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008
    Locatie
    Krimpenerwaard
    Berichten
    323

    Re: restauratie Boesch 560

    Leuk heb ik ook gehad! :cry:

    kocht 'm als student voor 400 gulden bij een houthandel waar ie al 15 jaar in de nok van de loods hing.
    toen ie bij me thuis kwam bleek dat de vorige eigenaar er een doodskleed (polyester) omheen getrokken had. Hij bleek zo rot te zijn dat er alleen maar stof tussen de polylagen zat.
    Uiteindelijk heb ik 'm bij m'n ouders in de vijver gelegd met een fontein er in ops:

  7. #7

    Re: restauratie Boesch 560

    400 gulden :| daarvoor zou ik er nog wel 1 willen vinden!!
    Wat je schrijft is ook 1 van de redenen waarom om het zoeken lang duurde. De meeste hebben zo'n doodskleed. Het is een keuze, maar ik blijf er ver van weg.

  8. #8

    Re: restauratie Boesch 560

    Vraag, hoe kan een boot die in de polyester zit rot zijn? Dan is de polyester laag dus niet gesloten meer anders lijkt het mij niet dat het hout kan rotten toch?

  9. #9

    Re: restauratie Boesch 560

    Als een snelle / goedkope reparatiemethode.. Een slechte al slechte bodem zetten ze in de polyester. Dus alle elende zit hieronder verstopt..

  10. #10
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008
    Locatie
    Krimpenerwaard
    Berichten
    323

    Re: restauratie Boesch 560

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie
    Vraag, hoe kan een boot die in de polyester zit rot zijn? Dan is de polyester laag dus niet gesloten meer anders lijkt het mij niet dat het hout kan rotten toch?
    Een boot in de epoxy zetten aan de buitenzijde is helemaal niet zo erg maar dan moet het hout wel kunnen ademen. Dit doet het hout dan aan de binnenzijde.
    Als je die kant dan in de lak/verf zet en nooit meer kijkt naar zwakke plekken dan rot het hout tussen de lagen weg

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top