Constructie ophangarm hangstoel

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Ik heb een hangstoel gekocht en wil deze graag aan de muur ophangen.
9200000026454335.jpg

Nu heb ik de volgende constructie in gedachten:
constructie.png

Opgebouwd uit Douglas 50x70mm balken. De constructie bestaat dus uit vier onderdelen: een balk tegen de muur, een ligger, en aan beide zijden twee schoren.

Maar, ik vraag me af of dit sterk genoeg is om een persoon (met wat marge) te kunnen houden. De balk komt met 4 10mm pluggen tegen de muur, dat zit denk ik wel goed. Maar, er komt natuurlijk ook veel kracht links boven (punt A) te staan. Hoe zorg ik dat dit stevig genoeg is? Schroeven in kops hout is natuurlijk niet optimaal. Wellicht met een hoekijzer?

Hoor graag jullie adviezen!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Een dikke schoor tussen rood en zwart, in plaats van twee er naast. In rood en zwart een inkeping maken. Voor het mooie een pen en gat verbinding, en anders schroeven. In beide situaties watervast verlijmen.

En bij A sowieso een pen en gat verbinding, waarbij het gat in het verticale deel zit en het horizontale deel niet op, maar naast het verticale deel zit.
 
Laatst bewerkt:

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Als er een beetje mee geschommeld wordt(en daar nodigt het wel toe uit) zou ik in de muur geen pluggen gebruiken maar ankers en dan bij voorkeur chemische. Voor de ophangbeugel staal. Maar dat is van mijzelf uit geredeneerd. Ik heb de mogelijkheid en ook de neiging tot overdimensioneren...
 

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Dank voor de adviezen. Inkepingen gemaakt in rode en zwarte balk, en die verlijmd met watervaste lijm en schroeven.

Die Fischer SX10 kunnen per plug 65kg aan, maal 4 stuks. Dus dat zit wel goed.

Al met al is dit verhaal natuurlijk ook maar relatief, de hangstoel zelf hangt aan de houten dwarsligger (zie foto), dat is op een gegeven moment denk ik ook nog een beperkende factor.

Uiteindelijk vastgezet met houtdraaibouten. Zit als een huis.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Door de kracht maal arm kom je veel hoger als 65 kg volgens mij.
waarom niet gewoon 1 haak in het plavond?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb ook mijn twijfels bij de pluggen. Ik zou of keilbouten gebruiken of chemisch anker. Er komen toch redelijke krachten op te staan door een soort van hefboomeffect. Zoals Bernard43 zegt, beter overdimensioneren dan met je kont op de grond komen te zitten.
 

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Helaas geen pen/gat in de hoek dus, maar een hoekijzer. Maar verder ben ik niet ontevreden, ook niet over het aangezicht van Douglas met hardhoutolie.
IMG_20190519_135607843.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het houten gedeelte ziet er robuust uit, daar gebeurt niks mee.
Maar de krachten op de pluggen zou ik niet onderschatten. Door het schommelen zijn die groter dan je denkt.
Ik heb op eenzelfde manier een plateau voor een 200 liter water ton gemaakt, en die zit met vier M8 keilbouten vast. Met grote ringen.
Ik zal er morgen een foto van maken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Oei zit dat maar met 2 bouten vast?
De bovenste bout wil je zo hoog mogelijk hebben.
En de balk tegen de muur zo lang mogelijk naar beneden zodat je schoren minimaal 45° zijn.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Dit gaat niet goed 1 keer naar links of recht en de boel komt naar beneden.....
Als je dit zo graag wilt is het beste er een extra paal bij te zetten . Wil je dit niet zul je 2 driehoeken moeten vormen 1 plat boven( horizontaal) en deze dan weer combineren met een lange paal naar beneden (verticale) met een schoor naar beneden. Hoop dat het te volgen is. Anders maak ik een tekeningetje .

Mvg Cees
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Dank voor de adviezen. Inkepingen gemaakt in rode en zwarte balk, en die verlijmd met watervaste lijm en schroeven.

Die Fischer SX10 kunnen per plug 65kg aan, maal 4 stuks. Dus dat zit wel goed.

Al met al is dit verhaal natuurlijk ook maar relatief, de hangstoel zelf hangt aan de houten dwarsligger (zie foto), dat is op een gegeven moment denk ik ook nog een beperkende factor.

Uiteindelijk vastgezet met houtdraaibouten. Zit als een huis.


65kg maal 4 = 260kg statische lading.

1 volwassen persoon met 1 kind op schoot (geen gek scenario) is makkelijk 130kg, als die even wat schommelen genereren die GEMAKKELIJK meer dan 260kg. Dat houden je pluggen misschien 1x, misschien ook wel 10x, maar dat gaat geheid een keer mis. Zelfs 1 persoon van 80kg zal al snel die 200kg genereren als er wat geschommeld wordt.

en dan hebben we het nog niet over het feit dat die 65kg perfect naar omlaag verticale kracht is. Zodra er geschommeld wordt zit je met horizontale dwarse krachten met ook nog een trekkende component. Daartegen heeft je constructie geen enkele beveiliging, dus fungeert die hele uitstekende arm als hefboom op je bouten.

Gezien de arm ongeveer 10x zo lang zal zijn als je bouten, heb je dus ook 10x de kracht op't uiteinde van je bout. Je zal dus bijzonder snel je bouten breken, buigen of simpelweg uit de muur scheuren (al dan niet inclusief muur)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Helaas geen pen/gat in de hoek dus, maar een hoekijzer. Maar verder ben ik niet ontevreden, ook niet over het aangezicht van Douglas met hardhoutolie.
Bekijk bijlage 87806

De pluggen zijn niet gemaakt voor dynamische lasten en zou ik echt zo snel mogelijk vervangen door chemische ankers. Ik heb hier in huis alle keilbouten van de trapleuningen vervangen, die waren uiteindelijk niet opgewassen tegen de veranderlijke belastingen van kinderen en andere gebruikers.
Dat was het advies van de ijzerwarenhandel toen ik nieuwe keilbouten wilde hebben voor de nieuwe gaten. Koop een meter draadeind en een bus Spit of Hilti Hit en vervang gelijk andere keilbouten, dan vallen de kosten mee. En tip: neem dan meer dan twee reservemengtuitjes mee:) en doe alles in 1 keer en binnen 15min.... Anders kun je midden in de klus naar Breur rijden om nieuwe tuitjes te halen......

En ik ben het met de andere posters eens dat het geheel vrij slank is en misschien wel de verticale krachten op neemt, maar niet de horizontale als je gaat slingeren.
Persoonlijk zou ik de constructie breder maken tot voorbij de HWA en daarmee stijver. Krijg je wel iets veel groters en moet je ook naar je verbindingen kijken.
 
Laatst bewerkt:

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Interessant topic over het ophangen van schommels/stoelen/hangmatten en aanverwanten. De eigen ervaring is een 2p hangmat in een slaapkamer. Ene kant baksteen muur, andere kant betonnen plafond (kanaalplaten).
Aan beide kanten gewerkt met M10 chemische ankers (tot 600kg ongeveer, afhankelijk van materiaal waar het in gaat). Waren glazen capsules en draadeindes met een scherp puntje zodat je het geheel kapot kon malen.
Eindeloos geschommeld, ook met 2 volwassenen a 85kg en heeft nooit een krimp gegeven. Net als Bernard43 ben ik ook stiekem wel van 'robuust ontwerpen'.

De andere kant: hoe doen commerciele partijen dit? De staandes in onderstaande plaatjes mogen volgens opgave 130 en 160kg hebben. Zijwaartse stabiliteit is hier denk ik groter dan met alle balken in lijn.
604270042.jpg548663779.jpg

Betreft de krachtswerking van het ontwerp van de TS (ik ken je achtergrond niet, excuus als mijn uitleg wat te jip-en-janneke aanvoelt): je kan de aanhechting van de schoor aan de muur zien als scharnierpunt (de driehoek is stijver dan het naar beneden stekende stukje aan de muur). Ter versimpeling kan je dan stellen dat de bovenste bout de trekkracht opvangt en de onderste bout de schuifkracht.
Zoals meerderen vermeld hebben, is het evenwicht in kracht*arm. Ik schat dat de trekkracht in je bovenste bout hierdoor ca. 2x de verticale belasting van je hangstoel is.
Ook in verticale zin moet er evenwicht zijn. De verticale belasting kan je als schuifkracht door de onderste bout rekenen.
Als je gaat schommelen ontstaat er nog een horizontaalkracht haaks op je systeem. Het geheel wil scharnieren om de zijkanten van de schoren tegen de muur. De arm van je horizontaalkracht is zo'n 70cm en de arm van je bouten (op trek belast) slechts een centimeter of 8. 10kg zijwaarts bij je ophangpunt hangstoel geeft al 90kg trek op je bouten. Reken je de zijkant van je verticaal tegen de muur als scharnierpunt is de verhouding zelfs 3.5cm vs 70cm. 10kg horizontaal zorgt dan voor 200kg trek op je bout. Dit is meer dan de trekkracht vanuit horizontale belasting.

Tot zover mijn statica-bijdrage.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.